История с хепиенд: след 4 дни в гората и след като в Полша се вдигна шум, некоректен работодател от Източна Германия обеща да се издължи на бившите си работници. Това е тъжната история на 13 полски разносвачи на пакети.
След четири нощи в гората, мокри, уморени и гладни те отиват до "Каритас", за да потърсят помощ и да се изкъпят.
"Самият аз раздавах храна на нуждаещи се в Полша преди Коледа", казва Войчех Шумлак пред "Дойче Веле". Сега той се оказва от другата страна. "Не вярвах, че в Германия може да ми се случи нещо подобно".
Отговорна за положението, в което Шумлак и други 12 мъже изпадат, е компанията Lohof Transport от провинция Тюрингия. От април мъжете разнасят пратки за нея. След като не получават заплатите си, в началото на май те напускат и са принудени да се изнесат от жилището, което им е осигурено от работодателя. Единственото, което им остава, са ключовете от служебните автомобили, които задържат като лична застраховка и средство за натиск.
"Знаехме, че няма да видим парите, ако тръгнем към Полша", казва един от мъжете. Групата прекарва четири дни в гората. Многократно дават обяснения на полицията, след като работодателят ги обвинява в кражба на автомобилите. Техните семейства в Полша им изпращат пари за храна.
Фирмата-подизпълнител имала финансови затруднения
На 26 май полският вестник "Газета Виборча" съобщава за случая. Историята за разносвачите на пратки, които живеят в гората, достига спедиторския гигант GLS, за когото Lohof Transport изпълнявала поръчки. От GLS настаняват служителите в хотел. На 28 май е постигнато споразумение между фирмата-подизпълнител и полските шофьори. "Ще чакаме докато парите ни бъдат преведени, казва Войчех Шумлак. - Дотогава нищо няма да е приключило".
От Lohof Transport отказваха интервю на ДВ. Според GLS, компанията-подизпълнител е изпаднала във финансови затруднения. Защо хората не са получили парите си, от GLS не знаят. Но говорител на компанията заяви, че тя вече няма да работи с тази транспортна фирма.
Три пъти от Lohof Transport са звънели в полицията, за да обявяват автомобилите за откраднати. И всеки път служителите са показвали своите договори за работа и са обяснявали какъв всъщност е казусът. Според тях, при една от срещите с полицията техният работодател дори си признал, че не внасял за работниците си социални и здравни осигуровки.
Безогледна експлоатация
Понякога работният ден продължавал 15 часа. "Накрая очите ни сами се затваряха", разказва един от шофьорите. Друг пък работил сумарно 340 часа през април, което прави по 85 часа на седмица. "Вечер дори не се прибираше вкъщи, вместо това спеше в колата на една бензиностанция“, разказва негов колега.
Михаел Лем от Съюза на германските синдикати не е изненадан. При куриерските фирми неспазването на работното време е по-скоро правило, отколкото изключение. Това е възможно, тъй като водачите на автомобили с тегло под 2,8 тона не трябва да документират времето на шофиране и почивка, обяснява той.
"Организирана безотговорност"
Освен това повече служители са наети от подизпълнители, какъвто е случаят и с полските шофьори. От профсъюзите определят това като “организирана безотговорност“. Така големите фирми се оказват с чисти ръце, казва Лем.
Синдикатите са информирали съответните органи в Тюрингия за нарушенията на трудовото право. Самите поляци също са подали сигнали. Фирмата-подизпълнител е поела задължението да изплати всички дължими суми на мъжете, както и на техните колеги, които вече са се прибрали. От GLS предлагат да наемат шофьорите. "Някои от нас проявяваме интерес, признава Войчех Шумлак. - Но първо нека си починем от цялата тази история."
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
SpaceX потвърди плановете за IPO и определи оценка от 800 млрд. долара
Иран вдигна цените на бензина за пръв път от протестите през 2019 г.
Стабилност в цените на световните пазари отчита Софийската стокова борса
Защо Русия толкова силно иска украинския регион Донбас?
Google ще пусне AI очила през 2026 г. Ето какво се знае до момента
Фамилия Пежо се тресе от вътрешни борби, докато се състезава за контрол над Stellantis
Как да укрепим връзката с любимия според зодията
Георги Тошев: Не е страшно да те отхвърлят, страшно е да те неглижират
Мария Захарова към ЕС за замразените руски активи: Мошеници
Сигурни ключалки и врати: Как да защитим дома си от крадците
Най-малко 2 жертви след украинска атака с дронове в Русия
Различни светове: Езикът на младите е кодиран, Gen Z заяви присъствие
Индийците са бесни на Меси, чупят бутилки и седалки + СНИМКИ и ВИДЕО
Кандидатът за купувач на Юве: Да направим Юве велик отново!
ФИФА наду цените на билетите за Мондиал 2026, но интересът е огромен
Крошето за нокаута на Кобрата било тренирано специално от Гасиев + ВИДЕО
От други ъгли: Вижте как Гасиев нокаутира Пулев + ВИДЕО
Гасиев върна пояса на Кобрата: Ти си по-голям от мен, уважавам те! + ВИДЕО
Любовен хороскоп за 15 – 21 декември
Как да изберем рокля според типа фигура
TASH SULTANA - за първи път в България на 11 август 2026
Вкусни питки за Бъдни вечер
Нумерологична прогноза за 13 декември
Таро карта за 13 декември, събота
И Румъния протестира - вдигна се заради корумпираната съдебна система
Община Варна отпуска над 236 500 лв. за да покрие задълженията на Белодробната болница
Любопитни факти за еврото: Ето от какъв материал са направени и коя банкнота се използва най-често
Ето къде няма вода във Варна днес
Днес приютът в Каменар организира коледна инициатива за осиновяване на кучета
Асен Василев: Оставката на правителството беше въпрос на време
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Разкриха влиянието на Марс върху климата на Земята
НАСА да изпрати хора на Марс възможно най-скоро
Нов вид миниатюрна жаба е открит в Южна Бразилия