Лицето на войната, такова каквото не сме виждали, въпреки многото филми на тази тема ни предоставя Албер Дюпонтел в "Ще се срещнем там горе".
Екранизация по едноименния роман на Пиер Льометр стана безспорен фаворит на тазгодишното издание "Синелибри", а книгата носи девет изключителни приза на писателя, като сред тях е и наградата "Гонкур".
Сюжетът ни връща назад - малко преди 20-те години на отминалия век - края на Първата световна война и случващото се след нея. Счетоводителят Албер Маяр (в ролята самият Дюпонтел) и талантливият художник Едуард Перикур (Нахуел Перес Бискаярт) се връщат живи от фронта, но раните им от войната няма да зараснат.
Първият е видял смъртта, подушил я е! Заровен насред бомбардировка, единственият начин да си поеме въздух е от устата на мъртъв кон. Заживява след случилото му се с младия Едуард – пожелал да бъде мъртъв за роднините си, от една страна, защото не се разбира с влиятелния си баща, а от друга – защото изравяйки Албер от пръстта и спасявайки неговия живот, шрапнел отнася лицето му.
Така следвоеннното съжителство на двамата е клето, повече и от преживяванията им сред окопите и безумните заповеди на жестокия лейтенант д‘Олне Прадел (Лоран Лафит). Обичащ мириса на смърт, той е събирателен образ на реалното зло. Историята умело комплектува на пръв поглед трудносъвместими похвати - естетика на грозното върви в съчетание с възвишеното, трагиката на личното страдание се надпреварва с колективната вина.
Режисьорът превръща историята в гротесково онагледяване на случващото се в полуразрушен Париж, а камерата на Венсан Матиас визуализира сюрреалистично идеите му, с подчертано описателни ракурси.
Под ударите на сарказма попада отношението на живите към мъртвите, както и безскрупулността на държавните служители. Именно с погребването на загиналите войници се заема гаднярът Прадел – олицетворение на покварата във военно и следвоенно време. Не уважаващ хората си на фронта, буквално убиващ ги, той трупа богатства, оглавявайки държавната поръчка за погребването на жертвите от войната и естествено със знанието на чиновници.
В същото време, захлупени в таванско помещение, прагматичният Албер и артистичният Едуард създават собствена сложна връзка, лутаща се между признанието и благодарността, между примирението и отчаянието. Двамата включват в скромната си компания и малко русо сираче, което приема отнесеното лице на художника без грам страх и дори чудесно се справя с превода на тътенообразните звукове, излизащи от деформираното му лице.
С полъх от филмите на нямото кино персонажите напомнят на класически филмови герои. Същността на Албер приема трагичен образ, напомнящ на Чаплин, олицетворяващ хората живеещи в периферията на големия град. Подобно на вечния Чарли и той се изправя срещу бездушната страна на закона, често изразяваща циничното си отношение към онеправданите. Русокосото дете пък напомня за "Хлапето", а Едуард, отказвайки се от пластична операция, надява маски, с които сам създава своето лице или по-скоро лица.
Режисьорът се заиграва с този похват като вплита театрализиращата функция на маската в контекста на разказа. Маската веднъж разкрива емоционалните преживявания на героя, в друг момент потулва същността му, отношението му към случващото се, потребността да бъде приет като някой друг или се явява просто като щит от останалите.
Всъщност в "Ще се срещнем там горе" Дюпонтел без свян сваля маските на обществото, разкоствайки същинския лик на различните представители на йерархичната стълбичка, и същевременно рисувайки контурите на безмилостното лице на войната - понякога и буквално: като, например маска от глава на мъртъв кон с широко отворена уста.
Филмът е с 5 награди и 8 номинации "Сезар" 2018 г. Може да го гледаме у нас от 7 -ми декември.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

ЕК ще обособи нов клас автомобили, за да направи достъпни електромобилите
Инвестиционният фонд Apollo става мажоритарен акционер в Атлетико Мадрид
Уорън Бъфет ускорява темпото на даренията за децата си, "докато е още жив"
Blue Origin на Джеф Безос отложи планирания втори полет на ракетата New Glenn
Испания върви в противоположна на Европа посока и разхлабва имиграционните правила
Започва ли пазарната корекция?
В центъра на София: Съсед избил носещи стени, пробил врата в тях
Защо още живеем в миналото и преходът не е приключил?
Георги Георгиев: Прокуратурата се заема със случая с прегазеното куче
Земетресение от 4,9 по Рихтер разлюля Западна Турция
Куман похвали дебютант и проговори за ас на „червените дяволи“
Звезда на Ман Юнайтед аут за ключовите мачове на родината си за Мондиал 2026
Скандалът в Турция се разгаря! Над 1000 играчи, участвали в незаконни залози, има от грандовете
Нови беди за България? Звезди на тренират с националите
Тежък удар за Челси
Канадската сензация Джонатан Рой се завръща с концерт в Зала 3 на НДК през януари
Дневен хороскоп за 11 ноември, вторник
Как технологиите променят професиите – поглед отблизо с Базар на професиите 2025
Ретрограден Юпитер в Рак на 11 ноември – грижим се повече за себе си
Разпознаване на есенната депресия: Какво е сезонно афективно разстройство
Поверия за Свети Мина
Мечка нападна мъж докато бере гъби
Фратрия загуби от Дунав във Втора лига
Тъжна вест! Почина шампион по плуване
Синдикатите се срещат с ГЕРБ заради Бюджет 2026
Организират протест тази неделя във Варна
10 от Черно море изпуснаха ЦСКА в София
Ново откритие в квантовата физика отваря пътя към междузвездните пътешествия
Portal Space Systems представи сателитната платформа Starburst
Новите технологии могат да спасят астронавтите от космическо прилошаване
Vast изведе на орбита демонстратора на първата частна космическа станция Haven-1
Учени разкриха какво се случва с времето на Венера
Има ли вода на спътника на Сатурн – Енцелад