Бизнесът е оживен в един от най-добрите центрове за зареждане на електрически превозни средства в Лондон, собственост на BP Plc, в западното предградие Хамърсмит. Ако прекарате известно време тук, наблюдавайки как електрическите превозни средства на Tesla Inc. и конкурентите идват и си отиват, може би ще си тръгнете убедени, че дните на бензина в Европа са преброени.
Ако обаче се извърнете надясно, това впечатление ще изчезне като дим: Една конвенционална бензиностанция продава още по-бързо изкопаеми горива за конвенционални автомобили.
Може би бензинът няма бъдеще - но настоящето му е доста стабилно. Вината за това е в объркания свят на автомобилите и петрола в Европа, където старите и новите тенденции се сблъскват по напрегнат и неинтуитивен начин.
Помислете за разходите за гориво. В Обединеното кралство търсенето на бензин за периода януари-юни тази година е било най-силното от 2015 г. насам, според изчисления на Bloomberg, базирани на правителствени данни. Във Франция търсенето достигна 20-годишен връх през лятото. В Испания то се е повишило до най-високото си ниво от повече от десетилетие. А в източноевропейските държави като Полша то е най-силното в историята.
Как е възможна тази тенденция в Европа, когато продажбите на електрически превозни средства също се увеличават рязко? И дали тя отразява лебедова песен или преминаване към по-силно за дълго потребление на гориво?
За да се отговори на тези въпроси, трябва да се проучат дебрите на автомобилния и петролния пазар в региона, които са се променили до неузнаваемост от 2015 г. насам, както и начинът, по който потребителите управляват тези автомобили.
За известно време търсенето на бензин в Европа намаляваше година след година, като петролните мениджъри предполагаха, че потреблението ще спада някъде между 1 и 2 % годишно, което се дължеше на два фактора: по-ефективни двигатели и възход на дизеловите автомобили, особено в Германия и Франция. Тази тенденция се промени преди около 10 години. Първо, потреблението на бензин се стабилизира, а след това започна да се покачва. Въз основа на предварителните данни изглежда, че това лято потреблението на бензин в Европейския съюз се задържа на 10-годишен връх.
Промяната - от спад през плато до ръст - има много общо с един от най-големите бизнес скандали в последно време.
През 2015 г. Volkswagen AG, германският автомобилен производител, който е синоним на дизеловите автомобили, призна, че двигателите му замърсяват повече, отколкото компанията някога е оповестявала. Скандалът, наречен "Дизелгейт", попари апетита на европейците към по-евтиното, но по-замърсяващо гориво. За много хора на континента бензинът стана предпочитан, което повиши търсенето.
В същото време европейците запазват автомобилите си много по-дълго, отколкото в миналото, което намалява въздействието на по-новите, по-икономични модели върху общото потребление. Цената е една от причините: Новите автомобили са скъпи, а семействата се съобразяват с бюджета си. Друга причина е предлагането, тъй като поради недостига на чипове новите модели са по-малко. След това се прибавя и фактът, че днес автомобилите са по-добре конструирани и поради това остаряват по-устойчиво, отколкото преди едно или две десетилетия. И накрая, потребителите се страхуват да не изберат правилния вид автомобил, тъй като технологията на батериите бързо напредва, и предпочитат да отложат покупките си колкото се може по-дълго. Резултатът от всички тези тенденции заедно е по-стар автомобилен парк: През 2006 г. средният европейски автомобил е бил на 8,4 години, а днес е на повече от 12.
По европейските пътища се движат и повече автомобили. През последното десетилетие броят им е нараснал с близо 40 милиона, като през 2022 г. ще достигне почти 250 милиона. Въпреки че електромобилите заемат все по-голям дял от новите регистрации, общото увеличение означава, че абсолютният брой на автомобилите с бензинови двигатели се запазва.
Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Руското посолство предупреди за имотни измами в България
Влад Тенев: Rоbinhood следи пазарния си дял
Строителните компании в САЩ предлагат по-ниски лихви по заемите, но купувачите не кълват
Rheinmetall ще разчита на 25-30% от европейския бюджет на НАТО
Водещите индекси на Wall Street се насочват към сериозни седмични спадове*
Стартовите комплекти с евромонетите с българска страна ще се продават от 1 декември
70-годишен вкара в болница моторист след катастрофа в София
В "Брюксел 1" на 8 ноември от 17:30 часа: Остри критики към първия бюджет в евро
Румен Радев призова за освобождаването на Никола Саркози
Оставиха в ареста мъж, пребил до смърт жена в София
Здравко от Ритон изригна: Плюехме Турицов, но той е с класи над тази шайка в отбраната ни
Фенове на ЦСКА надъхаха мощно отбора за Левски + ВИДЕО
Левски със специален символ на екипите във Вечното дерби с ЦСКА
При завръщането на Кабаков: Септември попиля „соколите“ на „Коритото
Ясно е кога ще се тегли жребия за финалните плейофи за Мондиал 2026
Мъст след изгонването от ЦСКА: Манчев тресна "червените" в дебюта си начело на Миньор
Пало санто – срещу негативна енергия и за уют в дома
Уран преминава в Телец на 8 ноември – старото отпада от живота ни
Фрути акценти в маникюра – модерни за всеки сезон (+снимки)
Любовен хороскоп за ноември
Тест: Какво ви очаква през ноември
Напитка със супер съставки за детокс
Екипът на „Без багаж“ във Варна: две срещи, много истории за пътешествия
Какво време ни очаква в събота?
Костадинов за "Лукойл": Управляващото мнозинство готви „безпрецедентна операция по кражба на активи“
Спартак падна изненадващо от борещия се за оцеляване Септември
Химията във Варна получи автоматичен дефибрилатор от "Капачки за бъдеще"
Варненският спорт осиротя! Отиде си Хугас Месропов
Може ли човек да оцелее в черна дупка
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя
Най-старият и най-голям храм на маите е построен, за да изобрази Космоса
Как китовете могат да помогнат на хората да живеят 200 години
Китай се обърна към НАСА, за да предотврати космическа катастрофа
Най-силната магнитна буря за 2025 година ще настъпи днес, 7 ноември