Рекламният клип, който представи туристическото министерство, и в който световноизвестни киноактьори споделят впечатленията си от България, практически представлява реклама на едно самостоятелно търговско дружество - „Ню Бояна филмс”, което всъщност е нерегламентирана държавна помощ.
Това каза в коментар за Investor.bg Румен Драганов, директор на Институт за анализи и оценки в туризма по повод на клипа, който от вчера се върти в медийното пространство, и по думите на министъра на туризма ще привлича туристи у нас.
Като цяло клипът е насочен към продуценти и директори на продукции главно в САЩ за привличане на заснемане на филмови продукции в киноцентъра в Бояна, каза експертът, като уточни, че в това няма нищо лошо. Самата реклама на дружеството се повява в 42-та секунда на клипа, напомни експертът.
Той констатира, че предприемането на тази стъпка от Министерството на туризма за реклама на частно дружество, която да бъде разпространявана в Европа и в света, със средства от държавния бюджет, представлява нерегламентирана държавна помощ. Най-малкото по същия начин би трябвало да се подходи към други търговски дружества, които извършват същата дейност, посочи Румен Драганов.
„Не познавам българска фирма, която продава своя продукция в чужбина, която в свои брошури или сайт не е споменавала добри думи за България по същия начин, както го прави киноцентърът, но досега не съм чувал държавата да се ангажира с разпространение на тези рекламни материали, на което и да е българско търговско дружество“, посочи експертът.
Освен това, по негово мнение, тази реклама чрез този клип е абсолютно непригодна за някои пазари - например за руския пазар, където по принцип Холивуд и Силвестър Сталоун в частност се възприема като актьор, играещ в роли против руснаци. Също така Франция не приема Холивуд като нещо положително за европейската култура, Германия също работи за повече европейско кино, допълни експертът.
По същия начин този клип е абсолютно непригоден и за нашия пазар, защото не виждам как българите ще изберат вместо Гърция например България за почивка на базата на препоръките, които правят Бандерас, Сталоун, Стейтън, Салма Хайек и другите известни звезди от този клип.
„Всъщност това, в което министър Ангелкова се втурва като в авантюра, е познато на големите чужди туроператори от години – те правят реклама на България и то по абсолютно безвъзмезден начин, финансирайки клипове с чудеса на природата, културни забележителности и нематериално културно наследство“, посочи експертът.
По думите му годишно тези туроператори харчат около 56 милиона евро за реклама на България. Затова трябва да си даваме сметка, че рекламата на България не се прави от Министерството на туризма с бюджета, отделен за целта, а се извършва от 350 туроператора, които продават България в около 32 хиляди агенции и над 10 хиляди интернет сайта в Европа и света.
„Ако подходим така към едно дружество и подпомогнем броудкастинга на неговата реклама и появата на името му в клипа, финансиран от държавата, би трябвало да подпомогнем по същия начин тези 350 туроператора, което означава, че МФ трябва да включи в бюджета за догодина тези 56 милиона евро, които се харчат в момента, и да подпомогнем всички онези, които правят реклама на България досега безвъзмездно, тоест същото което прави и киноцентърът в Бояна, обясни Драганов.
По повод тезата на Ангелкова, че този клип ще привлече туристи в България Драганов коментира, че това е пълно непознаване на туризма и е заблуда на общественото мнение.
„Не виждам как този клип би привлякъл един български турист, един руски, германски, френски или скандинавски турист, който гледа този клип. Той дори не би привлякъл американски туристи, независимо че е насочен главно към американския пазар“, заяви още Драганов.
По думите му клипът е идеален да бъде показван и видян от продуценти и филмови директори на американски продукции, за които да е видно, че българският киноцентър е конкурентен и предлага „мили хора, реки, езера и планини, които предлагат и други страни, но все пак имаме студиа, в които могат да се заснемат филми и именно към тях е насочен клипът“.
Рекламният клип не е насочен към туристите. Познавайки добре работата на туроператорите, не виждам нищо, което би помогнало на който и да е туроператор да доведе туристи у нас. Този клип едва ли би бил припознат от тях, по-скоро би бил сложен веднага в чекмеджето и би бил приет с лека усмивка, коментира Румен Драганов инициативата на министър Николина Ангелкова.
Четете още новини в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Японските домакинства увеличават разходите си въпреки удара от инфлацията
Ralph Lauren повиши целта си за годишните приходи след силно търсене в ключови региони
Expedia повиши годишните си перспективи на фона на устойчиви пътувания
Цената на петрола се насочва към пореден седмичен спад*
Мъск: Китай ще одобри окончателно асистираното шофиране на Tesla до началото на 2026 г.
InterContinental Sofia триумфира с четири престижни награди от два световни конкурса
София е пред голяма криза с боклука - "Екобулпак" спря извозването (СНИМКИ)
Митничари задържаха 71 старинни монети, скрити в мъжки чорап
Шест зодии трябва да внимават, ретроградният Меркурий ще ги разтърси
Военната мощ на Китай е стряскаща - Тайван и Гуам са под прицел
Херо се прехласна по ас на Ботев: Такъв играч скоро не е идвал в България
Решено е: Левски е №1 в България
Готви ли Левски тотална разпродажба за милиони? Руснаци искат асове на "сините"
Колос иска да отмъкне Годой от ЦСКА
Хитър ход: Левски ще заимства от хита в Шампионска лига
Мачовете по телевизията днес, 7 ноември
Пало санто – срещу негативна енергия и за уют в дома
Сочен кекс със сини боровинки
5 храни, които да избягвате при гастрит
Нумерологична прогноза за 7 ноември
Таро карта за 7 ноември, петък
Дневен хороскоп за 7 ноември, петък
Акция: Спипаха четирима мъже с дрога във Варна
Работодателите изригнаха срещу политиците: Възмутени сме!
Спипаха пиян германец зад волана в кк Златни пясъци
Удар: Огромна сума пари, злато и бижута са откраднат от частен дом в Добрич
Виц на деня - 7 ноември
Хороскоп за 8 ноември 2025
Най-силната магнитна буря за 2025 година ще настъпи днес, 7 ноември
Японската орбитална мисия Akatsuki окончателно замлъкна
Нова боя за покриви отразява 97% от слънчевата светлина
Опровергана е една от основните теории за строежа на Вселената
Blue Origin обяви дата за втория полет на ракетата New Glenn
Очевидци твърдят, че зелено на цвят НЛО e прелетяло над Китай