Тази седмица има десетки кораби, закотвени край пристанищата на Лос Анджелис и Лонг Бийч, което застрашава глобалните вериги за доставки и подаръците за коледните празници.
Но има и друг проблем - безопасността на моряците, работещи на тези кораби, много от които не са стъпвали на сушата повече от година поради ограниченията от пандемията и опашките от кораби, борещи се за места по доковете в задръстените пристанища.
Наред с други проблеми заседналите на кораби моряци съобщават за влошаване на психическото и физическо здраве, с ограничен достъп до медицински грижи, нарастващо напрежение между членовете на екипажа и умората, която застрашава морската безопасност, пише Адам Минтър за Bloomberg.
Малцина познават тежкото им положение както Пат Пети, генерален мениджър на Международния център за моряци в Лонг Бийч/Лос Анджелис. В продължение на четири десетилетия тя е предоставяла на моряците всичко - от временно жилище до изпращане на поръчки от Amazon до превози с кола до хранителния магазин. Това, което другите наричат проблем във веригата на доставки, за нея е човешка криза.
"Това е много по-лошо от всичките години, в които съм била в индустрията“, казва тя. "Не знаем дали ще се върнат обратно“, казва тя за работниците на корабите.
1,89 милиона моряци в света управляват повече от 74 000 търговски кораба, осигуряващи транспорт за приблизително 90% от световната търговия. Това е съществена работа, но също така самотна и опасна, която изисква месеци в морето, често с малко контакт с дома или стъпване на сушата.
COVID-19 влоши положението на много от тези плаващи работни места и сега моряците по целия свят преосмислят своя ангажимент към търговията. Всъщност от месеци лидерите на индустрията предупреждават, че пандемията ще ги затрудни да наемат работници за години напред. В резултат на това глобалната верига за доставки може скоро да се изправи пред много по-голямо предизвикателство: хроничен недостиг на работна ръка.
Транспортната индустрия получава много в замяна. Дългите часове са норма, особено за моряците от развиващите се страни. Неотдавнашен доклад на индустрията установи, че китайските моряци, назначени на кораби за насипни товари, които превозват зърно, въглища и други неопаковани товари, са работили средно по 15 часа на ден, докато техните европейски колеги са отделяли "само" 10 часа.
Дългите часове не са единственият проблем. През последните години няколко проучвания свързват фактори, присъщи на морската професия, включително изолация, липса на отпуск на брега, носталгия и лоша работна среда с проблеми с психичното здраве. Проучване от 2019 г. установи, че 25% от моряците, отговорили на здравно проучване, страдат от депресия - дял, който надвишава общото и в работещото население на света.
През 2016 г. доклад предупреждава, че без по-големи усилия за набиране и задържане на моряци корабната индустрия може да се сблъска с недостиг на работна ръка до 2025 г. Още по-зле, очаква се недостигът да бъде най-остър за офицери и друга квалифицирана работна ръка като машинните инженери, които е по-вероятно да имат възможности за кариера, която не изискват месеци отсъствие от дома.
COVID-19 направи задачата за набиране и задържане на моряци значително по-трудна. Когато пандемията избухна в началото на 2020 г., пристанищата по целия свят забраниха на моряците да слизат от борда. Конвенция на Организацията на обединените нации изисква моряците да служат максимум 11 месеца на кораб преди почивка на сушата. На практика повечето служат от три до шест месеца. Поради COVID стотици хиляди моряци бяха блокирани на корабите си без изгледи да напуснат, като има съобщения за някои моряци, престояли на борда близо 17 месеца.
Целият анализ - на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кадър на деня за 16 ноември
Амбициите на Тръмп за възраждане на ядрената енергетика засега не се отплащат
Енергийният министър: При нужда отсрочката за "Лукойл" може да бъде удължена
Samsung планира да инвестира 310 млрд. долара в идните пет години
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
Най-горещата нова платформа за видео игри е... стара
Дългият път на София от 1879 година до днес
Везенков поведе "Олимпиакос" към седми пореден успех в Гърция
Централна емисия
Доматите и краставиците поевтиняват - вижте новите цени на пазара
Централна емисия
Цветомир Найденов се подигра на национал на България
Нагелсман разчита на двама за "финала" със Словакия
Ивайло Иванов спечели турнира по джудо в Загреб
Люк Литлър става №1 в света
Нов удар за Арсенал! Габриел контузен с националния на Бразилия
Везенков поведе Олимпиакос към победа в гръцкото първенство
Дневен хороскоп за 17 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 – 23 ноември
Шоколадов пудинг без захар под 500 калории
Новолуние в Скорпион на 20 ноември – променяме живота си
5 амулета, които ще ви донесат повече късмет до края на 2025-а
Седмична таро прогноза за 17 – 23 ноември
Остава двойното поскъпване за паркиране в София
Съпругата на първия загинал в Чернобил почина, след като бе ранена при руска атака
Пожарникари помагат на четири деца да слязат от изоставена сграда
Нов ужас на пътя! Катастрофа взе жертва, двама са ранени
Папата призова световните лидери да подадат ръка на бедните
Авария оставя част от "Траката" без вода
Изненадващ обрат в магнитното поле на Земята
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето