IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Масово българските пенсионери са в TikTok: Как се води битката за електорат

Според доц. Жюстин Томс платформата е опасна за децата ни

От място, в което само преди 10 години споделяхме какво четем, къде сме били, социалните мрежи все повече са трибуна за мнения, спорове, заклеймяване. 

Политическото съдържание се увеличава, повдига въпроси има ли нужда от по-сериозен филтър. Борбата за електорат се води все по-ожесточено в социалните мрежи.

"В социалните мрежи и всички нови формати, алгоритмите избутват по-напред по-кратки формати, опитват да са по-въздействащи. Това са 7-15-30-секундни видеа, в които трябва да кажат всичко на висок глас, използвайки цветущ език или неприемливи за традиционните медии жестове", коментира университетският преподавател и експерт по онлайн и социални мрежи доц. Жюстин Томс в студиото на "Директно".

Тя изтъкна, че социалните мрежи към момента не са контролирани за дезинформация. 

"Колкото повече лъжат или навеждат в определена посока, толкова по-голям шанс имат тези видеа. Затова конспиративни теории намират огромна територия - кой би помислил за "общество на плоскоземците". А какво остава за политиците, които нямат скрупули да излъжат пред камера. Няма журналист, който да задава критични въпроси, коментарите могат да се спрат, филтрират, изтрият. Едно такова видео, колкото повече небивалици има, е по-разпространявано", даде пример доц. Томс.

Социалните мрежи в България

Експертът по онлайн и социални мрежи поясни, че в България повечето хора над средната възраст използват Facebook,  а повечето млади са в Instagram.

"Масово българските пенсионери са в TikTok, платформата не се съобразява с правилата, най-лесно разпространява дезинформация. За Facebook сигнали подават будни граждани, активисти. За TikTok това е доста по-невъзможно. Затова в TikTok се ширят политици, които умело се научават да използват този канал. Това е опасно като явление. Платформата трябва да се осъзнае колко е страшна. Тя е страшна и за децата ни", категорична беше доц. Жюстин Томс.

Социалните мрежи като бизнес проекти

Те в  своята същност са точно това - потребителите ги използват безплатно, но са бизнес, който иска да печели. 

"Той има нужда хората да се карат, да получават специфично съдържание. Алгоритмите са съвършени. Като общество искаме да бъдат по-прозрачни. Meta, TikTok не предоставят прозрачност на алгоритмите си", подчерта гостът. 

Феномените МЕЧ и "Възраждане"

Видеа на тези партии правят повече гледания от традиционни участия на техни представители в медии.

"Истината е, че това явление, което е в световен план, не е изолирано. Всички политици, които подценяват социалните мрежи, ще бъдат трайно наказани, ще загубят аудитории. Хората да се научат да са по-внимателни, ще имат по-голяма медийна грамотност", убедена е доц. Томс.

Тя допълни, че партиите, които нямат достатъчно стабилна политическа основа и ценности, и разчитат само да се появят в TikTok, и от това да вземат гласове - са партии еднодневки.

"Инвестор.бг" АД изпълнява инициатива, подкрепена от Институт "Отворено общество - София" и съфинансирана от Европейския съюз в рамките на проекта Media Resilience.

Изразените възгледи и мнения са само и изцяло на техните автори и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз, Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) или на Институт "Отворено общество – София" (ИООС).

Нито Европейският съюз, нито EACEA, нито ИООС могат да бъдат държани отговорни за тях.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата