Ръководствата на Холдинг БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" готвят сливане между двете дружества в един нов общ холдинг. Това заяви пред Investor.bg председателят на железничарския синдикат Петър Бунев.
Сливането ще стане факт, ако парламентът приеме промените в Закона за железопътния транспорт, публикувани за обществено обсъждане на сайта на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на 5 октомври т.г.
Справка на сайта на ведомството показва, че предложените промени предвиждат да бъде премахната забраната управителят на железопътната инфраструктура или търговско дружество, в което той участва, да извършва железопътен превоз.
С други думи, ако въпросните промени бъдат приети, държавата ще разреши на НКЖИ да извършва дейност на активен оператор, която до този момент му бе забранена. А по този начин БДЖ и НКЖИ ще могат да се слеят в едно дружество, чието ръководство да управлява едновременно превозите и развитието на железопътната инфраструктура у нас.
“Разделението на тези две дружества, което бе направено преди няколко години, не беше добро решение, съответно и нямаше предпоставки за добро управление на двете ведомства поотделно”, коментира Бунев.
По думите му сливането на двете дружества вероятно ще бъде факт още от 1 януари 2013 г., стига парламентът да приеме поправките в закона, които инициира ресорното министерство.
Източник на Investor.bg, пожелал анонимност, потвърди думите на Бунев, като добави, че това може да е възможен ход от страна на ръководството на железницата да ликвидира част от задълженията към редица от кредиторите си.
Към днешна дата БДЖ Холдинг има задължения на стойност над 700 млн. лв. по няколко заема, по които успява да изплаща само лихвите, но не и главниците. Според Бунев ръководствата на двете дружества ще изчакат приватизацията на БДЖ “Товарни превози” и тогава “Пътнически превози” ще бъде обединено с НКЖИ.
“Ако планът бъде осъществен по този начин, БДЖ Холдинг ще остане без активна дейност, защото пътническите превози ще са част от НКЖИ. Тогава най-вероятно холдингът ще бъде обявен в несъстоятелност”, коментира Бунев.
На въпрос на Investor.bg дали от юридическа гледна точка обявяването на холдинга в несъстоятелност означава и опрощаване на някои от неговите задължения Бунев коментира, че този изход не е изключен.
Той заяви, че има и друга алетернатива - “Пътнически превози” да бъде прехвърлено на националната компания, заедно с всички заеми и задължения, които има да изплаща.
“Експертите юристи тепърва ще направят анализи и ще кажат по какъв начин ще стане сливането. Дотогава можем само да гадаем”, допълни той.
Докато шефът на железничарския синдикат Петър Бунев беше категоричен, че сливането ще бъде факт до броени седмици, то изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбревкоментира процеса по съвсем различен начин.
Ламбрев увери, че на този етап не може да се говори с такава сигурност за бъдещето съединяване на двете дружества. По негови думи решението на парламента ще бъде решаващият фактор, който ще определи и съдбата им.
Междувременно председателят на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров отрече ръководствата на двете страни да водят каквито и да било разговори по темата.
"Не съм запознат с идеята БДЖ и НКЖИ да се слеят. Никога не съм присъствал на разговор, на който да се разискват подобни бъдещи действия", заяви Владимиров, когато бе потърсен от Investor.bg за коментар.
Припомняме, че преди 2002 г. НКЖИ и БДЖ бяха една компания и контролът над тяхната дейност се извършваше от едно и също ръководство. Същата година бяха въведени промени в Закона за железопътния превоз, които разделиха дейностите по инфраструктурата и превозите.
Още за България четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
"Телематик" ще разпредели по още 0,25 лева на акция тази година
МАЕ: Световното предлагане на петрол продължава да расте
Брюксел иска европейският пазарен регулатор да поеме надзора над криптосектора
САЩ ще намалят митата по вноса от Швейцария до 15% след постигната сделка
Търговците: Надяваме се на спокоен преход към еврото и ограничаване на кражбите в магазините
Засилващият се пазар в Китай даде тласък на резултатите на Richemont
Рецепта от тефтера на баба: Печен боб по селски
"Лоша шега": Бурни реакции заради Спецов като особен управител на "Лукойл"
Футболните национали ще опитат да направят подвиг в Турция
Централна прогноза
На пазара клиентите не гледат само цената, искат качествена храна (ВИДЕО)
Де ла Фуенте приключи с Ламин Ямал!
3 от 3! Синер продължава да мачка в Торино
Ново голямо признание за Ямал
Почина голяма легенда на ЦСКА
Камавинга напусна Франция
Огромно унижение за бившия шеф на футбола в Испания
Дневен хороскоп за 15 ноември, събота
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Как да балансирате хормоните в 20-те, 30-те, 40-те
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
3 зодии с финансов късмет до края на ноември 2025
Армията ни има бензин и дизел за една година
Дворецът Шьонбрун – от императорска резиденция до сцена на вечната класика
Кабинетът светкавично назначи Румен Спецов за особен търговски управител на "Лукойл"
Какво ще е времето през уикенда?
Над 400 хил. лева ще струва новогодишният концерт във Варна
Ваксината срещу варицела влиза в националния календар на задължителните ваксини
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи
Китай откри първата фабрика за масово производство на летящи таксита
Blue Origin успешно върна първата степен на ракетата New Glenn