Лидерът на Северна Корея Ким Чен-ун наблюдава как най-новият 5000-тонен разрушител на страната се преобръща по време на изстрелването си миналата седмица, което е смущаващ военен провал. Експертите твърдят, че част от проблема е била техниката, използвана за маневриране на кораба във водата настрани, пише The New York Times.
Анализаторите за първи път наблюдават Северна Корея да използва странично спускане на военни кораби и посочват като причина за неуспеха липсата на опит, както и политическия натиск от страна на Ким за бързи резултати. Трима служители на корабостроителницата, включително главният инженер на корабостроителницата, и високопоставен служител по въпросите на боеприпасите бяха арестувани, съобщи официалната Корейска централна информационна агенция, след като Ким нарече преобръщането на кораба криминално деяние.
Сателитни снимки от три дни преди инцидента показаха 470-метровия кораб, най-големия клас военни кораби, които Пхенян някога е строил, на върха на рампа за изстрелване. На около 40 метра от кораба се изграждаше структура, която изглеждаше като зона за наблюдение и където вероятно е бил разположен Ким по време на инцидента.
Разрушителят е сглобен в Чхонджин, пристанищен град на североизточното крайбрежие на Северна Корея, известен с производството на по-малки плавателни съдове, като товарни кораби и рибарски лодки. В доклад, публикуван от Центъра за стратегически и международни изследвания, изследователски институт във Вашингтон, анализатори заявяват, че корабостроителницата „несъмнено“ не е имала достатъчно експертиза в производството и спускането на вода на големи военни кораби.
Анализатори оцениха злополучния военен кораб като същия по размер и конфигурация като ракетния разрушител „Чхве Хьон“, първият разрушител на Северна Ирландия и най-мощният надводен кораб, строен някога от страната. Този кораб е гордостта на амбициозния план на Ким за модернизиране и разширяване на военноморския му флот от съветската епоха и беше централната част на грандиозната церемония по кръщене миналия месец в Нампо, пристанище на западния бряг близо до Пхенян.
Кадри от държавните медии показаха пищно събитие с конфети и фойерверки, на което присъстваха Ким и дъщеря му Ким Джу-ае. Голяма наблюдателна платформа беше поставена близо до „Чое Хюн“, който вече плаваше във водата.
Според държавните медии, изстрелването на кораба е преминало гладко. Инженерите са използвали техника, обичайна за големи и тежки кораби. Изглежда, че са построили „Чое Хюн“ в покрито строително хале в Нампо, извадили са го на плаващ сух док и след това са го пуснали на вода, като са пуснали вода в сухия док, каза Чой Ил, пенсиониран капитан от ВМС на Южна Корея.
Но корабостроителницата в Чонгджин не е разполагала със сух док, достатъчно голям, за да построи разрушител клас „Чое Хюн“, нито с наклон, който да плъзне кораба с кърмата напред във водата. Инженерите са построили кораба на кея под мрежа. Когато е завършен, е трябвало да го спуснат на вода странично от платформата.
Когато е изпълнен правилно, плавателният съд се плъзга по хлинга по дължина и за кратко се потапя във водата, както направи този 3500-тонен военен кораб USS Cleveland в Уисконсин през 2023 г.
Но когато инженерите се опитали да бутнат севернокорейския разрушител във водата, той загубил равновесие, съобщиха държавните медии. Сателитни снимки, направени два дни след инцидента, показват кораба, покрит със син брезент и легнал на дясната си страна. Носът е бил заседнал на рампата, докато кърмата е стърчала в пристанището. Платформата за наблюдение е била премахната.
„Изстрелването на големи кораби настрани изисква деликатна балансираща работа“, каза Чой, пенсионираният капитан на южнокорейските военноморски сили. „Тежките оръжия, монтирани на разрушителя, биха могли да направят задачата още по-трудна“, добави той.
Няколко дни след като първият разрушител клас „Чое Хюн“ беше спуснат на вода миналия месец, Ким с гордост наблюдаваше как той изпробва различни ракети. Той посети корабостроителници, за да призове инженерите да спазят графика му за разширяване на флота и изглежда е планирал да спусне на вода втория разрушител с подобни фанфари и тестове на оръжия.
Инженерите в Чонгджин, които са работили с по-слабо развити съоръжения от колегите си в Нампо, сигурно са почувствали огромен натиск след успешното стартиране в Нампо, казват южнокорейски анализатори. Това може да ги е накарало да спестят пари, казват те.
Северна Корея заяви, че може да възстанови баланса на кораба, като изпомпа морската вода. След около 10 дни може да поправи повредената при инцидента страна на кораба, според държавните медии.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.