Автор: Елена Пенева
Британската група The Cinematic Orchestra идват у нас за първи път 14 години след създаването си. Бандата, чието име е пряко свързано с киното, свърза и музиката си със седмото изкуство още с първия си албум Motion, който става причина да ги поканят на официално връчване на награда за цялостно творчество на Стенли Кубрик.
По-късно специфичният им стил, сместващ джаз, соул, електронна и симфонична музика води до поканата през 2001-ва да напишат саундтрак към шедьовъра на нямото кино "Човекът с кинокамерата" на Дзига Вертов.
Следват студийни албуми, световна слава и турнета, а през 2011 - и още 2 саундтрака към емблематичните за авангардното кино на 20 век Entr'acte и Manhatta.
The Cinematic Orchestra са част от култовия лейбъл Ninja Tune и заради което концертът им у нас ще бъде подгрят от един от най-новите му артисти Grey Reverend (Motion Audio) и един от най-старите – диджеят, който винаги помита дансинга с авторски ексцентрични и популярни ритми и мелодии, пременен зад пулта в костюм на коала – Kid Koala.
Дни преди спектакъла на 17 декември в Универсиада основателят и основен композитор на The Cinematic Orchestra Jason Swinscoe даде специално интервю за Dnes.bg…
От самото си начало ли The Cinematic Orchestra беше авторски проект, или започнахте с идеята за група за филмова музика?
В началото изобщо не смятах да създавам музика, която да бъде издавана. Бях повлиян от джаза и филмовата музика. Те едновременно ме вдъхновяваха, но и предизвикваха да ги съчетая някак. За намерения за световна слава не можеше да става и дума.
Преди първия албум сте работил в отдела за дистрибуция и маркетинг на Ninja Tune. Как създадохте The Cinematic Orchestra?
Започнах работа в Ninja Tune от най-ниското стъпало – стажант. Но постепенно придобих влияние и познания върху тогавашната музикална сцена и новата музика, която лейбълът издаваше. Това определено ми помогна да фокусирам идеите си и да ги поставя в този контекст. Да си замесен всекидневно в процес определено помага да станеш част от него. Така се стигна до музикалната форма на The Cinematic Orchestra. В доста начален етап пуснах отделни проби на директора Pete Quicke и той ми помогна по пътя до Motion.
Да пишеш музика за кино и да пишеш музика сама по себе си са доста различни неща. Как виждате разликата?
Ами това си е тема за самостоятелно есе…Като начало да пишеш музика по картина е форма на изкуство, която моментално изпада от всякакъв контекст на съвременната музика. Защото спецификата й е свързана с разказа и картината. А когато правенето на музика е изкуство само по себе си, няма рамки, граници, точен брой кадри…
Музиката ви звучи в малко, но качествени филми, но песента To Build a Home се появява в доста телевизионни реклами и сериали, като „Грозната Бети”, „Анатомията на Грей” и др. Световната ви популярност и ползването на музиката ви за комерсиални цели радва ли ви, или ви се струва, че я обезценява?
Доволен съм от употребата на музиката ни на някои места, но често се случва да откажа ползването й за рекламни кампании на продукти, с чиито послания не съм съгласен. Като всеки музикант, се радвам, че имам публика. Обаче не правя музика, за да й се харесам, а за да споделя нещо, което за мен е предизвикателство и което ме вълнува. Винаги това е било водещо в композирането ми.
По време на записите на последния ви албум Ma Fleur живеете в Париж и Ню Йорк. Как това повлия на процеса на записите?
И двата града изиграха важна роля в оформянето на албума. Париж беше градът, където музиката беше композирана, а Ню Йорк – където беше миксирана. Записите на албума в Париж бяха много нов процес – бях далеч от останалите в групата и често, ако не успеех да организирам предварително някоя звукозаписна сесия, се налагаше сам да свиря инструменталните партии… Гледах да не се случва често, ха-ха.
Със The Cinematic Orchestra идвате за първи път в България – готвите ли се предварително с информация за страните, в които свирите?
Не, когато отивам в нови страни, се опитвам да нямам никакви очаквания. Приемам каквото виждам. И доста се вълнувам за това, което ми предстои в България.

Адриан Николов: В 175 общини на един общински чиновник се падат под 200 жители
Акция на седмицата: „Българска фондова борса“ АД
Европейските съюзници на Украйна подхранват военната икономика на Русия
Кадър на деня за 25 октомври
Германските компании дават на Китай тайни, които може да им излязат скъпо
Използването на стейбълкойни за плащания е скочило 70% след американските регулации
Три зодии навлизат в период на просперитет от 26 октомври
Почина бившият национал по бокс Салим Салимов
Страхотно! Българка триумфира в Хилтън Хед
Киву посочи причината за провала на Интер срещу Наполи
Цветомир Найденов влезе в сензационна роля
Лудогорец е болен, разградчани остават в отделението
Двама родни национали не помогнаха на отбора си в чужбина
Ямал избухна с емоционално признание преди Ел Класико
Седмична нумерологична прогноза за 27 октомври – 2 ноември
Мъдър бюджет: 6 съвета как да спестим за празниците отрано
5 храни, които задължително да премахнете при раздразнен стомах
Нумерологична прогноза за 26 октомври
Протеинови барчета с шоколад и фъстъчено масло
Таро карта за 26 октомври, неделя
От 3000 униформени: Българин е полицай на годината в Атланта
Държавата на чиновниците: В 175 общини се падат под 200 жители на един държавен служител
Кървава нощ в Киев: 26 души загинаха, от тях 4 са деца
Пострадалото дете край Седемте рилски езера остава в "Пирогов"
Свети Димитър носи зимата: Отбелязваме Димитровден
Променя се движението на места във Варна заради колоездачна обиколка
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс
Учените съставиха най-големия в историята каталог на галактическите купове
Русия ще достави на Луната първите елементи за лунна станция до 2034 г.
„Най-евтиният в света“ хуманоиден робот струва само 1370 долара (видео)
Суперземя в съседство може да е най-доброто място за търсене на извънземен живот
Астрофизици са близо до разгадаването на тайната на неутриното