Едно от основните предимства на радарите с AESA е тяхната гъвкавост. Благодарение на начина, по който лъчът на радара се пренасочва за части от секундата, самолетите, оборудвани с AESA, могат да сканират големи обеми въздушно пространство много по-бързо и точно от по-старите радарни системи.
Тази способност подобрява ситуационната осведоменост на пилота и му дава възможност да проследява множество цели едновременно. Радарите с AESA са способни да проследяват множество вражески самолети, да картографират наземни цели, да водят електронна война, да заглушават или да подвеждат радиоактивни обекти и да комуникират в мрежа от съюзнически сили – всичко това едновременно, пише Харисън Кас, старши журналист по въпросите на отбраната и националната сигурност в The National Interest.
Въпреки сложността на AESA системата, тя е по-лесна за поддръжка и много по-надеждна в сравнение с по-старите радарни системи. Използването на множество T/R модули осигурява на AESA системата резервиране, което ѝ позволява да функционира ефективно, дори ако няколко T/R модула се повредят.
Системите AESA са също така по-малко податливи на откриване или заглушаване от страна на врага, поради способността им да работят в широк диапазон от честоти и бързо да превключват между честотите. Характеристиката, известна като честотна гъвкавост, прави особено трудно за противниците да се заключат или заглушат радарния сигнал на AESA.
Радарите с AESA промениха играта за изтребителите, променяйки начина, по който те изпълняват мисии за превъзходство във въздуха, наземни атаки и разузнаване. В битки тип „въздух-въздух“, проследяването с висока резолюция и откриването на далечни разстояния на радара AESA позволяват на пилотите да засекат вражески заплахи, преди самите те да бъдат открити, което често им дава решаващо предимство при сблъсъци отвъд визуалния обхват (BVR). Радарите AESA позволяват и на изтребители като F-22 Raptor и F-35 Lightning II да използват своите радари, за да проследяват десетки цели едновременно и да насочват ракети с точност. Един самотен самолет може да атакува множество цели или да споделя данни за проследяване със съюзнически платформи.
При мисии "въздух-земя", радарите с AESA са подобно трансформиращи, позволявайки получаване на изображения с висока резолюция от радари със синтезирана апертура (SAR), които позволяват прецизно насочване към фиксирани и/или движещи се наземни цели, дори при замъглено време или камуфлаж. Резултатът е, че изтребители, оборудвани с AESA, могат да функционират като всесезонни, денем и нощем ударни платформи.
Накрая, по отношение на електронната война и работата в оспорвано въздушно пространство, многофункционалният характер на радарите с AESA осигурява на съвременните самолети възможностите за електронна атака, необходими за оцеляване на съвременното бойно поле. Някои AESA системи могат да извършват електронно заглушаване или заблуда срещу вражески радари – ефективно се удвояват като комплект за електронна война и намаляват необходимостта от отделни модули за заглушаване, което намалява теглото и съпротивлението на самолета, като същевременно подобрява стелт функцията.
Радарът с AESA променя играта, представлявайки технически скок и умножител на силата за съвременните изтребители. Бързото управление на лъча, многорежимната функционалност, високата надеждност и устойчивостта на заглушаване правят радарите с AESA безценни за характеристиките на отделните самолети и цялостните интегрирани въздушни бойни операции.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Реал Мадрид обмисля да се отвори за външни инвеститори
Европейските страни предложиха промени в плана на САЩ за Украйна
Кадър на деня за 23 ноември
Петкова: Планираният в Бюджет 2026 ръст на заплатите в администрацията е най-ниският от 2022 г.
Американците се тревожат не само за разходите, но и за работните си места
Лъскави небостъргачи променят Братислава до неузнаваемост
Здравословни начини да се справим с ревността във връзката
Хляб с квас или мая - какви са предимствата и недостатъците
Георг Георгиев: Политическо бездействие минира РСМ в ЕС
За здрава коса: Натурални добавки за подсилване на колагена
Спортът по телевизията днес, 24 ноември
Мачовете по телевизията, днес 24 ноември
Корто музо! Милан излъга Интер 1:0 и излезе втори
Скандален гол спаси Реал от резил в Елче
Левски мачка, а Лудогорец го връщат в играта за титлата
Сензационно: Ще се завърне ли Юрген Клоп начело на Ливърпул?
Дневен хороскоп за 24 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 24 – 30 ноември
5 зодии с късмет в любовта в последната седмица на ноември
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Какви промени ви носи новата 2026 според датата на раждане
Седмична таро прогноза за 24 – 30 ноември
В 93% от случаите за катастрофите у нас е виновен шофьорът, пътната обстановка няма вина
Зимата идва: Как да подготвим автомобила си за сняг?
Светогледът на Тръмп: Циничен, егоистичен и алчен
Кога да украсите коледната елха, за да привлечете просперитет или защита от проблеми?
ChatGPT води до усвояване на по-повърхностно знание
Изключителни темпове и мащаби на загуба на лед при ледника Хектория
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила