Поредното доказателство, че автомобилната индустрия върви към пълна промяна е факт. Най-голямата фабрика в света за производство на дизелови двигатели – в Тремери (Франция) е подложена на на радикална реконструкция, като преминава към производството на електрически двигатели. През 2020 година те са били едва 10% от нейната продукция, но през 2021 година се очаква броят им да бъде удвоен до 180 000. Планът е до 2025 година заводът да произвежда 900 0000 електромотора на година, посочва агенция Reuters, цитирана от Automedia.
Промяната показва какво ще се случи с автомобилите през следващите години. Търсенето на дизелови модели рязко спадна след 2015 година, когато избухна скандала с манипулираните дизелови мотори на VW Group. В същото време ЕС започва да глобява производителите за превишаване на нивата на вредни емисии и така ги кара да произвеждат все повече електрически превозни средства.
Така, в разгара на пандемията и с все още ниско потребителско търсене на електромобили, големите компании – от Volkswagen до Nissan, се отказват от дизелови двигатели и увеличат броя на моделите с електрическо задвижване. Това обаче води до друг сериозен проблем в тези и без това много тежки за индустрията времена. Електрическият двигател има само 1/5 от частите на традиционния дизелов мотор, което означава, че за производството му са нужни и по-малко хора.
Собственикът на завода в Тремери – новият концерн Stellantis, образуван от сливането на Peugeot PSA и Fiat-Chrysler (FCA), вече обяви, че няма да затваря заводи и ще се стреми да защити работните места. Експерти в бранша обаче предупреждават, че европейските производители вече страдат от свръхкапацитет и ще трябва да направят огромни съкращения, за да си осигурят инвестиции, с които да настигнат лидера при електромобилите – Tesla.
Френската лобистка група PFA изчислява, че във Франция на риск са изложени 15 000 от общо 400 000 работни места в автомобилната индустрия. На свой ред, германският институт за изследване на труда (IAB) пресметна, че преминаването към електромобили застрашава 100 000 работни места в Германия, което е около 1/8 от заетите в автомобилната промишленост.
Преходът от дизел към електромобили се оказва най-тежък в Европа, където продажбите на модели с такова гориво през 2015 година беше 50%. От 2021 година поне 20 модела няма да се предлага с дизелови мотори - от Volkswagen Polo и Renault Scenic до Nissan Micra и Honda Civic, което означава, че ни очаква безпрецедентна година в историята на индустрията.
В същото време се очаква на пазара на Стария континент да излязат поне 30 нови напълно електрически модела и 7 зареждащи се хибрида, докато броят на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене е 26, като 14 от тях ще имат и дизелови варианти. Засега данните сочат, че интересът към електрифицираните автомобили се засилва, като за първите 9 месеца на 2020 годна техните продажби скочиха със 122%, докато общите продажби на превозни средства спаднаха с 29% заради коронавируса.
Това обаче са едва 8% от общите продажби, което е твърде малко. Повечето шофьори все още избягват електромобилите заради ограничените точки за зареждане и високата цена на самите превозни средства. Въпреки това отказът от дизела и преминаването към електрически коли продължава. В завода на Renault в Клеон (Франция), например, вече има само една поточна линия за дизелови мотори, докато хибридните и електрически агрегати заемат цели четири. А това показва, че процесът набира скорост и е напълно необратим.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Ердоган и Путин има на какво да научат Запада
IPhone Air - маркетингов хит, но провал в продажбите
Потребителите усещат затруднения на бензиностанциите, докато Русия стимулира бума на рафинирането на петрол
Кадър на деня за 15 ноември
Докато търговията с технологични акции се пропуква, инвеститорите на дребно усещат натиск
Търпеливостта на Федералния резерв признава каква е реалността
Роби Уилямс губи зрението си заради инжекции за отслабване
Три зодии ще се радват на късмет в седмицата от 17 до 23 ноември
Путин и Лукашенко ще се срещнат два пъти до края на 2025 г.
Бащата на Сияна подкрепи протеста в София: Човек, способен да убие куче, може да убие и човек
Спортът по телевизията днес, 16 ноември
Мачовете по телевизията днес,16 ноември
Цветомир Найденов се подигра на национал на България
Християн Петров: Опитваме се да потушим напрежението, но е много трудно
Филип Кръстев: Всички ставаме за смях
Георги Русев: България не играе със страх
Дневен хороскоп за 16 ноември, неделя
10 подправки, които да отглеждате във вода
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
Масаж с рициново масло помага при перименопауза
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Сериалът „Мамник“ тръгва скоро по Bulgaria ON AIR и БНТ
След пандемията: Стана лукс да имаш автомобил
България записа поредна загуба по пътя към Мондиал 2026
"От Нюрнберг до Варна": представят исторически албум за Народния съд в морската столица
Има ли смисъл от италианското почистване?
Планинските спасители набират стажанти
38 пияни или дрогирани шофьори спипа КАТ за ден
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята