IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

В отговор на Китай: Европейските е-коли тепърва ще стават по-достъпни

България остава с най-остарелия автопарк в целия ЕС

Bloomberg TV Bulgaria

Bloomberg TV Bulgaria

България излезе на първо място в ЕС по ръст на продажбите на хибридни автомобили и е на пето място по регистрации на нови автомобили през май месец, показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители. Общите продажби на нови леки автомобили на българския пазар за периода януари-май са нараснали са 2,9%, като за цялата 2024 г. са били продадени около 49 000 леки и лекотоварни коли. Това може и да сигнализира обръщане на тенденцията, но България остава с най-остарелия автопарк в целия ЕС и е на последно място по проникване на нови автомобили, коментира Александър Костадинов, председател на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, в предаването "В развитие" с водещ Антонио Костадинов.

"България има около 3,6 милиона автомобила. Автомобилите, които са до 5-годишни, са някъде под 5%. Имаме огромна празнина между посоката, в която трябва да се движим, и мястото, на което сме в момента... България е на едно от челните места по замърсяване на въздуха в градовете.  И по консервативни оценки между 15 и 20 хиляди души умират на година преждевременно от болести, свързани с чистотата на въздуха. А транспортът е един от основните замърсители."

В ЕС делът на електромобилите в продажбите за първите шест месеца е около 18%, а като се прибавят и плъгин хибридите нивото стига до 30%. В България делът за първите пет месеца на електромобилите е 4%, каза Костадинов.

България остава единствената държава от ЕС, в която няма стимули за частни клиенти да си закупят електромобил. В момента на пазара има EV за около 50-60 000 лева, а през 2026 г. може да се очакват още по-ниски цени заради навлизането на китайски електромобили и предложенията на европейските производители. 

Автомобилните гиганти от Европа вече се притесняват от конкуренцията от Китай, но тепърва ще видим техния отговор като 2025 г. ще бъде основополагаща за повечето европейски конструктори, каза Костадинов. Европейските електромобили трябва да станат много по-достъпни от сегашните нива, добави той.

"Може би догодина ще станем свидетели и на автомобили, които ще се предлагат в порядъка на 40-45 000 лева. Ще видим как постепенно част от автомобилите наистина ще се подменят с такива, които се електрифицирани - или електрически или плъгин хибриди."

Как се развива инфраструктурата за зареждане на електромобили, какви стимули може да въведе държавата за електромобили, какви са предпочитанията на българския автомобилен пазар и на купувачите може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата