1 млн. българи почиват в Гърция, имиджът на родното море е съсипан

След пандемията има търсене на други форми на туризъм - пешеходни турове
Обновена: 12 авг 2022 17:39 | 12 авг 2022 17:00, Анисия Иванова
258
1 млн. българи почиват в Гърция, имиджът на родното море е съсипан
Снимка: БГНЕС

Ако 2020 и 2021 година са катастрофални, няма защо да се хвалим с 60 или 70% ръст. Имиджът на българския продукт "морска почивка" е съсипан непоправимо и трябва да се насочим към пазари като Близкия Изток, за да развиваме развлекателен и хазартен бизнес. Трябва да се види в дълбочина и потенциалът на пешеходния, конния, велотуризма и други туристически продукти, които в България са незаслужено пренебрегвани. Това коментира Димитър Попов, собственик на туристическа агенци и член на Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ), в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Прогнозата на новия служебен министър, че тази година се очаква 70% ръст спрямо миналата, има основание, но "базата за сравнение не е правилна". Навсякъде в туристическия бранш сравненията в момента се правят, не спрямо 2021, а на база 2019 година.

"Още не можем да достигнем нивата от 2019 година по приходи и брой нощувки и сме поне 20% назад по груби изчисления, защото трябва да се видят данните след приключване на летния сезон". Освен това огромна част от нощувките не влизат в общата статистика, заяви Попов. До юни България е посрещнала над 2 млн. туристи, а в статистиката на НСИ за същия период са регистрирани 1,730 млн. нощувки.

Преди презастрояването България е имала най-добрия продукт "морска почивка", като броят на туристите от Дания, например, през 2006-2007 година е бил 120 хиляди, докато през 2019 той е спаднал едва на 30 хиляди, като от този спад печели туристическата индустрия на Гърция и Турция.

За това какво е отношението на България към туриста и българския туристически продукт може да се съди по факта, че "ние сме единствената държава в света, в която преди години се събираха подписи Несебър да бъде изваден от UNESCO, за да се отприщи инвеститорския интерес".

"Нещата започнаха да се пооправят, но в Дания "Слънчев бряг" все още е мръсна дума и родителите на тийнеджъри изпадат в ужас от мисълта да изпратят детето си там. Имаше риалити за това какво се случва в "Слънчев бряг" с тези туристи, които идват, а това са наши клиенти", разказа гостът

На въпроса как се излиза от такава ситуация, Попов каза, че желание има, но "хотелиерите мислят, че след като се пусне позитивна реклама, туристите ще си кажат: "О, то в Слънчев бряг не било така". Няма такова нещо. Хубаво е да има имиджова реклама, но е добре за момента да се забрави за морския туризъм, защото поне на традиционните пазари - Германия, Скандинавието, Великобритания - знаят какво е тук и няма какво да ги лъжем, че нещо драстично се е променило. По-добре да се насочат към друг вид туризъм", смята той.

"Проблемът не е, че 1 млн. българи почиват в Гърция, а че им харесва. Има повтаряемост. Средният турист, независимо дали е българин или датчанин, не обича изненади. Той се връща година след година в същия хотел, който му е харесал, и иска предсказуемост. Не иска да не може да намери къде да паркира колата си, да се бие за шезлонг и чадър на плажа, да го излъжат в сметката или да му вземат 6 лв. за минерална вода и 12 лева за цаца. Той е готов да си плати, за да няма такива изненади. А този турист, който всяка година ходи на едно и също място, той е този, който пълни чартърите и на него разчита туристическият бранш".

Полският и прибалтийският пазар се развиват добре в момента, но какво ще стане ако нискотарифните авиокомпании открият чартърни полети от полски градове до дестинации в Северна Гърция, например. Защото ценово нещата са много сравними там. Тогава бихме загубили и полските туристи, заяви Попов.

Крайно време е на морския туризъм да се погледне с много по-различно око и морските ни курорти да започнат да разчитат на съвсем различен вид туристи, категоричен бе гостът. Според него потенциалът е в Близкия Изток, от където туристите няма да идват само в най-активния летен сезон и няма "да лежат на плажа", а се интересуват от забавления и хазарт, но "трябва да се реши въпросът с визите".

Дори и да не се обръща внимание на Европа, то туристическият поток от това направление няма да се промени и ще продължава, допълни събеседникът. "Не можем да избягаме от имиджа, който към момента сме изградили. За да избягаме, трябва да съборим половината хотели, които са построени в момента, както в Испания. Имаме свръхпредлагане на леглова база. Легловата база на Черноморието е 1 милион и ако се запълни на 100%, то тогава туристите, не само няма да могат да седнат на плажа, те ще трябва да стоят прави".

След пандемията има огромно търсене на други форми на активен отдих, обърна внимание експертът. "Хората са били затворени, в карантини, с маски и изведнъж тръгнаха към природата - по-често в малки, индивидуални групи. Пешеходните турове се разпродават масово. Всичко е продадено. При нас също връщаме хора за конен туризъм. Това винаги е било хит, но ние го проспиваме", обясни туроператорът.

"Някои дори го наричат подигравателно "Айларипи-туризъм", но туристът плаща за преживяване извън хотелската услуга. Забравяме, че туристическата усуга далеч не се изчерпва с хотела. Къщите за гости в планините са пълни навсякъде и продължаваме да твърдим, че това е някаква малка ниша. Напротив - пешеходният туризъм е най-масовият след морския", обясни Попов.

Има ли фалити на компании в България вследствие на пандемията? Защо градският туризъм е нож с две остриета? Какви са тенденциите в развитието на изходящия български туризъм? Да очакваме ли ръст и в какви граници в цените на туристическите услуги през 2023 година и какви са факторите, които ще ги определят?

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


258
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
138
1
 
24
 
! Отговори
до 156 преди 1 година
Да си дойдем на думата, на халкидики 10 евро е рибата, ама е страхотна, добре овкусена, обслужването е на друго ниво, образовани, чисто и атмосферата и музиката не са чалгии или някаква техно експлозия.
137
27
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абсолютна лъжа. Но все пак, чалгарите и нискоинтелигентните хора ще предпочетат Гърция. А в България има изобилие от такива.
136
5
 
3
 
! Отговори
морски преди 1 година
Отворковци, вече мислим за изборите скорошни. Парички направихме досега. Сезона е труден с тези бедни туристи обаче
135
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Л au номорие
134
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
единствения вариант да се оправи положението с нашето море е ако на всеки служител държавата подсигури 3 дена почивка както в гърция
133
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Че тошето море си е от всякъде про.с.т.ту.ция и хазард. Навсякъде е пълно с тунинговани труженички а циялото преживяване там си е чист хазард и за здравето и за джоба.
132
1
 
2
 
! Отговори
до 151 преди 1 година
жалко, че си считан за пълноправен човек, защото мозъка ти май го няма никакъв, айде кефи се и цял живот си повтаряй глупостите живеейки в мизерията си
131
0
 
20
 
! Отговори
Ник преди 1 година
Държавата беше превзета от мутрите,а морето от по малки мутрички Резултата е ясен.
130
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Айде бе, нема да се караме за неща които даже не зависят от нас.
129
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Когато ,посетих нашето Черноморие последния път ,си изкарах ,доста добре !Беше надрънкано със Скандинавци и се сменяха всяка седмица !Беше .интересно !2002 ако ,не греша !Сега ,различно ли е ?
128
1
 
11
 
! Отговори
до 145 преди 1 година
Злобар, да не си и ти черноморски слуга на мутра? Само който не е бил по черноморието може да сравнява с Гърия и да си мисли, че клиента е луд. Говори много за теб.
127
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
бг сами си рушите страната и политици и народ бягат на почивка в гърция а не бг
126
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
За Софиянци и околностите Гърция даже е и по-близо - поне северната и част. За по-евтино, не е хич по-евтино, но като теглиш чертата - Гърция България 3:1. Толкоз.
125
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще потръгне бе хора , нали вече имаме стратегия : Персонал от Молдова и богати шейхове от Близкия Изток ! Следвайте плана и ще се убедите че всичко ще е топ !
124
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На южния плаж в Приморско през 2017 80% бяха роми!! Не бих стъпил повече!!
123
0
 
3
 
! Отговори
Скоро преди 1 година
С нетърпение чакам следващата суша като 2020 когато язовир Камчия и Цонево бяха празни Тогава заради пандемията нямаше туристи та недостига на вода не се усети.
122
2
 
8
 
! Отговори
До 138 преди 1 година
Това, че учат, показва, че са по-стойностни и отворени към света хора. И тази тяхна природна интелигентност прави обслужването много по-приятно. Иначе дипломите са една хартийка, наистина.А на черноморието събират хора от кол и въже, смятай, щом дори не учат, а в България и най-големият ид**т може да запише вишУ.
121
0
 
5
 
! Отговори
до 140 преди 1 година
корелация има голяма между двете и то голяма, може би 90%
120
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Дорде не се приложи испанският опит за нашето черноморие няма да има оправия. Испанците по едно време се усетиха с презастрояванията си и едва ли не събориха всяка втора сграда или хотел там по техните плажове.
119
2
 
23
 
! Отговори
до 138 преди 1 година
до образование е, нашите са груби, простаци, карат те да се чувстваш сякаш не си клиент, а вредител