IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Сидеров: Лешояди от ляво и дясно чакат плячка


Обратно в новината

Коментари

Напиши коментар Коментари

166
Анонимен
преди 14 години
Харесвам 11 Не харесвам 2
За периода докъм 40-те години средата на XVII в. в повечето от селищата се очертава слабо нарастване на броя на данъкоплатците християни, което в общи линии следва естествения прираст на населението. Обаче периодът 40-те години до края на века се оказва изключително неблагоприятен за българското и за останалото християнско население в цялата изследвана Централна и Източна част на Балканския полуостров. Почти навсякъде се наблюдава непрекъснато намаление на християнските домакинства. Установява се пълен синхрон по време и интензивност на процеса в значително отдалечени едни от други и особено силно засегнати райони (например в Разградско, Шуменско, Търговищко, Силистренско, Варненско и др.) в Североизточна България и в противоположния край на изследваната територия в Тиквешко, Малашевско, Кукушко и др. [37]. Неслучайно това са предимно селища и райони, в които XIX в. заварва относително голям процент мюсюлманско население. Увеличение на християнския елемент, и то минимално, се установява само в 12 от посочените 70 финансово-административни единици, което далеч не е в състояние да компенсира внушителния спад в броя на немюсюлманските домакинства във всички останали 58 вилаета. Най-силно били засегнати от помюсюлманчването Североизточна България и значителен дял от Македония, както и Ловешкият и Врачанският район (с намаление на места от 50, 60, 70 и повече проценти). В относително по-благоприятна ситуация се оказали по това време Централна, Западна и Северозападна България, Тракия и отчасти Беломорието. Намалението на християнските домакинства в цялата изследвана територия е от порядъка на 33,7% или, с други думи, през XVII в. българското християнско и останалото немюсюлманско население тук не само че не бележи никакъв естествен прираст, но по една или друга причина губи поне 1/3 от първоначално регистрираните немюсюлмански домакинства [38]. А средногодишен темп на прираста от порядъка поне на 2 на хиляда би бил даже задължителен за периода, макар че редица автори го изчисляват и на по-голям [39].Като главна причина за този съществен спад в броя на немюсюлманските домакинства се очертава разрасналият се по това време ислямизационен процес, засегнал само през XVII в. няколко генерации българи [40]. В резултат новите мюсюлмани и семействата им преставали да се числят към списъците на облаганото с джизие християнско население и при последвалите регистрации бройките им се приспадали от дотогавашните.В условията на Османската империя, когато религиозните норми и догми имали силата на политически аксиоми и светогледът бил до31 голяма степен теологичен, единоверието било важен фактор в живота както на народите в нея, така и на отделния поданик. Деленето на хората на мюсюлмани (правоверни) и немюсюлмани (неверни) като една от основните догми на исляма пронизвало в една или друга степен цялата структура на османското общество, цялата система на неговото управление. Религиозните общини, култовите обичаи и учреждения, училищата, данъците, участието във войската и администрацията, наказателните и гражданските съдилища и т. н. се основавали на разделянето на поданиците съобразно религиозната им принадлежност. Вероизповеданието било източник на привилегии за мюсюлманите и на неравноправие за немюсюлманите.При тези конкретно исторически обстоятелства народностното самосъзнание се ограничавало, замъглявало, измествало и подменяло от религиозното съзнание в умовете на вярващите.Обстоятелството, че османският потисник изповядвал мюсюлманската религия, а потиснатата българска народност християнската религия водело до пречупването в съзнанието на тогавашните православни българи на народностните и класовите противоречия през религиозна призма. Привързаността към традиционната християнска религия се осъзнавала като етнодиференциращ признак по отношение на османския потисник. В съзнанието на тогавашните православни българи християнското се смесвало с българското, а мюсюлманското с турското. Оттук и ислямизирането се разглеждало като потурчване, като отпадане от българската народност, за което свидетелствуват историческите извори и фолклорната традиция. Това водело в една или друга степен към отграничаване и отчуждаване на българите мюсюлмани от българската народност, а по-късно и от българската нация.Основният фактор за това отчуждаване била системната политика на религиозна и народностна асимилация, провеждана от османския завоевател, която водела към формиране у тогавашните ислямизирани българи на своеобразен религиозно-именен комплекс, чужд на българската историческа традиция. Този комплекс малко или повече замъглявал българското им народностно самосъзнание, малко или повече подменял народностното им самоопределение с религиозно самоопределение, малко или повече ги приобщавал в религиозно отношение към османската власт. Обръщането в исляма означавало преминаване към привилегированата и господствуваща ислямска религиозна общност на империята. Смесването на религиозното и народностното в умовете на вярващите в повечето случаи не означавало пълна загуба на относителната самостоятелност на народностното самосъзнание [41].
отговор Сигнализирай
165
Говедарин
преди 14 години
Харесвам 6 Не харесвам 4
Ибрахима е жив шиптър, и как го сърби отзад...Ох майкоо:D :D :D
отговор Сигнализирай
164
Анонимен
преди 14 години
Харесвам 12 Не харесвам 2
През цялото време на робството били извършвани групови помюсюлманчвания на българи. Османските архивни документи дават сведения за преминаването към исляма на цели села или част от тях. Например в изложението на заместник-съдията на Карнобат до централната османска власт от 24 април 1690 г. се посочва: В свещения съд се явиха християните Драган син на Иван, Косер син на Николчо, жители на село Бей Гюберан (днес с. Огнен, Карнобатско). Те заявиха следното: Селото ни принадлежи към вакъфа на покойния Руккас Синан бей и плащаме поголовен данък джизие за 262 домакинства. Повече от 30 домакинства от жителите на селото приеха исляма, а нас ни натовариха да плащаме и тяхната част от данъка [33]. Османските данъчни регистри изобилствуват със сведения, където са изброени десетки хиляди имена на наскоро приели исляма жители. Масови ислямизации ставали дори през втората половина на XVIII в. [34].Историческата наука разполага с хиляди сведения за единични помохамеданчвания. Това са официални османски документи за преименуване, консулски донесения, дописки във вестници, лични писма, изложения на българи до властите и т. н. Те са ставали системно по цялата българска земя до самото освобождение на България (1878 г.), а в неосвободените български земи до 1912 г. [35]. Резултатите от тях били не по-малко опасни за българската народност, отколкото масовите и групови ислямизации.Само издирените досега османски държавни документи за поединична ислямизация в Ориенталския отдел на Народната библиотека в София са хиляди. Тази масовост изключва възможността за случайност и нетипичност. Документацията за поединичното помюсюлманчване произтичала от органите на османската държавна власт и била резолирана лично от великия везир. Тази форма на разпространение на мюсюлманската религия била държавна политика, тя била насърчавана морално и материално. Държавата заделяла финансови средства, за да насърчи ислямизационните процеси, като осигурявала на всеки нов мюсюлманин известно парично възнаграждение и един кат мюсюлмански дрехи нали новите мохамедани трябвало да се отличават външно от своите бивши единоверци.Поединичната ислямизация протичала ежедневно. В продължение на петте столетия османско владичество в българските земи тя също довела до ислямизиране на голям брой българи.Представа за количествените измерения на помохамеданчванията масови, групови и единични, през XVII в. дават съхранилите се до наши дни голям брой османски регистри за облагане на населението с изисквания само от немюсюлманите паричен данък джизие. При периодичното обновяване на тези регистри село по село и град по град в тях били добавяни бройките на достигналите пълнолетие не-30
отговор Сигнализирай
163
Кара Ибрахим
преди 14 години
Харесвам 3 Не харесвам 10
Българските историци и етнолози от девет дерета вода докарват за да докажат, че гагаузите и турците в Североизточна България не са потомци на тюрко-българите, защото последните са славизирани. Хубаво, но къде са отишли славизираните тюрко-българи от тези места? Как на тяхно место се заселиха турците? Защо, живелият 9 години в Провадия през ХV в., добровничанин П. Гьоргич счита тамошните турци за остатъци от Аспаруховите българи? Защо сред *** Шкорпил намери предания, че са дошли от другата страна на Дунав, от Русия и превзели Добруджа, Делиорман и Шуменското поле и владели този регион дълго време; след това дошли гърците, а по тях турците. Между тях се предава, че построили крепостта Абоба и докарали течаща вода с водопровод? (Д.Ташковски, Кон етногенезата, с.80).
отговор Сигнализирай
162
Софокъл
преди 14 години
Харесвам 11 Не харесвам 4
Говорете си каквото искате !!! Припари ви под краката от Бойко и Волен, та за това рипате такива !!! Не бойте се ,според пръчката скачат палашите !!!
отговор Сигнализирай
161
Анонимен
преди 14 години
Харесвам 12 Не харесвам 1
Ислямизационният процес започнал още с установяването на османското владичество. Пример за това е съдбата на жителите на старата столица Велико Търново. Още през 1394 г. видинският митрополит Йоасаф, дошъл в града, за да прибере мощите на света Петка, констатирал, че мъже от всякаква възраст паднали под оръжието. Той писал: Архиереите и гражданите биваха безмилостно гонени, подлагани по много причинина мъки и злословия...О, позор! И мнозина се прехвърлиха към непристойната Мохамедова вяра: едни понеже се изплашиха, от страх, някои понеже се смекчиха от ласкателства или бидоха победени чрез имуществени придобивки, други пък се присъединиха към враговете, понеже поради простотията си бяха подмамени чрез писма и хитрост [22].Ислямизацията намерила почва най-рано в големите градове, които били резиденции на османските удж-бейове [*] и санджак-бейове и в които били настанени техните свити, гарнизони и придружаващите ги духовници мюсюлмани. Както се вижда от обнародваните османски регистри от XV и XVI в., в редица градове се създали мюсюлмански общини, в които били въвлечени и местни жители нови мюсюлмани. Данните показват, че в градовете няма почти никакво колонизирано тюркско мюсюлманско производително население, доведено от Анадола. Мюсюлманската рая в градовете се формирала изключително чрез помюсюлманчване на завареното българско градско население [23].До последната четвърт на XV в. ислямизационният процес в градовете протичал бавно. В малките градове, където нямало гарнизони, а единични управници и спахии, почти нямало ислямизирани българи. Процесите се ускорили след третата четвърт на XV в., след покоряването на Цариград, на редица черноморски градове, като Созопол и Несебър, след завладяването на Сърбия, Босна, Албания и Пелопонес, когато се прекратили активните антиосмански действия на Унгария, тоест когато изчезнала близката перспектива за евентуално прогонване на османците от Балканите [24].Османските описи от края на XV и от XVI в. показват бързо разрастване на ислямизацията. При всяко от поредните описвания на градовете се оказват голям брой нови мюсюлмани: син на Абдуллах *. Османски военачалници, управляващи крайгранични области.28 (син на божия раб), син на Абидин (син на отеца на вярата), нев-мюслим (нов мюсюлманин). Това са все хора, коитo лично и наскоро са приели исляма, чиито бащи
отговор Сигнализирай
160
Maraba
преди 14 години
Харесвам 5 Не харесвам 1
Ба,онзи ден за една думичка "сус" ме триха.Нямат хората тълковен речник.
отговор Сигнализирай
159
Говедарин
преди 14 години
Харесвам 13 Не харесвам 5
Абе той Ибрахима освен, че му е църнен *** май има и ФИРОМ-ска жилка а?
отговор Сигнализирай
158
Maraba
преди 14 години
Харесвам 2 Не харесвам 2
Малиии!Те хората столетия ги мислят икономическите философии,пък ние сега тепърва ще измисляме нова.Аджеба,да е чувал Сидерчо за "железни закони".След приемането на коцепцията за тях Великобритания става владетелка на света.
отговор Сигнализирай
157
Анонимен
преди 14 години
Харесвам 10 Не харесвам 8
Сидеров е политически труп!На другите избори е аут,така че няма значение какво говори.
отговор Сигнализирай
Новини