IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Московски кани Мутафчиев: Ако се справи в БДЖ, давам оставка

Зове в МС: Има ли пари, дайте, знаете ли как се работи с железничарите

Ивайло Мсковски. Снимка: архив, БулФото

Ивайло Мсковски. Снимка: архив, БулФото

Транспортният министър Ивайло Московски „кани“ бившия министър от левицата Петър Мутафчиев за управител на „Пътнически превози“ в БДЖ и обещава на редовното заседание на МС да си скъса дипломата и да подаде оставка, ако той успее да се справи с бюджет от 140 млн. лв.

Заради недостигащите пари в БДЖ бяха спрени влакове, железничарите скочиха на протест, готвейки национален митинг за 17 януари, а в редица общини хората са недоволни от съкращаването на линиите.

Темата за ситуацията в железниците обсъждат и министрите на днешното заседание на кабинета, става ясно от стенограмата. Впоследствие Борисов обясни и в парламента пред депутатите какво е положението в БДЖ.

Според Московски твърденията на опозицията за спестени 40 млн. лв. в БДЖ всъщност са 15 млн. лв. оперативна загуба на дружеството към момента и 25 млн. лв. за ремонт на подвижния състав. Той посочва още, че има предписание за спиране на 32 локомотива, защото не са ремонтирани и са опасни за хората.
 
Министърът подчертава, че въпреки разреждането на движението на влаковете, няма дестинация, която да е останала без железопътен транспорт. На заседанието възниква и спор може ли да се ползва държавна помощ от 40 млн. лв., с колкото беше намалена субсидията за БДЖ.

Тези 40 милиона, между другото, са едни хипотетични пари, които не съществуват към днешна дата, дори да са разписани в бюджета, защото те са държавна помощ и докато Брюксел не разреши нотификация, ги няма. Ако ги има, дайте ми ги днес. Преведете ми днес държавната помощ 40 милиона. Аз твърдя, че ги няма, настоява той.

Според зам.-финансовия министър Кирил Ананиев не е необходима нотификация, а „становище на Европейската комисия”, което, по думите му, е една много по-лека форма. Московски обаче настоява за срокове, в които то да се получи, след като Ананиев посочва, че процедурата с ЕК ще бъде приключена в „близко време“.

„Аз утре трябва да спра още 90 влака. Кажете ми кога ще приключите нотификацията, за да ги взема“, пита транспортният министър.

„Вие знаете как се работи с Европейската комисия и не може да им налагаш срокове на тях“, отговаря заместникът на Горанов. „А вие знаете ли как се работи с железничарите“, риторично пита Московски.

Тук премиерът Бойко Борисов се намесва с нареждане за срещи със синдикатите и с железничарите.

„Действително има влакове, които возят по пет-шест човека, а сто тона ги разкарват напред-назад. Алтернативен транспорт, ако има, ще е по-евтино или съответно има места, където трябва да се разредят. Линия по линия гледайте, защото много е лесно така да се изказваш, да кажеш „свикнали сме да има влакове“. Между другото, аз и за Банкя като го гледам, вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато“, дава пример министър-председателят.

Борисов заръчва още на Московски да обяснява каква е ситуацията и допълва: „Не им давайте да говорят глупости, нали, че купили влакове, защото 300 милиона ни висят да се плащат, не са платени от 2006 г. През 2006 г. са ги „купили“, в смисъл, взели ги и до момента не се плащат. А можеш ли да купиш нещо и да не си го платиш, да чакаш. Все едно днес да ги купим и да чакаме някой ден друг да ни ги плати“.

Премиерът пита защо след като тогава се говореше за излишъци в бюджета, влаковете не са платени.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата