Трудно може да си представим мегаполисите и големите градове без синкавия смог над централните булеварди, като дори у нас задръстванията станаха ежедневие, а транспортът се превърна в основен проблем.
Според инж. Колю Орешков от Центъра за енергийни решения, e назрял моментът част от транспорта в столицата ни да мигрира към електромобили и да промени урбанистичните реалности.
Експертът посочва, че градският пробег, приет средно от 50-60 км. дневно, е по силите на капацитета на акумулатора на електромобила и може да осигури автономност на превозното средство.
Европейският стандарт за мощност е до 5 киловата и скорост от 50 км. в час. Това е достатъчна мощност, с която да се върши същата градска работа, която се изпълнява и с бензинов автомобил, но на далеч по-приемлива цена. Друг момент са тесните улици и презастрояването, което поставя изискване към транспортни средства, те да бъдат малки и маневрени, настоява той.
В случая - предлагат се моторизирани коли на три или четири колела, които в повечето случаи и сега се използват предимно като туристическа атракция в някои държави, защото са икономични и практични. От друга страна урбанизацията в своето многообразие изисква решения, независимо от вида транспорт. Орешков отново дава пример с историята - рикшите-триколки на французина Гюстав Труве, който още през 1881 година предлага те да бъдат задвижвани с електродвигател. В САЩ производители вече виждат потенциал за техния триколен вариант, известен под името eTuk.
Инженерът разказва за проекта на асоциацията, който се реализира съвместно със Софийския технически университет и представлява двуместна четириколка със зацепен към диференциала електродвигател. Вместо скоростна кутия - на новия автомобил е инсталиран инвертор, който честотно регулира движението на колата.
Проектът, който разработват с ТУ, е двуместен електроавтомобил, нещо като пазарската чанта на съпругата, който обезпечава воденето на децата до градината или училището, после пазаруването и обратно.
"За съжаление, нашият пазар е с малък размер и динамика. Който и какъвто да е проектът, той трябва да бъде кооперация между държави и производители, другият вариант е държавата да отдели ресурс и средства, а продуктът да се изнася", смята Орешков.
"Необходима е смелост и помощ от държавата, която да наложи гъвкаво мислене и нови концепции за градската мобилност", коментира инженер Орешков. Той предлага интегрирането на новия парк да започне с оборудването на патрулите на общинска полиция. Сега полицията патрулира в рамките на лимит за гориво, без да й е необходим бърз транспорт.
Чрез електроколите, местната власт ще демонстрира неограничено присъствие, без да бъде лимитирано притеснена за движението си. Визията за бъдещото използване на електроавтомобилите разширява възможното поле на действие с ползването на е-колите и от общинските социални служби и контролни органи, в посока към потребностите на социалните патронажи или примерно при водене на възрастните хора до личния лекар.
Орешков посочва, че до края на този програмен период на ЕС, трябва да имаме изградени 7000 зарядни точки за цялата държава, което разхвърляно по области излиза средно по 350 точки. Няма статистически данни, как се развива този процес и задължение. В Белгия до момента са реализирани двадесет хиляди точки за зареждане на електроавтомобили.
"Идеята за електрическия автомобил трябва да излезе от коловоза на емоцията и да се превърне в практичен избор", смята инж. Орешков и припомня, че в самото начало на автомобилостроенето още през 1898 г., е създаден и първият електромобил.
"Необходима е воля, за да стартира идеята за производството на наш електрически автомобил и трябва да положим усилие да не изоставаме от тенденциите в Европа. Имаме готовност и за наша разработка", категоричен бе той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Dow Jones прескочи 48 000 пункта в очакване бюджетната парализа в САЩ да приключи
Швейцарският производител на маратонки On отново повиши прогнозата си
Чуждите производители в ЕС са малко на брой, но оказват голямо влияние
Фон дер Лайен се опитва да балансира силите в бюджетните преговори, но ЕП иска повече
Столична община прекратява поръчката за сметосъбиране в още шест района
Липсата на информация за обогатения уран на Иран тревожи МААЕ
Зодиите, чиито представители ще сключат брак през 2026 г.
Рецепта за баница с локум и орехи
Късна емисия
Пълнени патладжани с булгур и стафиди
Колко време трябва да разхождате кучето си
Трансферна цел на Левски: Учих се от Анри и Дрогба
Тухел с тежко решение в Англия: Няма да пуска заедно звездни футболисти
Невронауката зад футболната лудост: Защо феновете губят разсъдъка си по време на мачове?
Огромна новина за Веласкес! Успехите му в Левски не останаха незабелязани
Антъни Джошуа се завръща! Излиза срещу Джейк Пол
Карлос Насар - новият звезден шампион на Бахрейн!
Дневен хороскоп за 13 ноември, четвъртък
Какво може да видите на кожата си, когато здравето на червата е влошено
Изберете таро карта и вижте какво ви очаква в любовта през ноември
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
Биотин – витаминът за красота отвътре
13-ата Нощ на театрите ще е на 15 ноември, събота
Внимание! Нова измама на пътя в Европа
Шофьори продължават да отказват тестовете за дрога
Българите остават най-нископлатените в Европейския съюз
Събират средства за реставрация на исторически роял
Дневните светлини стават задължителни и за задните фарове
Край! Без стари автомобили в "големия ринг" в София от 1 декември
Извънземен живот? Ще го търсим в облаците
Метеорният поток Леониди ще достигне своя пик на 16-17 ноември
В Космоса откриха „свръхгореща фабрика“, която ражда звезди с невероятна скорост
Китай: Завръщането на астронавтите от „Шънчжоу-20“ върви по план
Без човешка намеса: Новите технологии решават самостоятелно в Космоса
Карстови пещери на Марс може да са съхранили следи от минал живот