При строителството на автомагистрала "Струма" все още има спорове между еколози и строители, които нямат решение и скандалите тепърва предстоят. Европейската програмата за транспортна свързаност, по която бяха отпуснати на България 1,6 млрд. лв., предвижда завършване на стари проекти, които бяха отложени, както и чисто нови проекти, които са хубави, но и такива, за които е доста спорно, че ще бъдат реализирани. Това ще бъде последната оперативна програма "Транспорт", но няма да бъде последният източник на средства. Очаквам нов План "Маршал" за възстановяването на Украйна, като нашите политици задължително трябва да осигурят нашето участие. Това каза Михаил Рангелов, директор "Медии" Форум за балкански транспорт и инфраструктура, в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Делян Петришки.
В областта на пътните проекти хората са малко скептични за магистралата между Велико Търново и Русе, но там няма големи проблеми и може да се случи в рамките на програмния период. Но в програмата се включва и завършването на автомагистрала Струма, включително и лотът, при който се планираше изграждане на един 20-километров тунел, каза Рангелов. От българските строителни компании предложиха друг вариант и се стигна до сблъсък между еколози и строители, който още не е завършил.
"Неофициално се твърди, че битката е дали българска или швейцарска фирма да извърши това строителство".
"От седем-осем години не се намират общи позиции и тепърва предстоят скандалите около автомагистрала "Струма". Според мен ще изтраем този период и накрая ще се намери някакво решение", коментира Р.ангелов
Освен железопътният проект Елин Пелин - Костенец, който е доста сложен и се забави поради субективни, но и обективни причини, сега ще бъдат придвижени и други проекти, сред които са и "два хубави проекта за железопътна връзка между летища в Пловдив и в Бургас, каза гостът. "Това е правилна стъпка към преминаване към интермодалност на основните възли на територията на България. Това е едно добро начало и смятам, че няма да се ограничим само дотук".
"Другото, което е хубаво, е, че се предвижда да бъдат завършени железопътните връзки със Северна Македония и Сърбия, така че железопътните пътища да бъдат още една опция, за преминаване през тези граници", каза гостът.
Относно новите инфраструктурни проекти, които са заложени, събеседникът каза, че от особена важност са промените във водния транспорт. "За пръв път от десетилетия се предвижда България да придобие нови плавателни способности. Говорим за кораб за дрегиране на река Дунав. Отделно, заради инцидента с "Вера Су", в последния момент бе заложено в тази програма закупуването на нов спасителен кораб, който да може да ограничава пожари и разливи. Със закупуването на тези способности се запълва една голяма дупка в националната ни сигурност и в морския ни транспорт".
Въпреки че това е последната оперативна програма за транспорт, според госта европейските средства за транспортна свързаност далеч няма да бъдат спрени, а напротив. "Предполагам, че когато свърши войната в Украйна, ще има някакъв план тип "Маршал" на ниво Европейски съюз, в който ние задължително трябва да се включим. Защото, независимо как ще завърши войната в Украйна, има разрушена инфраструктура за над 25 млрд. долара, а точно за тези участъци, които са най-засегнати в Украйна, най-близката железопътна връзка минава през Варна".
Защо се забави железопътният проект Елин Пелин - Костенец? Остава ли северната част на България отново в изолация от протичащите процеси в транспортната свързаност? Има ли логика приоритизирането на железопътната транспортна свързаност между Турция, Сърбия и Македония и съответно България, на фона на изграждащата се високоскоростна ЖП линия, след като се говори за скорост от 200 км. в час, след като за страната ни такава скорост е "нерентабилна и нереална"? Защо е важно изграждането на интермодални терминали в България? Защо точно сега е времето да се мисли мащабно, на едро и смело? Защо е ключово да се подхожда към инвеститорите с добронамереност, държавническо мислене и нулева корупция?
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Европейските пазари затвориха с повишения след нестабилен месец
SOFIX записа 1,48% седмичен ръст
Столичният район "Слатина" ще има нова мултифункционална спортна зала за 12 млн. лв.
Зад стабилния растеж на юана стоят глобалните амбиции на Китай
Столична община ще обжалва определението на съда за зоните за паркиране
"Дясната ръка" на украинския президент напуска заради корупционния скандал
МОСВ задейства мерки заради дъжд и сняг: Променят режима на язовир "Студена"
Боян Чуков: Зеленски трябваше да бъде разклатен, Украйна стана перачница на пари
Централна емисия
Венко Сабрутев: Заболя ги от 20-те хиляди пред НС, бюджетът е фундаментално сбъркан
Нанков сияе от щастие
Треньорът на Локо Пд със сериозно признание
Сдружение Ботев скочи заради „Колежа“
Оскар се завръща! Австралиецът с полпозиция за спринта, проблеми за Макс
Спартак Варна обяви голяма новина преди ЦСКА
Нова скука в Първа лига! Локо Пд не успя да пречупи Монтана
Дневен хороскоп за 29 ноември, събота
Роботът Робърт пристигна с костюм за участие в „България сутрин“
Съвети за безопасно и безпроблемно пътуване до ритрийт центровете на Тайланд
Как да си осигурим финансов резерв, без да ограничаваме живота си?
Месечен хороскоп за декември 2025
Късмет и пари за 4 зодии през декември
От 1 декември започва продажбата на стартовите пакети евромонети
Зеленски уволни дясната си ръка
Банковата асоциация с важна информация за еврото в новогодишната нощ
Никола Цолов седми в първата си квалификация във Формула 2
Желязков разпореди денонощно наблюдение на река Струма
Община Варна стартира прием на заявления за участие в коледните базари
Междузвездната комета 3I/ATLAS продължава да показва рядка прахова антиопашка
Китай планира да започне да строи орбитални центрове за данни още през 2026 година
ЕКА получава рекордни средства за космически проекти
Разкриха причините за упадъка на цивилизацията в долината на Инд
Астрономи заснеха космическа пеперуда
Китай ще използва андроиди за патрулиране по границата с Виетнам