Джеймс Камерън по принцип не обича да се връща към филмите си след премиерата им. Е, но понякога прави изключения...особено когато става въпрос за филми с милиарди долари боксофис и продължение, за което се надява, че ще получи същия успех.
„Обикновено си налагам мораториум за няколко години, в които изобщо не искам да ги гледам или да мисля за тях. Минава време, докато отново можеш да се отдръпнеш и да започнеш да гледаш повече като зрител, а не като придирчив режисьор“, признава той.
"Приключението си заслужава"
В случая с „Аватар: Природата на водата“ (2022 г.) обаче Камерън нарушил собственото си правило – заради предстоящото излизане на третата част, „Аватар: Огън и пепел“, този декември.
„В момента довършваме визуалните ефекти – реално това върви вече от две години, но сега сме буквално на финалната права. Искам тематично да има пълна последователност – например в начина, по който се използва музиката или как се подчертават диалозите. Затова се наложи да го гледам отново. И честно казано – приключението си заслужава“, казва той.
Публиката също получи шанс да преживее отново „Природата на водата“ на голям екран – от 3 октомври филмът, който събра 2,3 милиарда долара приходи по цял свят, ще бъде върнат в кината като подготовка за премиерата на „Огън и пепел“. Във втората част историята продължава 16 години след първия филм от 2009 г., където Джейк Съли (Сам Уъртингтън) и Нейтири (Зоуи Салдана) успяха да отблъснат военната атака на полковник Майлс Куарич (Стивън Ланг). Сега двамата вече имат пет деца – сред тях осиновената Кирѝ (Сигорни Уийвър), родена от аватара на покойната д-р Грейс Огъстин, и Спайдър (Джак Чемпиън), останал сирак след смъртта на биологичните си родители, сред които и самият Куарич. Във „Природата на водата“ Куарич се завръща, но вече в собствено тяло на На’ви и подновява преследването на семейство Съли, поставяйки Спайдър в центъра на конфликта.
В интервю за Variety Камерън разказа какво от „Пътят на водата“ ще намери продължение в „Огън и пепел“, за голямата промяна, която направил по третия филм след края на снимките, за бъдещето на сагата „Аватар“ (Disney вече насрочи четвърти и пети филм за 2029 и 2031 г.), за идеята си да екранизира книгата „Призраци от Хирошима“ и защо се стреми да изгради „творческа култура“ във визуалните ефекти.
На въпрос дали повторното гледане му помага да открива нови неща, които преди не е забелязал, Камерън казва: „Да, защото осъзнаваш колко голяма част от киното е подсъзнателна и не подлежи на измерване. Работата ми всеки ден е да измервам и да анализирам най-дребни детайли. Преглеждам кадър с визуални ефекти и казвам: „Виж как кракът му стъпва върху онази папрат – не ми е достатъчно убедително, трябва пак да го симулирате.“ И така е до безкрай – всяко листо, всяко трептене на огъня, всяка светлинна реакция. Толкова се гмуркаш в детайлите, че е нужно да се отдръпнеш и да видиш целия филм, за да осъзнаеш, че има един голям, несъзнателен двигател, който върви под повърхността и ти подсказва дали си уловил същността на момента. И когато гледам филма, си казвам: „Да, работи. Усещам точно това, което трябва.“ Така че, макар да потъвам в заешката дупка на детайлите, никога не съм жертвал същината.“
Силата на разказа
Камерън обяснява, че целта му е да изгради нова култура в екипа си.
„Не искам тя да е техническа, а творческа. Когато говоря с хората, които ръководят сцените, с аниматорите и осветителите, питам: „Какво е най-важното в този кадър и защо? Какъв е неговият разказвателен смисъл? Какво искаме да кажем?“ И им казвам: „Не мислете в кадри, мислете в поток.“ Защо съществува този кадър? Можеше изобщо да го няма. Можеше да е напълно различен. Защо според вас избрах точно него?“, разкказва той.
Той допълва: „Искам те сами да започнат да усещат този процес на разказване. Те влизат много по-дълбоко от мен в техническите детайли, далеч по-способни са от мен в това. Но искам да им дам частица от магията на разказването, която да направят своя. И работи. Започна при „Природата на водата“ и продължава още по-силно в „Огън и пепел“. Стигнахме до ситуация, която наричам „финал при първо гледане“. Това е най-лудото нещо – гледам кадър за първи път и казвам: „Готово е.“ Всеки, който е работил във VFX, ще реагира: „Какво?!“ Но това се случва, защото всички са толкова потопени в културата на творческа свобода и специфичния свят на „Аватар“, че самите кадри вече излизат завършени.“
Джеймс Камерън обяснява, че дори когато даден кадър е минал през стотици версии, в крайна сметка той става част от една култура, в която артистите мислят като истински разказвачи. Именно затова, според него, генеративният AI никога няма да може да замени човешкото участие – нужно е изкуство, нужни са хора, които държат процеса в ръцете си. Така, макар продукцията да е била напрегната и тежка, завършването на филма се е оказало изненадващо радостно – всичко започнало да работи в синхрон и много от кадрите още при първо гледане изглеждали напълно готови, което самият той определя като „безумие“.
Джеймс Камерън разкрива, че основната част от „Аватар: Природата на водата“ и „Аватар: Огън и пепел“ е била заснета в рамките на година и половина – от септември 2017 до началото на 2019 година.
„Снимахме 18 месеца и в това време направихме и двата филма – с изключение на някои планирани презаснемания и допълнителни сцени, които написах впоследствие. Но в общи линии 95% беше заснето в този прозорец“, казва режисьорът.
Сред ключовите моменти е и изпълнението на Сигорни Уийвър като 15-годишната Кирѝ – роля, която се развива през двата филма и според Камерън проработва чудесно, защото героинята има голяма сюжетна арка. Той уточнява, че втората и третата част разказват една обща история, а ако се стигне и до четвърти и пети филм, те също ще бъдат свързани в двуактова сага.
„Историята спира за момент след края на третата част. Не казвам, че ще спрем работа, но самото повествование прави скок напред във времето“, обяснява той.
Страстта и семейството
Годините, минали от снимките, създават особено усещане.
„Получава се странен когнитивен дисонанс. Винаги се изненадвам колко време е минало, защото за мен сцените изглеждат непосредствени. Толкова силно съм в историята, че мога да си спомня къде стоеше всеки, дори кои актьори бяха във фона. Чувството е, че съм снимал миналата седмица, а всъщност е било преди пет-шест години“, споделя режисьорът.
Въпреки това Камерън казва, че актьорите са също толкова енергични и ентусиазирани.
„Наскоро бяхме заедно на прессъбития – страстта им към персонажите е същата. Те нямат търпение да продължим, стига филмите да донесат успех“, разказва той.
Режисьорът обикновено не поставя под въпрос творческите си решения, но признава, че при работата по „Огън и пепел“ е усетил липса.
„Нашият Торук се завръща. Винаги съм очаквал въпроса – защо Джейк не просто отиде да си върне птицата и да приключи битката? Във „Пътят на водата“ изобщо не присъстваше, първоначално я нямаше и в третия филм. И тогава си казах – не, трябва да я върнем. В съдбата на Джейк има нещо, което го изисква.“ Камерън пренаписва сценария, снима две-три нови сцени около идеята и изхвърля други, за да вгради завръщането на Торук. „Естествено, продължителността стигна три часа – никаква изненада – но се получи чудесно. Актьорите бяха във възторг“, казва той за митичната червена птица от първия „Аватар“.
Темата за семейството също се задълбочава. В края на „Природата на водата“ загива най-големият син на Джейк и Нейтири, и според Камерън това не може да бъде пренебрегнато.
„В повечето супергеройски светове скръбта почти липсва – тя пречи на зрелището. Но аз исках обратното – да съм автентичен. Какво би направила подобна загуба с една връзка? Аз имам пет деца. Сам има три. Зоуи има три момчета. За всички ни това е немислимата трагедия. В реалния свят подобна загуба разрушава бракове. Исках да покажа именно това напрежение – дали тази любовна история ще издържи“, споделя още той.
Камерън обръща специално внимание и на младите герои – Спайдър, Кирѝ и Ло’ак.
„В третия филм те излизат на преден план. Красотата на повторното пускане на „Природата на водата“ е, че публиката ще си припомни колко важни са тези връзки, а после ще види как всяка от тях се развива – понякога в добро, понякога в болезнено посока. Но всички вървят по голяма арка. Арката на Кирѝ е изключително важна. Спайдър също – както личи още от трейлъра, предстои много за него. Той е лепилото, което държи всички отношения заедно. Без него Джейк и Куарич щяха да са просто двама мъже, които се опитват да се убият шест часа през два филма – и това щеше да е скучно. Интересното идва, когато между тях стои момчето. Те са две различни бащини фигури и понякога трябва да работят заедно, за да го запазят жив. Това придава нюанс. И в крайна сметка – ако си дете, ще следваш тях. Това вече не е семейна история за родителите. Това е семейна история за децата“, казва Камерън.
И после накъде?
Камерън говори и за бъдещите си планове отвъд вселената на „Аватар“. Сред проектите, които обсъжда от години, е филм по книгата „Призраците на Хирошима“.
„Историята е написана от мой приятел. Разреших да бъде обявено, че съм купил правата, за да я превърна във филм, но още не съм написал сценарий. И докато нямам сценарий, който наистина да харесвам, не мога да дам ясен отговор кога ще стане. Това засега не е факт“, обяснява той.
Камерън добавя, че има и други идеи, които все още не са публично обявени, но единственото сигурно е, че именно „Призраците на Хирошима“ ще режисира лично.
„Това е филм, който аз ще заснема. Няма значение кога – но със сигурност ще го режисирам. За други проекти не мога да кажа същото“, категоричен е той.
"Ще изкараме ли пари от "Аватар: Огън и пепел"?
Той е откровен и за голямата неизвестна – финансовия резултат от „Аватар 3: Огън и пепел“.
„Голямото уравнение е – дали ще изкараме пари? Всъщност, сигурно е, че ще има печалба. Но въпросът е – каква ще бъде маржът и доколко ще ни стимулира да продължим с този свят. Или може би ще трябва да изчакаме известно време, за да намерим начин да намалим разходите. Защото производствените цени, особено във VFX, скочиха до небето. Всичко поскъпна драстично и вече започва да изключва възможността да правя филмите, които харесвам“, споделя Джеймс.
Режисьорът очертава няколко възможни сценария.
„Има аргумент за това да си дадем пауза и да помислим как да се справим. Има и аргумент за това аз да направя някой по-малък, по-личен филм в промеждутъка, докато търсим решение. Ако „Огън и пепел“ е огромен успех, тогава аргументът ще е да се хвърлим директно в „Аватар 4“ и „Аватар 5“, като измисля методология, която да ми даде малка пауза, за да мога да снимам и друг филм. Има и вариантът просто да заснема и тези два филма и да мисля за останалото, когато съм на 80 години“, споделя още той.
Камерън признава, че е на кръстопът.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.„Ако си правите извод, че съм в период на избор – да, точно така е. Не всичко е предварително разписано. Животът не работи така. В момента съм на кръстопът и ще трябва да видя какво ще ме привлече нататък. Единственото, което мога да кажа със сигурност, е, че няма да спра да бъда режисьор и разказвач на истории. Това мога да потвърдя на този етап“, категоричен е той.