IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Индонезия ще закупи турския изтребител KAAN от 5-то поколение

KAAN е претърпял няколко модификации по време на своето развитие

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Турция и Индонезия официално са в бизнес отношения. В края на юли Джакарта подписа договор за закупуване на 48 изтребителя KAAN от Анкара. Министерството на отбраната на Индонезия обяви плановете за придобиване, затвърждавайки последните усилия на страната, насочени към модернизиране на въздушните ѝ възможности, пише за TNI Мая Карлин, анализатор в Центъра за политика на сигурност и бивша стипендиантка на името на Ана Собол Леви в IDC Herzliya в Израел.

Въпреки че турският президент Реджеп Тайип Ердоган обяви тази  потенциална сделка  още през юни, договорът не беше финализиран до неотдавнашното потвърждение от Джакарта. Според договора, изтребителят KAAN ще бъде доставен на Индонезия на етапи през следващото десетилетие. Представлявайки първия местен боен самолет на Турция, се очаква изтребител KAAN да демонстрира възможности от пето поколение, когато бъде официално представен. Придобиването на платформата от Джакарта прави южноазиатската държава първият експортен клиент за новия изтребител.

„Този подпис не е просто важен етап в износа – той бележи началото на нова ера в инженерството, производството и споделянето на технологии“, се казва в изявление на Секретариата на отбранителната промишленост на Турция. Индонезия също така се обръща към други държави, за да засили въздушната си отбрана. В допълнение към сделката си с KAAN, Джакарта съвместно разработва южнокорейската платформа KF-21. Южноазиатската държава също така се е  ангажирала  да закупи 42 изтребителя Rafale от френската Dassault Aviation. През 2022 г. Джакарта подписа и меморандум за разбирателство с Boeing за потенциално закупуване на до две дузини изтребители F-15EX.

Историята на произхода на KAAN датира от 2010 г., когато Анкара за първи път си е представяла изтребител местно производство, способен да работи редом с платформата F-35 Lightning II. Години по-късно обаче Турция е била изключена от групата за съвместно разработване на Joint Strike Fighter, което прави нуждата ѝ от  местен  изтребител от пето поколение още по-остра. Местната компания Turkish Aerospace Industries е получила договора за разработване на серията изтребители през 2016 г., като BAE Systems е участвала в подпомагаща роля. Въпреки че точните детайли, отнасящи се до дизайна на KAAN, остават загадка, изтребителът е предназначен да демонстрира качествата на платформа от пето поколение. От усъвършенствани вътрешни оръжия, мрежово управление на дронове и функции за наземна атака, KAAN ще притежава подобни възможности на своите чуждестранни конкуренти от пето поколение. Подобно на F-35, турският самолет ще може да лети във въздушни мисии.

По отношение на мощността, KAAN е претърпял няколко  модификации  по време на своето развитие. Първоначално турски служители са подали искане до Пентагона за съвместно производство на двигателя General Electric F110. Rolls-Royce също е допринесъл за двигателя на платформата. По-рано тази година обаче президентът на турската Агенция за отбранителна промишленост отбеляза, че до 2030 г. KAAN ще лети с изцяло собствен двигател. TF35000 е предназначен да служи като двигател на платформата, след като завърши тестовете. Както е подробно описано от  Army Recognition.

Освен че се превърна в производител на изтребители от пето поколение, Турция през последните години увеличи вътрешното си производство на безпилотни летателни апарати (БЛА). Забележително е, че серията дронове Bayraktar TB2 се смята за един от най-популярните смъртоносни БЛА, използвани днес.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата