Обширните предложения на ЕС за ограничаване на парниковите емисии вероятно ще повлияят на търсенето на петрол на континента през следващите години и десетилетия. Bloomberg TV Bulgaria събра в графики плановете - и ключовите срокове - за авиацията, корабоплаването и производителите на пътно гориво.
Предложенията идват от Европейската комисия и все още изискват одобрение от страните-членки на ЕС и от Европейския парламент, за да станат закони. Целият процес обикновено отнема около две години, понякога и повече.
Авиация
ЕС планира да засили правилата за емисии на парникови газове за авиокомпаниите. Докато полетите в рамките на блока вече са включени на неговия пазар на въглерод ETS от 2012 г., Европейската комисия вече предлага постепенно премахване на безплатните разрешителни, които превозвачите в момента получават, за да покрият замърсяването си.
Броят на тези квоти постепенно ще бъде намален до нула до края на 2026 г., съгласно предложение за реформа на системата за търговия с емисии в ЕС.
ЕС се надява, че ще помогне за намаляване на парниковите газове от индустрията, след като авиационните емисии са се увеличили с 5% на годишна база между 2013 г. и 2018 г. Нивата на замърсяване спаднаха наскоро поради пандемията, но се очаква те да нараснат още през следващите години.
Мерките на ЕС включват и изисквания към авиокомпаниите за увеличаване на количеството устойчиво авиационно гориво, или SAF, смесено с керосин. ЕС ще наложи смес от 2% от 2025 г., като в крайна сметка ще нарасне до 63% до 2050 г. Понастоящем SAF възлиза на по-малко от 1% от общото гориво, като разходите и липсата на доставки са най-големите препятствия.
Освен това ЕС ще въведе международната система за компенсиране, известна като CORSIA, за полети в и извън Европейското икономическо пространство. Когато емисиите от полети извън ЕИП достигнат нива над 2019 г., те ще трябва да бъдат компенсирани със съответните въглеродни кредити.
Комисията иска офсетите да се купуват от авиокомпаниите, за да допринесат за намаляването на емисиите в страни, които участват в Парижкото споразумение, а от 2027 г. и в CORSIA.
Корабоплаване
През 2019 г. пазарът на морски горива от ОЕСР в Европа е 50,6 милиона тона, според Международната енергийна агенция. Това са около 925 000 барела на ден или около 1% от световното търсене на петрол. Като част от предложенията си, ЕС обяви планове за включване на корабоплаването в своята система за търговия с емисии и морска инициатива FuelEU, която има за цел да стимулира усвояването на устойчиви горива.
Предложението за ETS ще бъде въведено постепенно от 2023 г. Правилата ще се прилагат за 100% от емисиите за кораби, плаващи към и от държавите-членки на ЕС, и 50% от емисиите за кораби, пътуващи между блока и трети страни.
Морската инициатива FuelEU ще бъде поетапно въведена от 2025 г. и ще бъде по-бавна. Тя има за цел ограничаване интензивността на парниковите газове за енергия, използвана на борда на кораби, и ще се прилага за пътувания по същия начин като ETS - 100% за енергията, използвана в ЕС, 50% за пътувания между блока и държави, които не са членки. Необходимите намаления са спрямо базовата 2020 година.
Пътно гориво
ЕС се стреми да създаде нова програма за търговия с емисии за отопление и горива за автомобилен транспорт. Пазарът, който ще работи съвместно със съществуващия ETS, ще регулира доставчиците на гориво, а не домакинствата или шофьорите на автомобили.
Системата ще започне да действа от 2026 г. За да се предотврати скок на цените, комисията предложи механизъм, който ще инжектира разрешителни за емисии на пазара от специален резерв, ако се нарушат определени прагове на разходите.
Потребителите ще купуват много по-малко гориво за нови превозни средства, ако ЕС успее да повиши целта си за намаляване на емисиите на CO2 от автомобили до 55% от 37,5% до края на десетилетието.
Изследователят IHS Markit прогнозира, че ако се изпълни по-строгата цел, 55% от автомобилите, продадени през 2030 г., ще се захранват изцяло от батерии. Традиционните двигатели с вътрешно горене почти няма да съществуват дотогава, а хибридните коли ще съставляват останалата част от автомобилния пазар.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Dow достигна нов рекорд, Nvidia повлече технологичния сектор надолу
Интервютата за нов председател на Фед започват около 1 септември
Продажбите на американската верига Home Depot се върнаха към растеж
Активите на инвестиционните фондове у нас растат с близо 14% към края на юни
България изненада с устойчивост, докато Германия търси нов двигател на растежа
Tether вербува едно от ключовите криптолица в администрацията на Тръмп
Хороскоп за 20 август: Успехи за Близнаците, промени при Везните и Козирозите
Изказвания, с които губим уважение на работа
Скъпоценният камък, с който всяка зодия може да предизвика любовта
Балистични ракети удариха Одеса, властите призоваха жителите незабавно да се укрият
Анемия по време на бременност - какви са рисковете
Бурното море и лошото време изгониха туристите от плажовете (+ВИДЕО)
Спортът по телевизията днес, 20 август
Шпорите с офанзива за Езе, Палас му търси заместник
Мачовете по телевизията днес, 20 август
Вдигнаха сериозно заплатата на Артилерист
Гарначо отказал на Байерн, иска в Челси
Исак проговори и обяви: Няма как да продължа в Нюкасъл!
На 20 август празнуват мъжете на име Самуил
4 маски против запушени пори и черни точки
Салата с риба тон, яйца и дресинг
Дневен хороскоп за 20 август, сряда
3 зодии, които обичат безрезервно
5 поверия за 20 август, когато празнуват Самуил и Самуила
Зарядни станции за EV се оказват опасни за здравето
Оставиха в ареста украинец, обвинен в опит за убийство
Швейцария ще предложи имунитет на Путин
Със 76% са поскъпнали новите коли за 6 години
Млад депутат се самоуби във финландския парламент
Обвинен в разпространение и притежание на наркотици остава в ареста
Влечуго с две глави от ерата на динозаврите изненада палеонтолозите
Blue Origin с концепция за орбитален комуникационен спътник за Марс
Тайните на Вселената: Ursa Major III и ролята на тъмната материя
Астрономи обявиха откриването на нов клас космически обекти
Създадоха нов 3D-титан за ракети и спътници: По-евтин, по-бърз, по-надежден