Северна Корея претърпя обезпокоителен инцидент за ръководството на страната: нов военен кораб се преобърна и частично потъна по време на спускането си на вода.
„Никога не съм виждал подобен провал“, каза пред The Wall Street Journal Марк Кансиан, пенсиониран полковник от ВМС на САЩ и старши съветник в Центъра за стратегически и международни изследвания във Вашингтон.
Вторият разрушител клас „Чхве Хьон“ с водоизместимост от пет хиляди тона беше спуснат на вода в корабостроителницата Чонгджин в североизточната част на КНДР. Ким Чен Ун лично пристигна за церемонията. Но спускането на вода не протече по план. Лафетът, който държеше кърмата на кораба, преждевременно се плъзна във водата. В резултат на това едната страна на кораба се озова под вода, а носът остана на хелинга.
„Другарят Ким Чен Ун наблюдаваше всички процеси по време на инцидента и даде сериозна оценка: това е невъобразим, неприемлив, сериозен, тежък инцидент и престъпление, причинено от небрежност, безотговорност и ненаучен емпиризъм“, съобщи Централната информационна агенция на Северна Корея (KCNA).
Не се казва дали някой е пострадал при инцидента.
Четирима арестувани. Жителите на Чонгджин се страхуват от репресии
Четирима души, включително главният инженер на корабостроителницата в Чонгджин и партиен служител, отговарящ за отбранителната промишленост, скоро бяха задържани. Ако бъдат обвинени, е малко вероятно да получат справедлив процес, включително достъп до адвокат или право на обжалване, казват активисти за човешки права и севернокорейски дезертьори.
Атмосферата в града след инцидента е мрачна.
„Хората са смаяни, че правителството толкова открито призна провала си“, каза неназован жител на провинция Северен Хамгьонбук-до, където се намира Чонгджин, пред Radio Free Asia. Друг местен жител сподели, че се страхува от мащабно прочистване в корабостроителницата: „Ким приема провалите лично, особено когато те уронват имиджа му.“
Публичното признание за повредата на разрушителя подчертава колко важно е развитието на флота за Ким Чен Ун, съобщи WSJ. Северна Корея се е обявила за ядрена сила, но ракетите ѝ са предимно наземни, което ги прави по-лесни за откриване. Севернокорейският флот – 70 подводници и 420 военни кораба, предимно от съветската епоха – се счита за остарял. Модернизирането на флота би позволило на Ким да заплашва Съединените щати и Южна Корея в морето и да осигури възможност за „втори удар“, тоест гарантиран ядрен отговор в случай на първи удар на врага.
Ето защо севернокорейският лидер е зает със строителството на военни кораби.
В края на април той ръководеше пускането на вода на първия разрушител клас „Чое Хьон“, построен в корабостроителница в Нампо. Според военни анализатори корабът е оборудван с руска система за противовъздушна отбрана. Южнокорейски военни служители смятат, че Русия е помогнала за разработването на кораба. След руската инвазия в Украйна, Пхенян активно помага на Москва с боеприпаси и войници – и се смята, че е получил военни технологии в замяна.
В допълнение към надводните кораби, Северна Корея строи първата си ядрена подводница.
Разрушителят най-вероятно се е преобърнал поради грешно изчисление по време на рисковано спускане
Според Централната информационна агенция на КНДР, инцидентът по време на спускането на втория разрушител „Чхве Хьон“ е станал „поради небрежен екипаж и небрежно управление“. Военноморски експерти, интервюирани от WSJ, смятат, че инженерите са допуснали грешка при изчисляването на центъра на тежестта на кораба. Може да има няколко причини за тази грешка.
Първо, корабостроителницата в Чонгджин не е спускала големи кораби през последните десетилетия. Старите инженери са се пенсионирали, а младите нямат опит за такава сложна работа, според жители на провинция Северен Хамгьон, които са говорили с Радио Свободна Азия.
Второ, страничното спускане на вода се счита за по-малко безопасна (макар и по-евтина) алтернатива на по-популярния метод за спускане от плаващ док. Проблемът е, че дори при успешно странично спускане на вода, корабът се люлее много. Танкерите и корабите за насипни товари са по-лесни за поддържане на равновесие, защото имат плоско дъно. Военните кораби имат V-образно дъно - благодарение на това те са способни да развиват по-голяма скорост, но това не добавя стабилност при изстрелване.
Трето, Северна Корея изглежда е претоварила кораба с оръжия. Юн Сок-джун, пенсиониран южнокорейски военноморски капитан и старши изследовател в Корейския институт за отбранителни изследвания, каза пред WSJ, че разрушителят е бил натоварен с около 70 оръжейни системи - въпреки че Южна Корея, САЩ и други страни обикновено прекарват години в пълно оборудване на своите военни кораби след изстрелването им.
Четвърто, бързането. Първият „Чое Хьон“ е построен за около 400 дни. Вероятно вторият е построен за по-дълго време. За сравнение, на Япония са необходими около три години, за да построи разрушител, а на западните страни - още повече.
„Това е комбинация от липса на техническа експертиза и натиск корабът да бъде изведен на вода в кратки срокове“, казва Нийл Уотс, бивш капитан на южноафриканския флот и член на вече разпуснатата експертна група на ООН по санкциите срещу Северна Корея.
Корабостроителницата обеща да издигне кораба за 10 дни. Възможно е да използват балони за това.
Разрушителят все още лежи там, където са се опитали да го изстрелят на вода. Сателитни снимки показват, че е бил покрит със син брезент. Ким Чен Ун заяви, че инцидентът с кораба „моментално е дискредитирал достойнството на нашата държава“ и нарече възстановяването на разрушителя „политически въпрос“.
Корабостроителницата в Чонгджин заяви на 23 май, че противно на първоначалните съобщения, дъното на кораба не е повредено при инцидента. Служители на корабостроителницата смятат, че ще са необходими 10 дни, за да бъде изправен. Днес е 31 май и остават два дни до този срок.
„В корабостроителницата няма големи кранове, които биха могли да повдигнат кораб с такъв размер“, сви рамене източникът на Радио Свободна Азия.
Според него биха могли да се използват плаващи кранове, но докът, където корабът се е преобърнал, е тесен и няма директен достъп до морето, което затруднява доставянето на плаващи кранове.
Декър Евелет, анализатор на изображения в Центъра за военноморски анализи във Вашингтон, смята, че севернокорейците използват балони, за да повдигнат разрушителя. Южнокорейски военни служители потвърдиха, че сателитни изображения показват подобни на балони обекти, прикрепени към преобърнатия кораб.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.„Изглежда, че Северна Корея се опитва да повдигне разрушителя си, използвайки методи, вдъхновени от хита на Pixar „Up““, пошегува се Евелет.