Експлозия на танкер в пристанище в Русия е поредният необясним инцидент, случил се на плавателен съд, свързан със страната, което породи спекулации за саботаж. Руското министерство на транспорта заяви в неделя, че разследва експлозията на танкера Eco Wizard в пристанището Уст-Луга близо до Санкт Петербург, която е причинила изтичане на амоняк на борда, пише Newsweek.
Миналата седмица експлозия причини наводнение в машинното отделение на гръцкия кораб „ Виламура“ край бреговете на Либия. Украйна заяви, че корабът е част от руския „сенчест флот“, използван за избягване на петролни санкции. Четири други мистериозни атаки с мини тип „лимпет“ бяха засегнати от кораби, които са акостирали в руски пристанища тази година.
Украйна не е поела отговорност, но медиите отбелязват как силите за сигурност на Киев често провеждат тайни действия срещу руските интереси.
Олга Полишчук от аналитичната фирма ACLED (Armed Conflict Location & Event Data) заяви пред Newsweek в понеделник, че по отношение на последния инцидент „не е неразумно да се предполага участието на Украйна“.
Експлозиите на петролни танкери, свързани с Русия, разтърсиха света на корабоплаването и предизвикаха спекулации, че са част от подкрепяна от държавата саботажна кампания.
Украйна не е поела отговорност и е възможно да има други причини, но ударите с дронове на Киев по руски цели съвпадат с борба срещу плавателни съдове, които избягват петролни санкции, целящи да задушат финансирането на военната машина на Москва.
Руските власти съобщиха за експлозия на танкера Eco Wizard в стратегически важното пристанище Уст-Луга в Ленинградска област в северозападна Русия, разположено на Финския залив. Няма данни за жертви.
Експлозията е причинила „незначително изтичане на течен амоняк“ на борда на кораба, чийто 23-членен екипаж е бил евакуиран, според руския новинарски канал Baza в Telegram, който заяви, че е имало „експлозия с неизвестен характер“.
Eco Wizard е построен през 2024 г. за транспортиране на втечнен нефтен газ (LPG) и е плавал под флага на Маршаловите острови. Според „Киев Индепендент “ се подозира, че принадлежи към руския флот в сянка, нарушаващ санкциите.
Корабът е пристигнал от Антверпен, Белгия, на 3 юли, според данни за проследяване на корабите от VesselFinder.
Полишчук заяви, че ACLED наблюдава украинските удари дълбоко в руска територия и е регистрирал експлозии, при които участието на Киев е било или потвърдено, или имало сериозни съмнения.
„Украйна също често е атакувала съоръжения, свързани с петрол и газ, в миналото, особено тези, които улесняват износа”, каза Полишчук пред Newsweek. „Като се има предвид обхватът на предишните атаки, местоположението на настоящата атака и естеството на целта, не е неразумно да се предположи участието на Украйна, въпреки че има и други възможни причини.“
Корабът Eco Wizard е поредният свързан с Русия танкер, претърпял експлозия от началото на тази година.
Миналата седмица на „Виламура“ е имало експлозия малко след като той е посетил Усть-Луга в началото на април, където е натоварил барели с казахстански произход и е акостирал на терминала на Каспийския тръбопроводен консорциум близо до Новоросийск през май.
И петте танкера са преминали през външните граници на пристанището на Малта, но връзките с Либия също са общият знаменател в поне две експлозии, добавя се в изданието. Четири от корабите принадлежат на гръцки и кипърски корабособственици, според Financial Times.
Корабът „Grace Ferrum“, повреден край Либия през февруари, принадлежи на кипърската фирма „Cymare“. Друг кораб, „ Koala“ , беше повреден при експлозия в пристанище Уст-Луга през февруари и беше санкциониран от Европейския съюз през май за транспортиране на руски петрол.
Олга Полишчук, мениджър „Източна Европа“ в ACLED, заяви пред Newsweek : „Предишни атаки също показаха уязвимости в руската отбрана не само на нейната петролна и газова промишленост, но и на високоценни военни цели – уязвимости, които Украйна ще продължи да използва и експлоатира.“
Последният инцидент ще бъде разследван от руските власти. Анализаторите по сигурността предполагат, че подобни експлозии са свързани с неотдавнашното товарене на кораба в руски съоръжения за износ на петрол; Lloyd's List обаче заяви, че няма твърди доказателства в подкрепа на тези теории, което затруднява оценките на риска на кораба за собствениците и операторите на кораби.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.