IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Може ли Иран да предизвика шок в световната икономика с блокада на Ормузкия пролив?

Средно 114 кораба преминават ежедневно през пролива

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

След като цените на петрола се покачиха след атаките на Израел и САЩ срещу Иран, инвеститорите наблюдават внимателно съдбата на тесния морски пролив в Близкия изток, предаде Евронюз.

Проливът Ормуз е от жизненоважно значение за износителите на газ и петрол в региона на Персийския залив, тъй като това е единственият морски път за износ на големи количества петрол и газ, произведени в богатите на петрол страни в региона.

Този тесен пролив се намира между Оман и Иран и свързва Персийския залив с Оманския залив и Арабско море. Дължината му е около 167 км, а в най-тясната си част ширината му е 39 км. 

Според Общия център за морска информация, през юни 2024 г. средно 114 кораба преминават ежедневно през пролива, а досега трафикът през юни 2025 г. е в съответствие с това. На 21 юни, например, през пролива са преминали 122 кораба.

Проходът е достатъчно дълбок и широк, за да поема най-големите танкери за суров нефт в света, и е един от най-важните петролни проливи в света (тесни канали по широко използвани глобални морски маршрути, които са от критично значение за глобалната енергийна сигурност).

Според анализ на Американската енергийна информационна администрация, петролните танкери превозват през пролива средно 20 милиона барела на ден (б/д), което се равнява на около 20% от световното потребление на течни нефтени продукти.

"Евентуална блокада на Ормузкия пролив от страна на Иран би предизвикала шок в световната икономика", заяви професор Гуидо Коци, председател на катедра „Макроикономика“ в Университета в Санкт Гален.

Той добави, че всяко прекъсване на петролния поток в този тесен воден път би довело до повишаване на цените на енергията, инфлация и напрежение във веригите за доставки.

Континентална Европа и Китай ще загубят най-много, тъй като и двете са силно зависими от вносна енергия и нямат вътрешни резерви.

"Те ще се сблъскат с повишаване на разходите, забавяне на растежа и повишена инфлация, без да имат никакви предимства", посочи Коци.

В същото време износът на САЩ и Обединеното кралство ще стане по-конкурентен, тъй като те се снабдяват с по-голямата част от енергията си от други източници. А ако пролива бъде затворен, което ще доведе до глобално повишение на цените, това ще бъде по-скоро от полза, отколкото от вреда за западните производители, смята професора. |БГНЕС

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата