Един от двигателите на самолета на Air India, който се разби миналата седмица, е бил нов, докато другият не е трябвало да бъде обслужван до декември, заяви председателят на авиокомпанията.
В интервю за индийски новинарски канал, Н. Чандрасекаран заяви, че и двата двигателя на самолета имат „чиста“ история.
„Десният двигател е бил нов, поставен през март 2025 г. Левият двигател е обслужван за последно през 2023 г. и следва да бъде проверен за следващата си поддръжка през декември 2025 г.“, каза той пред канала Times Now.
Най-малко 270 души, повечето от които пътници, загинаха миналия четвъртък, когато AI171, Boeing 787-8 Dreamliner, пътуващ за Лондон, се разби по-малко от минута след излитането си от летище Ахмедабад в Западна Индия.
Разследващите сега преглеждат отломки и декодират записани полетни данни и аудио от пилотската кабина - от намерените черни кутии на самолета - за да деконструират последните моменти на полета и да определят причината за инцидента.
„Има много спекулации и много теории. Но фактът, който знам досега, е, че този конкретен самолет AI171 има чиста история“, каза Чандрасекаран, предупреждавайки хората да не правят прибързани заключения. „Всички експерти ми казаха, че черната кутия и записващите устройства определено ще разкажат историята. Така че просто трябва да изчакаме това.“
Кишор Чинта, бивш следовател от Индийското бюро за разследване на авиационни произшествия, каза пред BBC, че състоянието на самолетния двигател не е непременно свързано с неговата възраст - особено в случая с двигателите Genx-1B, използвани в Boeing 787-8.
„Възрастта на двигателя няма значение за здравето на двигателя, особено за двигателите Genx-1B“, каза Чинта. С други думи, само защото един двигател е нов, не означава непременно, че е здрав, или обратното.
За разлика от по-старите модели, двигателите Genx-1B, които се произвеждат от GE Aerospace, не следват фиксиран график за основен ремонт или поддръжка. Вместо това, те са оборудвани със система, наречена Full Authority Digital Engine Control или FADEC, която непрекъснато следи състоянието и производителността на двигателя. Решението за обслужване или подмяна на двигателя се основава на тези данни и физически проверки.
Чинта обаче посочи, че някои компоненти на двигателя, известни като Life Limited Parts (LLPs), все още имат фиксиран живот, обикновено между 15 000 и 20 000 цикъла.
„Всяко стартиране и изключване на двигателя се брои за един цикъл“, обясни той.
Докато разследването продължава, Air India също обяви 15% съкращение на международните си операции с широкофюзелажни самолети до средата на юли, докато се бори с последиците от катастрофата.
В изявление, публикувано в сряда, авиокомпанията заяви, че решението е продиктувано от „усложняващи обстоятелства“ - включително засилени проверки за безопасност, повишена предпазливост от страна на екипажа и наземния персонал, както и напрежение в Близкия изток.
Отделно, авиокомпанията заяви, че са извършени проверки на 26 от нейните 33 самолета Boeing 787-8 и 787-9, всички от които са „разрешени за експлоатация“.
Индийският авиационен регулатор е разпоредил допълнителни проверки за безопасност на флотилията Boeing 787 на Air India след смъртоносната катастрофа като „превантивна мярка“. Очаква се останалите самолети да бъдат проверени през следващите дни, съобщи Air India, добавяйки, че флотилията Boeing 777 на авиокомпанията също ще „претърпи засилени проверки за безопасност“.
„Ограниченията са болезнена мярка, но са необходими след опустошително събитие, по което все още работим, и необичайна комбинация от външни събития“, се казва още в съобщението.
Междувременно някои експерти казват, че катастрофата вероятно ще окаже влияние върху Air India, тъй като тя се опитва да се трансформира от проблемен държавен превозвач в частна компания.
Tata Sons, конгломерат, който притежава и големи марки като Tetley Tea и Jaguar Land Rover, придоби авиокомпанията - бивш национален превозвач на Индия - от индийското правителство през 2022 г.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.