Спазването на режим на хранене с повече плодове и зеленчуци отдавна е свързано с добро здраве и по-нисък риск от заболяване. Изследователи обаче са установили, че веганската и вегетарианската диета имат сериозно влияние върху психичното здраве, пише БГНЕС.
Двата режима на хранене биха могли да помогнат да се избегнат множество здравословни проблеми, като сърдечни заболявания, рак и диабет. Експертите и диетолозите смятат, че консумацията на месо допринася за развитието на болести и дори изменението на климата чрез метан, отпадъци и потребление на земя за отглеждане на добитък.
Избягването на месото обаче може да повлияе негативно на психичното здраве. Изследователите открили, че хората, които са се лишават от месо, са по-склонни към депресия, безпокойство или самоубийство, отколкото тези, които консумират месо.
Новото проучване, публикувано в „Critical Reviews of Food Science and Nutrition“, идва на фона на нарастващи темпове на психичните заболявания през последните две десетилетия. Изследователският екип заяви, че увеличението се е случило по времето, когато са се увеличили вегетарианците.
„Моите колеги и аз бяхме истински изненадани от това колко голяма е връзката между избягването на месо и увеличеното разпространение на психичните заболявания сред населението“, каза Урска Доберсек, автор на проучването и асистент в университета в Южна Индиана. „Както казахме в заключението си, „нашето проучване не подкрепя избягването на месо като стратегия за подобряване на психическото здраве.“
Екипът разгледал данни от 18 по-ранни проучвания, в които са участвали 149 569 консуматори на месо и 8 584 вегетарианци от Европа, Азия, Северна Америка и Океания. Всяко изследване се фокусира върху това как начина на хранене се отразява на психичното здраве и качеството на живот.
Единадесет проучвания показват, че вегетарианците и веганите имат по-лошо психологическо здраве от месоядците, докато три други проучвания откриват положителните ефекти от диетите без месо. Но изследователите на последното проучване казват, че по-задълбочените проучвания показват, че ядящите месо имат по-добро психическо състояние.
Екипът обаче отбелязва, че не е ясно как избягването на месо допринася пряко за психичните проблеми. Те казаха, че бъдещи изследвания трябва да се опитат да установят дали месото осигурява някои хранителни вещества, които хората не получават от плодовете, зеленчуците или зърнените храни.
Проучванията също трябва да анализират психичните проблеми като причина някои хора да се връщат към месото след посвещаване на веганство или вегетарианство.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Четвърт век Ердоган: Турция между модернизацията и едноличната власт
За пазара на петрол Ормузкият проток не е затворен
S&P 500 отстъпи от рекорда, но затваря трета поредна седмица на зелена територия
Теодор Джамов: Бойните спортове са достъпни, всеки може да тренира
Един от ключовите петролни терминали на Русия спря работа
AI излиза от софтуера и започва да решава реални проблеми
В "България сутрин" на 16 август от 9:30 часа: Как се възпитава отношение към здравословната храна?
Иран: Все още не сме решили дали да подновим преговорите със САЩ
Рецепта за хрупкави тиквички на пръчици
Петима души загинаха при стрелба в Мичиган
Хороскоп за 15 август 2026 г.: Успех с парите и любовта, важни решения за някои зодии
Левски има големи шансове да отстрани АЕК
Голямо завръщане в ЦСКА, ще се гони титлата
Монца гази за Купата, Антов остана на пейката
Ясен е и последният участник в плейофите на Лига Европа
Престижно! Агентите на спряган за Левски работят със световни звезди
Стилияна Николова след големия успех: Доволна и щастлива съм
Любовен хороскоп за 17 - 23 август
5 насекоми, които са полезни за градината
Скариди със зеленчуци на тиган
Нумерологична прогноза за 15 август
Днес е Голяма Богородица
Таро карта за 15 август, събота - Тройка чаши
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Коцев: Тръбата във Варненското езеро вече е изцяло подменена
Тръмп заяви, че ще обяви Ормузкия проток за "територия на САЩ"
Апелативният съд върна делото срещу Благомир Коцев на прокуратурата
Честит празник, Варна!
Виц на деня - 15 август