Еуфорията около пазаруването за предстоящите празници и увеличеният брой сделки, който се очаква, предполагат и по-голям дял на измамени или неудовлетворени от покупките и търговците клиенти.
В бързината потребителите рядко имат време да направят предварително проучване на пазара и така често са склонни да реализират „неподходяща“ покупка. Те са склонни да купят нещо, за което не са били убедени, че е достатъчно необходимо и отговаря на изискванията за качество и добра цена.
Investor.bg потърси за коментар председателя на асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов, който разкри капаните, които търговците залагат с привидно атрактивни оферти. Николов коментира и начините, чрез които можем да се предпазим от нелоялни търговци и сделки.
Когато хората пазаруват, те рядко успяват да сравнят офертите на отделните търговци и така да добият реална представа за промоциите, смята Николов. „Коледа е времето, в което търговците пускат различни промоционални пакети. В хаоса и бързината потребителите не успяват да различат истинските промоции, защото всички магазини масово алармират за намаления, но в малко от тях те наистина са атрактивни“, обясни Николов.
Друг често срещан проблем при сделките, които се реализират предпразнично, е склонността на българина да сключва сделки за дълготраен период. Към тази категория спадат договорите за малък кредит, за покупка на скъп електроуред или друга техника на изплащане с висока лихва. Така потребителите се обвързват да плащат вноски за няколко години напред, обхванати от предпразничната еуфория.
Подобен „капан“ за потребителя са и договорите с телекомуникационните компании. Според експерта Коледа е неблагоприятно време човек да се обвърже с договор с доставчик на мобилни услуги, който рекламира допълнителни „коледни бонуси“, защото след приключването на празниците потребителят остава с контракт, по който ще има плащания за доста време напред.
С известно недоверие потребителите трябва да подхождат и към малките коледни базари, които търгуват само по време на предколедните кампании. Обикновено клиентите на такъв вид търговски обекти често остават недоволни от закупените артикули, защото срещат трудности, когато се наложи да потърсят гаранционните си права, ако не могат да открият търговеца, продал съответния продукт.
Николов напомни, че всяка година стотици български потребители се оплакват именно от такива временни щандове и пазари. Най-честите случаи на недоволство от страна на клиенти са във връзка с некачествени електроуреди и обувки.
От асоциацията съветват да се пазарува от сертифицирани търговски обекти, които са специализирани в продажбата на даден сегмент стоки. По този начин е по-сигурно, че ще могат да бъдат изпълнени и условията по сключените с всяка покупка гаранционни договори.
Въпреки множеството примери за нелоялни търговски практики, в последните години българският потребител коренно е променил поведението си и става все по-взискателен към търговците и предлаганите стоки. Николов уточни, че тази тенденция показва, че потребителите в България започват да развиват по-задълбочено наблюдение върху пазара, а това все повече ги доближава до представителите на водещите европейски икономики.
„Българите започнаха да си търсят по-активно правата, да подават жалби, да коментират недоволството си и да го отправят към съда. През последната година има голям брой спечелени дела от страна на граждани, а това стимулира все повече хора да търсят правата си по съдебен ред“, обобщи председателят на асоциацията.
Още икономически новини от България четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Американските военни планират разделяне на Ивицата Газа и обезопасяване на само една зона
S&P 500 намали загубите в петък, но предпазливостта надделя на Уолстрийт
Германия отново променя плановете си за строеж на газови електроцентрали
САЩ позволиха изключение от санкциите за българските дружества на "Лукойл" до 29 април 2026 г.
Европейските пазари затвориха с резки спадове в петък
ЕС работи върху нов пакет санкции срещу Русия
Случаите на лупус са свързани с вирус, който почти всички носим
Храните, които намаляват мазнините в черния дроб
Симптоми за проблеми с червата - умора, раздразнителност и кожни обриви
Гърция застарява: ОИСР прогнозира сериозен недостиг на работници
Борисов за "Лукойл": Било каквото било - вече ще бъде, както беше!
Спортът по телевизията днес, 15 ноември
Мачовете по телевизията днес,15 ноември
Везенков и Олимпиакос се изложиха в Милано
Готви се голям трансфер: Наш национал призна, може да заиграе в ЦСКА
Ще има ли България нов селекционер? Гонзо сяда на преговори
Де ла Фуенте приключи с Ламин Ямал!
Дневен хороскоп за 15 ноември, събота
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Как да балансирате хормоните в 20-те, 30-те, 40-те
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
3 зодии с финансов късмет до края на ноември 2025
Българската гайда е на крачка от това да се превърне в културно наследство
Риба пришелец, дошла от океана, живее по-добре в Черно море
ЕС готви 20-я си пакет от санкции срещу Русия
Бащата на Илон Мъск е убеден: Америка е обречена
Човек със заплата от 10 000 лв. плаща по-нисък ефективен данък от човек със заплата 4000–5000 лв
Колко големи са заплатите на депутатите и президента?
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи