През миналия месец Венеция изживя своя кошмар – най-голямото наводнение от половин век насам. То показа какво може да е злокобното бъдеще на красивия италиански град.
Има ли спасение за Венеция?
MOSE е проект, който трябва да попречи на водите да заливат града. Специален шлеп поставя 78 шлюзове, които да спират водата, когато нивото й се надигне. MOSE е абревиатура, която значи Експериментален електромеханичен модул. Също така е и препратка към Моисей, тъй като Венеция трябва да бъде спасена от водата. Тя има нужда от чудо, подобно на разделянето на Червено море.
Географията на Венеция я прави красива, но много уязвима. Разпространена върху 118 острова, тя е разположена в лагуна, а Адриатическо море влиза в нея от три места. Именно там се поставят най-много шлюзове, за да се предпази градът от приливите.
Те лежат на 12,7 метра под морското равнище. Когато експертите усетят, че „високата вълна“ е наблизо, те задвижват поредица от въздушни помпи, които издигат стени, предпазващи Венеция от водата.
Но MOSE може да служи и като пример за отлагане, корупция и прекалено много хвърлени на вятъра пари.
Началото на проекта е дадено преди 16 години. Трябваше да е приключило през 2014 година. Ако това беше станало, Венеция може би нямаше да преживее този кошмар миналият месец. Но MOSE отново е отложен за 2022 година. Цената му трябваше да е 1,6 милиарда евро, но се повишава на 5,5 милиарда евро. Проектът е и бърлога за легални проблеми. Извършени са 35 ареста заради корупция, включително и на бившият кмет на Венеция.
Спасение или катастрофа?
MOSE предизвиква често протести. Повечето хора го виждат само като нов проблем, но не и като решение.
"Това е заради много технически причини. Ще ви посоча една – проблемът с връзките. Това са частите, които свързват системата от шлюзове на дъното на морето. Тези части, дори и MOSE още да не работи, вече са ръждясали и унищожени. Има и няколко финансови проблема – те казват, че проектът ще струва 100 милиона евро на година, но никой не знае кой точно ще плаща за това. Последни, но не на последно място, е проблемът с промените в климата. Нивото на морското равнище се покачва, а това напълно ще изкара от играта MOSE, тъй като той е прекалено стар, ако става дума за дизайн”, обяснява активистът Марко Баравале.
Спасението е наложително
Днес площад Сан Марко е сух, а туристите продължават да се разхождат по него. Но ако влезеш в базиликата, щетите от "високата вода“ са ясно видими.
"Няколко дни след отдръпването на водата, подът, върху който е най-старата ни мозайка, произхождаща още от средновековието, започна да се надига и тя започна да се разпада. За това ги покрихме с марля – да ги задържим заедно“, обяснява Марио Пиана, уредник на базиликата Сан Марко.
Водата в криптата на базиликата влиза през прозорците и унищожава всички мебели, които са били вътре в нея.
Фактът, че MOSE не е завършен на време допълнително засилва липсата на вяра, която много венецианци изпитват към проекта.
През онези тежки дни, бизнесът на Фабиано Амади почти е съсипан. Мъжът е роден и отгледан във Венеция и е майстор на така прочутото венецианско стъкло.
"Онази нощ водата се покачваше и покачваше. Бях тук с няколко от служителите си. За половин час всичко беше под вода. Успяхме да спасим най-голямата си печка, защото я включихме на максимум – 1400 градуса и водата се изпаряваше, когато влезеше в нея“, спомня си Амади. Той наистина се надява, че MOSE ще е спасението, тъй като водата унищожава материалите, които артистите като него използват.
"Не можем да продължаваме така“, категоричен е той.
В продължение на хиляди години, морето е това, което превръща Венеция в мощен център за търговия. Сега, дори за по-малко от сто години, учените предсказват, че градът може би ще потъне. Само ефикасността на MOSE ще покаже, дали Венеция ще бъде спасена или ще се превърне в подводен увеселителен парк.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Петя Димитрова е носител на специалното отличие за принос към българската икономика „Мисис Икономика“ 2025
Въглищните централи в Китай с рекорд за октомври, макар че няма достатъчно въглища
Управляващите предложиха по 120 лв. коледни добавки за хората с пенсии под 638 лв.
Bloomberg Businessweek BG представи най-новото си издание в СУ „Св. Климент Охридски“
Маклуф от ЕЦБ: Нужна е съществена промяна в перспективите, за да се намалят лихвите
Държавата вече очаква пълната такса от концесионера на летище "Васил Левски" в София
Комплексът KУБ КАБАКУМ получи Акт 15: инвеститорът започна предаването на ключовете
Петя Димитрова е носител на специалното отличие за изключителен принос към българската икономика "Мисис Икономика" 2025
Шофьор блъсна пешеходец в София
Бус се обърна на АМ "Тракия" и предизвика километрично задръстване (+СНИМКИ)
Спецакция в София: Задържаха дилъри и клиенти
Карлос Насар получава най-много пари в цялата история на щангите
Трансферна бомба между грандове в Англия и Италия
Всичко е ясно: Карлос Насар обяви дали отива в Бахрейн
Провалът на Ливърпул не е новина
Има ли сериозна опасност за Джейк Пол в битката срещу Антъни Джошуа?
Чехкиня тресна националката на България в Гърция
Мистериозният чар на Скорпиона: от звездната карта до игралната маса
3 звезди разкриват кое ваше желание скоро ще се сбъдне
Пълна зала и дълги аплодисменти на премиерата на „Оставам за малко“
6 знака, че някой е нещастен
Black Week стартира в Практикер
Тенденции в офис пространствата: новата роля на ергономичния комфорт
36-годишен краде алкохол във Варна
Сачева обяви: Ще бъдат изплатени по 120 лева коледни надбавки на 536 000 пенсионери
Окръжният съд във Варна с подробности за делото "Коцев"
Образи на социално напрежение ще провокира публиката във Варна
Живеещи в обхвата на "зелената зона" във Варна: Паркоместата не са достатъчно
Започнаха да слагат коледната украса във Варна
На Марс е открита скала от друга част на Слънчевата система
В недрата на Земята са открити загадъчни гигантски аномалии
Как галактиката Андромеда поглъща своите съседи
НАСА показа снимка на 3I/ATLAS от марсианската камера HiRISE (видео)
Откриха две геоложки структури в Италия, които могат да предизвикат силни трусове
НАСА е готова да прекрати договора си със SpaceX в полза на Blue Origin