IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Евростатистика: В България моловете са доста малко!?

През 2015-а няма открити нови, но тази година ще има един, в "Люлин"

снимка: Ройтерс

снимка: Ройтерс

България е третият най-ненаситен пазар с модерни търговски площи в Европа с 99,7 кв.м на 1 000 души население. Това се посочва в доклад на консултантската компания Cushman&Wakefield за строителството и инвестициите на търговски площи в Европа през 2015 г.

Данните за България са на партньора на Cushman за страната и Македония Forton.

Лидер по най-ненаситен с модерни търговски площи пазар е Сърбия със 71 кв.м на 1 000 души, следвана от Босна и Херцеговина със 74 кв.м. След нас са Турция и Русия със съответно 113,4 и 121,2 кв.м.

На другия полюс е Естония – най-наситеният с модерни търговски площи пазар в Европа, с 608,4 кв.м на 1 000 души, следвана от Словения с 380,1 кв.м и Литва с 319,1 кв.м. Четвърта и пета са Латвия и Хърватия със съответно 315,8 кв.м и 301,2 кв.м.

В България през миналата година няма открити нови търговски центрове. В строителство са над 87 хил. кв.м нови площи, сред които Plaza West в кв. "Люлин" в София, който трябва да бъде завършен през тази година, и "Галерия Пловдив", който беше затворен за ремонт. Продължават и строителните дейности по мола "Марково тепе" в Пловдив, който трябва да отвори врати тази есен.

Консултантската компания отново включва София в списъка с градовете с най-голям потенциал за развитие на търговския сегмент.

Наситеността на пазара с модерни търговски площи в столицата ни е по-ниска от средното за Европа и достига 235,5 кв.м на 1 000 души население, а площите в строителство не отговарят на потенциала на града, посочва се в доклада.

Общо 15,5 млрд. евро са инвестирани в шопинг центрове в Европа през втората половина на 2015 г., което представлява ръст от 16,6% на годишна база, показват данните на Cushman.

През втората половина на миналата година в Европа са отворили врати 3,3 млн. кв.м нови търговски площи, с което общият обем достига 156 млн. кв.м. За цялата 2015 г. новооткритите търговски площи в Европа са 4,6 млн. кв.м., което е с 15,8% под нивата от 2014 г. и най-ниският годишен обем в това десетилетие.

Площите са концентрирани в Западна Европа – общо 107 млн. кв.м, което обяснява и засилената строителна активност в Централна и Източна Европа.

Новооткритите площи през 2015 г. в Западна Европа са 1,5 млн. кв.м, като намаляват с 20 на сто на годишна база, достигайки най-ниско ниво от 1987 г. насам. През тази и следващата година в региона се очаква да бъдат завършени нови съответно 2,1 и 1,7 млн. кв.м.

Най-активен западноевропейски пазар през миналата година е била Великобритания с обем на инвестициите от 3,8 млрд. евро. Най-силен ръст на инвестициите е отчетен в държавите от Бенелюкс – почти три пъти на годишна база.

Kaк се развива пазарът в ЦИЕ четете в продължението на материала в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата