През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът на дизелови автомобили, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.
Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре.
Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.
Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили
Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.
Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един, пише "24 часа".
В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.
Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли
Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.
В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.
Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.
От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.
Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.
В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.
От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.
В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.
В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Николай Минев с престижен приз от КРИБ за пазарно лидерство
В най-великите футболни моменти: Betano е навсякъде
Свободното падане на биткойна го изпрати до цена от под 86 хил. долара
Путин отново нападна Зеленски, Киев няма да прави "остри изявления" за плана на САЩ
Хеджирането на долара ще затрудни икономическите планове на Вашингтон
В забележителен обрат основните щатски индекси затвориха със значителен спад
Мръсен въздух във Велико Търново: 3 станции следят показателите след стотици сигнали (+ВИДЕО)
Исторически обир за 100 млн. евро: Български олигарх в схема с гръцки археолог
Хороскоп за 22 ноември: Някои зодии ги очакват големи промени и неочаквани шансове
Бюджет 2026 влиза на първо четене в парламента
Атина въвежда строги правила за тротинетките
Григор Димитров ще се бори с Карлос Алкарас за престижна награда
Шоу с 12 гола в НХЛ
ЦСКА прецаква Левски за перла на Коко Динев
Драма: Барса със загуба при дебюта на Хави Паскуал
Бивш селекционер на България поема ЦСКА?
Решаващи дни за ЦСКА на Христо Янев
МЕГА Черен петък от VITAGOLD! Отстъпки, които не са за изпускане!
10 билки за понижаване на холестерола по естествен начин
Сьомга със зеленчуци на фурна за 30 минути
Нумерологична прогноза за 21 ноември
Таро карта за 21 ноември, петък
Таро карта за 22 ноември, събота
Виц на деня - 21 ноември
Депутатите гласуват първия бюджет на България в евро
Мачовете по ТВ днес (21 ноември)
Без ток във Варна на 21 ноември 2025
Днес е Международният ден на болните от муковисцидоза
Времето във Варна на 21 ноември 2025
Целувките не са човешко „изобретение“
До 2100 г. лятото в Европа може да стане по-дълго с 42 дни
Създадоха истински костен мозък от човешки клетки
Учени откриха специален тип имунни клетки, които забавят стареенето
Протуберанс, 80 пъти по-голям от Земята, се откъсна от Слънцето
На Марс е открита скала от друга част на Слънчевата система