БДЖ да не спира нови влакове, докато не бъде приета стратегия за развитие на железницата. Това предложи комисията по транспорт в Народното събрание след дълги дебати за състоянието на държавната железница.
Депутатите поискаха и държавната субсидия на БДЖ да бъде преобразувана, като целта е целевият капиталов трансфер от държавата да се преобразува в субсидия за „БДЖ – Пътнически превози“. Предложенията са препоръчителни и се отправят към правителството.
В петък се очаква да има среща между Министерството на финансите, Министерството на транспорта, БДЖ и синдикатите, заедно с премиера Борисов, за да се прецени дали е възможно да бъде преобразуван капиталовия трансфер.
„Ако това се случи няма да се наложи спиране на влакове от 1 февруари“, обясни след заседанието транспортният министър Ивайло Московски. Той обаче не уточни дали сега спрените влакове ще бъдат възстановени, защото имало технически причини за това. По време на заседанието Московски припомни на няколко пъти, че спрените в момента влакове са амортизирани и създават опасност за превозваните с тях пътници.
Депутатите също така задължиха транспортния министър да представи в срок от четири месеца дългосрочна стратегия пред правителството за развитие на БДЖ. Тази стратегия ще бъде разгледана в транспортното министерство до началото на февруари. Впоследствие, след съгласуване, стратегията ще бъде подложена на разглеждане от Народното събрание.
Предложенията бяха одобрени от всички депутати в комисията.
Министърът отново припомни, че през тази година „БДЖ – Пътнически превози“ ще получат 140 млн. лв. капиталов трансфер от бюджета съгласно сключения договор с държавата. Други 40 млн. лв. в момента са предвидени за изплащане на заемите към кредиторите на компанията. С решението тези пари се връщат в бюджета на холдинг БДЖ, но те ще продължат да бъдат насочени единствено към изплащане на заемите.
Очаква се „БДЖ – Пътнически превози“ да завърши 2014 г. с около 15 млн. лв. загуба, добави Московски. При другото предприятие – „БДЖ – Товарни превози“ загубата се очаква да е около 12 млн. лв. Общите задължения на БДЖ пък са за 565 млн. лв., добави министърът.
От БДЖ подкрепиха идеята за създаване на стратегия за оздравяване на железницата, която да е за период от 5 до 7 години. Подобен документ ще позволи на холдинга да може да инвестира по-дългосрочно средства, както и да кандидатства за финансиране по оперативните програми. Сегашната загуба на „БДЖ – Пътнически превози“ ще се увеличи до 44 млн. лв. през тази година, ако не бъдат извършени промени.
Собственият капитал на компанията в момента е 71 млн. лв., обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров.
„При тази тенденция за загубите ние ще имаме отрицателен собствен капитал още през 2016 г. и ще трябва да обявим компанията във фалит“, обясни той и припомни, че при дългосрочен план за развитие компанията ще може да вложи повече средства и да закупи нов подвижен състав.
Владимиров призна, че в сегашния момент компанията не е конкурентоспособна, а за да запази пътниците си, може единствено да поддържа ниска цената на билетите.
От дружеството припомниха, че санитарният минимум за ремонти на влаковете е 25 млн. лв., а със сега одобрената програма те имат заделени едва 13 млн. лв. за поддръжка на подвижния състав.
По време на заседанието транспортният министър Ивайло Московски добави, че все още остава вариантът на мястото на закритите линии да бъде създадена автобусна линия, която да служи като довеждащ транспорт до основните жп гари.
"Така няма да се харчат милиони левове за поддръжката на жп линия за пет човека, а превозите ще се запазят", аргументира се Московски.
В момента БДЖ ще спести и средства от евтините горива. Очаква се компанията да спести между 1 и 1,5 млн. лв. от евтиния дизел, добави Владимиров по време на дискусията.
Още икономически новини четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Baidu запълва празнината, която Nvidia остави на пазара на AI чипове в Китай
Cartier е новият Rolex за поколението Z благодарение на Тейлър Суифт
Парижкото споразумение за климата навърши 10 години, но мисията е далеч от изпълнена
САЩ вдигат санкциите върху беларуския поташ
Кадър на деня за 13 декември
Защо изкуственият интелект няма да измести, а ще трансформира приложенията?
Правилото 5-5-5 променя кариерата ни завинаги
След влизането на еврото имотният пазар малко ще се успокои
Безлов: Над 30 години има негативна селекция в съдебната система
Централна прогноза
Експерти: Няма опасност за еврото след оставката, но цените ще продължат да растат
Челси удари Евертън и влезе в Топ 4
Екитике герой за Ливърпул, Салах се завърна
Звезда на Левски стана баща
Спартак Варна призна: Левски иска перлата ни!
Лоша новина за Челси
НА ЖИВО: ЦСКА - Локомотив София 1:1
Баница със сирене за Игнажден
Седмична нумерологична прогноза за 15 – 21 декември
Дневен хороскоп за 14 декември, неделя
Изберете ангелско число и вижте посланието от коледния ангел
Любовен хороскоп за 15 – 21 декември
Как да изберем рокля според типа фигура
Има ли исторически доказателства за Витлеемската звезда?
Мерц никога няма да бъде обичан от германците, но как управлява страната?
Какво ще е времето в неделния ден?
Българският млад човек не работи и не желае да работи, той е социален паразит
Липсата на приет бюджет не застрашава влизането на България в еврозоната
Коледата ще е по-скъпа за румънцити, а подаръците - по-скромни
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Разкриха влиянието на Марс върху климата на Земята
НАСА да изпрати хора на Марс възможно най-скоро