Самолетите SR-71 Blackbirds са използвани в операции за събиране на разузнавателна информация над Съветския съюз и Виетнам. Докато Вашингтон и Пекин се надпреварват да произведат първия в света самолет от шесто поколение, скоро може да бъдат открити нови рекорди по отношение на скоростта, зареждането с оръжие, скритостта и маневреността. Произведените в САЩ F-22 Raptor и F-35 Lightning II, както и произведеният в Китай изтребител Chengdu J-20, се смятат за най-добрите от най-добрите, когато става въпрос за въздушно майсторство. Въпреки това нито една от тези платформи от пето поколение не надминава самолет от епохата на Студената война, когато става въпрос за максимална скорост. Самолетът SR-71 „Blackbird“ счупи световния рекорд за продължителна височина в хоризонтален полет през 1976 г., когато прелетя със скорост 3,3 Mach (два пъти по-голяма от скоростта на звука). Към 2025 г. нито един изтребител или предложен изтребител от следващо поколение не надминава тази скорост, пише за The National Interest Мая Карлин, автор по национална сигурност в The National Interest, е анализатор в Центъра за политика на сигурност и бивш сътрудник на Анна Собол Леви в IDC Herzliya в Израел.
Прословутото подразделение Skunk Works на Lockheed Martin отговаря за разработването на легендарната платформа SR-71. Ръководен от Кларънс „Кели“ Джонсън, проектът Blackbird първоначално е замислен, за да задоволи нуждата на ЦРУ от нов шпионски самолет. Дотогава разузнавателната агенция разчита на самолета U-2 Dragon Lady, но свалянето на U-2 на Франсис Гари Пауърс над СССР през 1960 г. подчертава уязвимостта на самолета срещу съветската противовъздушна отбрана. Проектът SR-71 Blackbird е замислен да се развие в нов разузнавателен вариант за агенцията, но платформата е отменена, след като са произведени само тридесет и два от тези самолети.
За да може ефективно да заобиколи напредващата противовъздушна отбрана на Съветския съюз, Blackbird се съсредоточава преди всичко върху високата скорост. SR-71 е създаден, за да може да лети със скорост над 2 000 мили в час, така че да може да избягва зенитно-ракетния огън и да остане неоткриваем от противниковите радари. За да може самолетът да издържи на триенето, което се получава при толкова бърз полет, по външната част на Blackbird е използван титан. Както обясняват от Локхийд, керамичният метал скоро се оказва капризен материал, от който да се изгради планер. "Крехката сплав се чупеше при неправилно боравене, което означаваше голямо разочарование на монтажната линия на Skunk Works и нови курсове за обучение на механиците на Lockheed. Скоро се разбра, че конвенционалните стоманени инструменти с кадмиево покритие раздробяват титана при допир; затова бяха проектирани и изработени нови инструменти от титан."
Преди отмяната на програмата Blackbird ВВС успяват да използват придобитите от тях SR-71 в бойни действия. По-конкретно, службата използва авангардния самолет в разузнавателни мисии по време на войната във Виетнам. Впоследствие Blackbirds ще бъдат използвани в операции за събиране на разузнавателна информация над Съветския съюз заедно с U-2. Приключването на Студената война обаче в крайна сметка води до прекратяване на програмата SR-71. През 1990 г. платформата е официално изведена от употреба, тъй като според ВВС поддръжката и експлоатацията ѝ са твърде скъпи, а новите технологии, включително безпилотни самолети и сложни сателити, правят Blackbird безполезен. SR-71 се възражда бързо през 1993 г., когато Конгресът активира някои от тези самолети след „Пустинна буря“. Това обаче е краткотрайно и оттогава флотът на Blackbird остава в пенсия. И до днес легендарната платформа остава любима на феновете в авиационната общност.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Стокообменът и местата за настаняване ще са на фокус през седмицата
„Нощна смяна във „Фреди“ 2 покори боксофиса въпреки отрицателните оценки
Петролът поскъпва с фокус върху покупките от Индия и атаките на Украйна срещу Русия*
Консерваторът Чиприан Чуку беше избран за кмет на Букурещ
Засилващата се буря във Вашингтон подхранва външнополитическите залози на Тръмп
ЕС оценява шансовете си без САЩ, а подкрепата сред американците за Украйна расте
Спират водата в един от големите софийски квартали на 9 декември
Зрелищна катастрофа с две коли в София
Късмет и благоденствие за 6 китайски зодии на 9 декември
Нинова: Новият бюджет е още по-голяма измама, не се примирявайте с грабежа
"ДПС-Ново начало": Започваме митинги срещу омразата в цялата страна
От Ред Бул признаха, че стратегията на Макларън ги е объркала
Славия е пред голямо постижение
Тиаго: Любо Пенев има сила да спечели и тази битка
Здрав бой: Вижте как изглежда Мераб след боя от Пьотр Ян
Мачовете по телевизията, днес 8 декември
Левски с твърда позиция относно огромен скандал
Декемврийско предизвикателство: 6 начина да отслабнете до Нова година
Кардиолог: Избягвайте тези 4 неща, ако искате да имате здраво сърце
Бърза рецепта за кисело зеле
Кога кашлицата трябва да ни притеснява?
Нумерологична прогноза за 8 декември
Пухкави бадемови палачинки
"Продължаваме промяната": Преработеният бюджет е за кошчето
Облачно време в цялата страна днес
От полицията във Варна отговориха на обвинения към КАТ
Предупреждават за опасности в планините
Огнеборците потушиха 47 пожара през последното денонощие
"Войната" по пътищата взе нови три жертви за денонощие
Суперкомпютри създават най-пълния модел на акреция на черни дупки
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки