IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Тройната смърт на пътя: Откриха нарушения в шофьорските курсове на Йордан

"Нощното" му каране се е провело през деня

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Проверките след жестоката катастрофа край Созопол, при която загинаха трима младежи, разкриват сериозни нарушения в процеса на обучение и контрол при шофьорските курсове.

Най-същественото от тях е фиктивно вписано “нощно каране”, което всъщност се е провело посред бял ден. Това съобщи Главен инспектор Тодор Атанасов от Автомобилна администрация-Бургас.

При проверката на картона на загиналия водач е установено, че така нареченото “нощно каране” е записано като проведено на 20 юни около 17:00 часа - по светло, в дневна обстановка. Според проверяващите това няма как да бъде признато за нощно обучение, защото законът изисква часове да се провеждат при реално намалена видимост или в тъмната част на денонощието.

Нарушението ще бъде санкционирано с административна глоба от 1000 лева, но експерти подчертават, че това е симптом на по-дълбок проблем - липсата на реален контрол върху учебните центрове.

Инструкторът, който е водил обучението, призна, че реално не е имало каране по тъмно, а часовете са вписани при леко затъмнение или облачно време.

„Децата са от селата и трябваше да има как да се приберат докато вървят автобусите. Не сме карали в 12 през нощта. Използвали сме намалена видимост, но по тъмно - не. Ще ме санкционират, ясно ми е. Трябва да има някой виновен и това ще съм аз“, коментира инструкторът.

Проверката е установила, че въпреки дигитализацията, в системата за отчет на учебните часове все още има вратичка за ръчно въвеждане на данни. Така в някои автошколи в Бургас има стотици часове, вписани без реално провеждане на занятия. По последни данни, техният брой достига до 900 часа, а случаите са известни на автомобилната администрация в София, но не са предприети конкретни действия.

Според експертите това означава, че десетки курсисти завършват с по-малко реална практика, което компрометира подготовката им и увеличава риска от инциденти на пътя.

„Ако след интервюто ви въведа два часа ръчно, вие сте ощетени с два часа обучение. А това се случва масово“, коментира Детелин Кънчев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

По време на изпита, на който е участвал загиналият водач, председателят на изпитната комисия е бил без предпазен колан и четири пъти е променял маршрута, зададен от електронната система. За тези промени не са установени основателни причини, каквито биха били задръстване, ПТП или временна организация на движението. Срещу същия председател има многократни сигнали, но той продължава да заема длъжността.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Крими
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата