Големият въпрос, който си задаваме от години, е дали има голямо газово находище в българската акватория в Черно море. Последната информация, изнесена от шефа на Комисията по енергетика Делян Добрев, е, че има потенциал за добив на 13 млрд. кубика газ на година.
Костанца Рангелова от Центъра за изследване на демокрацията и Радостина Славкова от природозащитната организация "За Земята" споделят мнението, че рискове определено има.
"Винаги има надежда, че ще намерим нещо в акваторията на Черно море. Шансът е 1/4, 1/5 и това, че са намерили в Румъния, не значи, че и при нас ще се случи. Рискът е финансов и операционен за компаниите, които биха предприели това. Решението дали ще се включим в този проект трябва да се вземе от икономическа гледна точка. Парламентът няма техническата експертиза, за да каже до колко е възможно да се поеме този риск и каква възвращаемост би очаквала от един такъв комерсиален проект", каза Рангелова в студиото на "България сутрин".
Освен икономическия риск при такъв сондаж, съществува и рискът за хората и природата. Радостина Славкова е категорична, че риск винаги има и изтичането на метан значително замърсява въздуха.
"Определено има рискове при добива. Там има значително изтичане на метан и лепливи органични съединения, които много замърсяват въздуха и са вредни за човешкото здраве. Основните проблемите са при транспортирането. Има и социални рискове, които са свързани със значително повишени земетресения. В Нидерландия тази година решиха да преустановят действащо газово находище, защото селата в близост са пострадали от земетресенията и къщите на жителите трябва да бъдат построени наново", коментира тя в ефира на Bulgaria ON AIR.
Твърди се, че ако бъде открито синьо гориво в блок "Хан Аспарух", то ще бъде с 35% по-ниско от природния газ, който получаваме от Русия или Азербайджан.
"Трудно е да се гарантира определена цена, тъй като това е комерсиален проект, който ще се продава на пазарна цена. Има много фактори, които ще определят на каква цена ще се продава. Включително факта, че добивът ще започне поне 2030 г. и не се знае каква ще е цената на природния газ тогава. Ние като добиваща държава ще имаме по-ниска цена от други държави, но тези 35% не знам на каква база са били калкулирани. Може да се очаква минимална разлика", заяви Костанца Рангелова.
"Политиката на ЕС е в посока декарбонизация. В същото време Международната агенция по енергетиката казва, че след 2021 г. не е икономически рентабилно да бъдат отваряни находища. Има намаляващо потребление на газ, с повече от 13% е намаляло. Затова Repower EU дава подкрепа не само за излизането от зависимостта от руския газ, но и газа като цяло", добави Радостина Славкова.
При тази потенциална ниска цена на газа, според Делян Добрев в бюджета ще влязат 2,7 млрд. лв. на година. Освен това знаем, че страната ни в момента употребява 2,5 млрд. кубика газ.
"Ще печелят компаниите, които ще изнасят. Ние ще спечелим, ако тези компании плащат концесии на държавата. Така ние не поемаме риск, но е прекалено рано да се каже дали ще имаме приходи. Едно такова проучване ще ни струва много скъпо. Става въпрос са специализиран кораб, поне два хеликоптера и грубо това струва около 100 млн. Това са много пари и е голям финансов риск", добави Рангелова.
Радостина Славкова изрази мнение и за екологичните проблеми, които могат да ни застигнат при осъществяването на такъв проект.
"Могат да се очакват въздействия върху биоразнообразието на Черно море. Основното притеснение е какво би се случило при един евентуален разлив. Щетите за туризма и риболова също са изключително сериозни. Ще има и видимо замърсяване, ще трябва бързо да се вземат мерки за почистване", каза тя.
Радостина Славкова се съгласи, че електрификацията е по-екологичният начин, който ще ни предоставя необходимите количества ток и ще ни позволи да се отнасяме подобаващо към планетата ни.
"Това е един много добър начин за всички сектори. Има индустрии, за които не би било решение в момента, но там решението е биогазът. Най-зелените решения са възобновяемите енергийни източници", отбеляза тя.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Еврокомисарят по климата: ЕС не трябва да разхлабва климатичните си цели
Николай Стойков: Оптимизмът на Wall Street скоро ще завърши с 10% корекция
Кадър на деня за 3 ноември
Париж мести складовете на търговците в центъра, за да се бори със замърсяването и трафика
Работодателите критикуваха остро намеренията за вдигане на данъчно-осигурителната тежест
Миран от Фед продължава да твърди, че лихвите в САЩ са твърде високи
Късна емисия
Русия ще припомни на Италия, че помощта за Украйна е престъпление
Откриха възрастната жена, която бе издирвана на Витоша
Зодиите с най-голям късмет в любовта през ноември 2025
Катастрофа блокира магистрала "Тракия" към Пловдив
Еуфория на "Герена": Уникална новина за Левски
Късмет за ЦСКА, звезда на Левски е аут от Вечното дерби
Шампион ли е Левски? Ето какво казаха от Бистрица
Левски вече докосва титлата, ЦСКА 1948 не успя да бие във Враца
Бивш на ЦСКА сменя Светльо Вуцов в националния
Арне Слот каза дали Ливърпул ще тресне Реал Мадрид
Пълнолуние в Телец на 5 ноември – портал към изобилие и сбъдване на желания
Марс в Стрелец на 4 ноември – слагаме край на застоя
„Рожден ден“ – комедията, която не разочарова
Любовен хороскоп за ноември
6 токсични навика, които ви пречат да бъдете щастливи (и не го осъзнавате)
Тези 4 зодии ще бъдат най-засегнати от ретрограден Меркурий
Путин разкри своята нова ужасяваща ядрена подводница „Хабаровск"
Ще ни избави ли "минималистичният" начин на живот от прекомерната консумация
Валдис Домбровскис: Пътят на България към еврото е белязан от стабилен напредък
Експерт със съвети как да подготвим автомобила си за предстоящите зимни условия
Работещите българи са изложени на най-голям риск от бедност в ЕС
Влязохме в нова ера на ядрените оръжия, в която значението им се увеличава
Едно от най-трудните места за изследване: Защо Беринговият мост е толкова важен
Мускулна тъкан беше отпечатана на 3D-принтер в условия на безтегловност
В Хърватия е открита рядка статуя на спящия Купидон
Кой управлява кометата 3I/ATLAS: Откриха признаци на негравитационно управление
Разкриха причината за магнитните аномалии на земното ядро
На 3 ноември 1957 г. стартира първият в света биоспътник с кучето Лайка на борда