Има идеи да се възродят крайбрежните круизи в Черно море - корабчета отново ще возят туристи до Балчик, Белослав и Албена, Камчия. В миналото това беше истински хит и за българските, и за чуждестранните летовници. Мнозина помнят вятъра в косите при прехода с кометите от Варна до Несебър.
13 корабчета на подводни криле пореха морето с 60 км/ч, а билетът струваше 4,20 лв. Автобусите вземаха с около левче по-малко, но острите завои по трасето накланяха везните в полза на морските крайбрежни круизи. Според стари морски вълци в средата на 70-те години годишно държавните тогава комети са возели над 600 000 души. Въпреки това експерти са категорични, че и в пиковите години този вид транспорт е бил губещ и се е издържал единствено благодарение на дотациите.
Отдавна ги няма и пътническите кораби, които до 70-те години поддържаха крайбрежното плаване по цялото Черноморие, а после пореха вълните до Одеса и Истанбул. “Варна”, “Несебър” и “Васил Коларов” са нарязани за старо желязо. Няма го и малкото корабче “Мичурин”, което през соца разхождаше летовници от несъществуващия днес мост на Рибарския плаж до нос Галата, където има китно диво плажче.
До 1987 г. оцеляват 6 от кометите, а през 1994 г. е спряна и последната. Опит да бъдат възродени морските връзки на подводни криле между Варна и Бургас през 2011 г. направи бургаска фирма. Комети тръгнаха от и до Варна за 55 лв., но бизнесът се оказа нерентабилен и линията затихна след два сезона.
От старата туристическа флотилия оцеля само бившето правителствено корабче “Атанас Димитров”, което е в състава на Българския морски квалификационен център, но не се експлоатира. “Този кораб не е мъчен, в него още има хляб и след ремонт може да се ползва”, смята Максим Петков, който е и председател на Националния съюз на превозвачите.
След 26 г. затишие гостите на Варна отново ще могат да пътуват по море до различни точки по Северното Черноморие. Консорциум, в който влизат няколко транспортни фирми, открива линия до Златни пясъци и Балчик. Ще я поддържа докараният миналата година от Истанбул кораб “Фентъзи”, който побира 149 пасажери, съобщи пред “Труд” неговият представител Максим Петков.
Цената на морската разходка до Златните ще е 10 лв., а до Балчик – 20 лв., като за организирани групи ще има и варианти за посещения на Албена и Двореца в Балчик с екскурзовод. Предстои графикът на кораба да бъде обявен, като при всеки курс ще бъдат пазени и места за пасажери, дошли до Морска гара в последния момент, гарантира Петков.
Втора линия ще свързва ежедневно Варна и Белослав. Тя ще бъде открита на 14 юни. Билетът за пътуване по езерото с корабчето на община Белослав “Белла” ще струва 10 лв. След като варненското кметство влезе във владение на отдаденото от държавата пристанище в кв. Аспарухово, “Белла” ще спира и там, а за деца от летните зелени училища и за организирани групи туристи ще предлагаме пакетни оферти с посещения на три музея, допълни Петков. Според него при успех на инициативата догодина тя може да се разшири с възраждане на крайбрежните линии от Северното към Южното Черноморие.
Текат преговори скоро пътнически кораб да пори вълните между Бургас и Истанбул. От два месеца насам ръководството на пристанище Бургас работи по тази идея. “Водим разговори с турското консулство”, потвърди изпълнителният директор на пристанището в Бургас Диян Димов.
Обсъждана е и възможността за облекчаване на визовия режим специално за туристи, които ще пресекат водната граница и ще се върнат обратно в рамките на 48 часа. Ако това стане към Бургас ще има голям интерес от страна на турските туристи, но и в обратна посока.
Към тази морска линия интерес със сигурност ще проявяват и туристи, дошли да почиват на българското море. В момента те имат допълнителни екстри – екскурзии до Несебър, Созопол и селски туризъм.
Според предварителните планове, корабът ще тръгва от Бургас късно вечерта и рано сутрин ще е в Истанбул. Шефът на пристанището Диян Димов смята, че линията трябва да се обслужва от неголям кораб, с около 200 места.
Морски експерти смятат, че и билетът може да стане по джоба на всеки, защото в Турция има държавна политика за дофинансиране с 45 долара на пътник и тази дотация може да се използва.
Една от най-обичаните и екзотични разходки за туристите е по река Камчия, известна като българската Амазонка.
Поне десет моторни лодки, вързани на пристана, предлагат това удоволствие за душата и очите всяко лято. Цената от 5 лева на човек не е мръднала от години. Разходката е 30 минути и започва от курортен комплекс Камчия до устието на реката в Черно море, следва завой и обратно към живописното рибарско селище.
Маршрутът е през обилно зелената лонгозна гора, обявена за природен резерват. От борда на лодката туристите могат да видят понякога сърни и елени, които уплашено се скриват от погледите им, или пък големи риби във водата.
Капитанът на лодката разказва всякакви лакардии за Камчия и гората на гостите си. Първите туристи за този сезон бяха израелци, които излязоха от казината заради разходката, както и руснаци.
Първият български пътнически кораб “Емона” в момента е приказен ресторант в едноименния язовир до Кърджали. Навремето той е превозвал пасажери в Черно море, а сега е туристическа атракция, включен е в стоте национални ресторанта на България.
Корабът бил пуснат на вода в Черно море през 1942 година (по настояване и лична идея на цар Борис III). Именно тогава е било поставено началото на пътническия морски транспорт у нас. “Емона” е дълъг 39 метра, широк е 7, водоизместването му е 217 тона. До 1979-а корабът осъществява регулярни курсове между Бургас и Царево. Идеята “Емона” да бъде докарана от Бургас била на кап. Георги Георгиев, първият българин, осъществил околосветско пътешествие с яхта, вписан в книгата на “Гинес”.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
САЩ няма да участват в срещата на Г-20 в Южна Африка заради "избиваните африканери"
Wall Street изтри загубите с надежда за решение на кризата с блокираната администрация
Ванс ще е кандидатът за президент на републиканците за следващия мандат, според Рубио
Киев обеща да "направи всичко" да ограничи руския петрол в Европа, Орбан получи дерогация от САЩ
Цените на храните в света са намалели за втори пореден месец през октомври
България е сред страните в ЕС с най-голям спад на стойността на земеделската продукция
Рецепта за крем карамел с тиква по японски
Три зодии започват нов етап на успех след 8 ноември
Късмет и любов за три китайски зодии от 10 до 16 ноември
"Блуждаеща планета" поглъща околната материя рекордно бързо
Олимпиакос надви Партизан в края, Реал взе Ел Класико с тройки
Сабаленка и Рибакина ще спорят за титлата във Финалния турнир в Рияд
Орела за грешника за Добруджа: Тази глупост граничи с не знам каква простотия!
Рибакина е на финал на Мастърса при жените
Божинов надъха Левски за дербито: Вярвам, че ще станете шампиони!
Трите Хикса разкри бъдещето си в Ботев Пд след първата победа на „Колежа“
Дневен хороскоп за 8 ноември, събота
Пало санто – срещу негативна енергия и за уют в дома
Уран преминава в Телец на 8 ноември – старото отпада от живота ни
Фрути акценти в маникюра – модерни за всеки сезон (+снимки)
Любовен хороскоп за ноември
Тест: Какво ви очаква през ноември
Внимание! Една маневра може да унищожи скоростната кутия
Радев призова за освобождаването на Никола Саркози
23-ма пияни или дрогирани водачи спипа МВР за ден
Катерачна боулдър среща за Купа „Одесос“ ще се проведе във Варна
Ограничават визите за руснаци в ЕС
Защо е важно за правата ни да имаме задължително писмена жалба?
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Може ли човек да оцелее в черна дупка
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя
Най-старият и най-голям храм на маите е построен, за да изобрази Космоса
Как китовете могат да помогнат на хората да живеят 200 години