Кристен Стюарт направи своя дългоочакван режисьорски дебют на кинофестивала в Кан с “The Chronology of Water” – и предизвика сълзи, вълнение и над четири минути аплодисменти. Филмът, адаптация на мемоарите на Лидия Юкнавич от 2011 г., бе приет с голямо въодушевление в секцията "Un Certain Regard", където тази година дебютират и Скарлет Йохансон с “Eleanor the Great” и Харис Дикинсън с “Urchin”.
Главната роля е поверена на Имоджен Путс, чиято разтърсваща игра е в центъра на този суров, артистичен и безкомпромисен разказ за травма, оцеляване и спасение чрез тялото, думите и водата. Стюарт избира нестандартна, нелинейна структура, за да разкаже историята на Юкнавич – включително сцени на сексуално насилие от страна на баща ѝ, пристрастяване към наркотици и търсенето на свобода чрез плуване, което се превръща в метафора за живот.
След прожекцията, Стюарт – облечена в бял костюм с къси панталони и бейзболна шапка – прегърна целия екип, целуна съпругата си Дилън Майър и се обърна към публиката с кратка, но емоционална реч.
“Да сме тук с този филм… Това е абсолютно лудо. Буквално го завършихме преди пет минути. Изплъзнахме се под шибаната затваряща се врата и, по дяволите, благодаря ви!”, каза тя, преди да скочи в обятията на Тиери Фремо.
Проектът е страстна мечта за Стюарт още от 2018 г., когато обявява, че ще адаптира “The Chronology of Water”. През януари 2024 г. тя призна пред Variety, че е отказала да приеме каквато и да е актьорска роля, докато не успее да реализира филма. Това се случва през лятото на 2024 г., когато снима шест седмици в Латвия и Малта. Освен Путс, в лентата участват Тора Бърч, Ърл Кейв, Майкъл Еп, Сюзана Флуд, Ким Гордън и Джим Белуши.
Сценарият е написан от самата Стюарт и съпруга на Юкнавич – Анди Минго. Но въпреки отдадеността ѝ, финансирането се оказва почти невъзможно.
“Мисля, че има цял един още ненаписан женски език. Типът физичност, който искам да има моят филм, изглежда непривлекателен за така наречените "купувачи". Но когато го видиш в действие – той е дълбоко емоционален. Просто никой не го е продавал досега”, казва тя.
Тя признава, че историята се изграждала с усилието и болката на раждане.
“Филмът буквално се раждаше. Вече не беше в главата ми – беше на път да се роди. Това е облекчение, невероятно облекчение”, споделя Стюарт.
“The Chronology of Water” търси дистрибуция след премиерата си в Кан, но още с първата си прожекция се утвърди като едно от най-личните и смели режисьорски изявления на фестивала.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.