Китай и Пакистан са започнали официални преговори за продажбата на система за ранно предупреждение и контрол във въздуха (AEW&C) KJ-500, която, ако бъде финализирана, може да промени играта по отношение на ситуационната осведоменост и способностите за насочване на пакистанските военновъздушни сили по време на конфликт, пише MWM. Преговорите за доставката се водят, тъй като индийското министерство на отбраната обмисля сделка за лицензионно производство за закупуване на руски изтребители от пето поколение Су-57 в голям мащаб, вероятно новия вариант Су-57М1 , който има подобрени стелт възможности, които биха поставили нови предизвикателства в случай на бъдеща въздушна война. KJ-500 осигурява усъвършенствани възможности за откриване на стелт самолети, особено когато е свързана в мрежа с изтребители с модерни фазирани решетъчни радари и с радарите на наземни системи за противовъздушна отбрана. Системата е широко използвана от Военновъздушните сили на Китайската народноосвободителна армия в поддържащи роли за флота им от изтребители от пето поколение J-20 и е посочена от представители на ръководството на ВВС на САЩ като особена заплаха за американските военновъздушни сили в Тихия океан. Системата може да предоставя данни за насочване на изтребителни части и наземни системи за противовъздушна отбрана, както и да допринесе за насочването на зенитни ракети към целите им.
Преговорите за продажбата на KJ-500 се водят, тъй като Пакистан продължава да закупува изтребители J-10C и JF-17 Block III „поколение 4+“ от Китай, които са най-способните във флота му. Очаква се Пакистанските военновъздушни сили също да получат изтребители J-35 от пето поколение преди края на десетилетието, като непотвърдени данни сочат, че е планиран флот от 40 стелт изтребителя. J-10C и JF-17 Block III, които формират гръбнака на флота, са леки изтребители, носещи сравнително малки радари, което прави поддръжката от актив като KJ-500 особено ценна. Въпреки че по-големите китайски изтребители като J-16 и J-20 носят много по-големи радари и могат да действат много по-ефективно без такава поддръжка, те все пак се възползват значително от нея, като значението на поддръжката на системи за електронно предупреждение и борба с пожарите (AEW&C) е значително по-голямо за по-леките самолети. J-35, макар и по-тежък от J-10C, също така носи радар, значително по-малък от този на J-16 или J-20.
Един месец преди първите съобщения за преговори за закупуване на KJ-500, пакистанските военновъздушни сили направиха първото си разполагане на доставени от Китай изтребители от „поколение 4+“ за бойни операции, като на J-10C се приписва свалянето на поне един изтребител Rafale на индийските военновъздушни сили по време на гранични сблъсъци, наред с други успехи. Потвърждението на превъзходството, което китайското оборудване все повече е в състояние да осигури, може да е бил важен фактор за решението да се продължи с покупката на KJ-500. Друг фактор може да е значението на разработените от Китай вериги за унищожаване, които според съобщенията са били използвани с голям ефект от пакистанските военновъздушни сили по време на сблъсъци с индийски изтребителни части. Веригите за унищожаване доведоха до свързване в мрежа на авиационни средства и наземни системи за противовъздушна отбрана, позволявайки на ракетите, изстреляни от определен самолет или система, да бъдат насочвани от други самолети или системи към техните цели. KJ-500 се счита за опционален актив за укрепване на такива вериги за унищожаване.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.