Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година

Икономиката на България се оказва печеливша от дефицита
21 юни 2021 22:00, Елка Василева
201
Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година
Снимка: архив, БГНЕС

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


201
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Иде реч за полупроводници. Направете цели полупроводници и няма да чакате. Проблемът НЕ е в производителите и транспорта, а в БГ вносителите. Със севеЦките автамабили, няма проблем. Отивате в Коми АССР и се връщате с автамабил, ако се върнете въобще. Lol
25
3
 
7
 
! Отговори
Mr . STARBUCKS преди 2 години
Ако не искате да чакате,за един чувал с рубли,веднага получавате возило,издялано в России.
24
0
 
7
 
! Отговори
Някой преди 2 години
Преди 5 г си изчаках 6 месеца в Белгия за нива Мазда, не виждам кризата кво общо има.
23
2
 
7
 
! Отговори
Сержант преди 2 години
Тази държава, е пълна с ненормалници!
22
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Като начало, цената на един среден клас автомобил скача най-малко с 10000 Евро. След това ще се измислят нови еко-стандарти и един нов нормален автомобил ще стане 100 000. Покрай това ще скочат и старите коли, европейски еко-такси, данъци, застраховки докато това стане лукс - един на 100. През соца поне имаше обществен транспорт, а сега хората ще ходят пеша или с велосипеди (които естествено също ще поскъпнат 10 пъти). Бъдещето - 70-80 годишни дъртаци със скейбордове и тротинетки.
21
7
 
3
 
! Отговори
Българин преди 2 години
Ами не е така защото тогава се чакаше, но се купуваше кола с няколко заплати. Сега чакаш и ще дадеш заплатата си за две години.
20
0
 
12
 
! Отговори
До истукан преди 2 години
И коя е тая кола НОВА, която ще струва 6000 лв??? А бе като пишеш глупости, помисли малко!
19
11
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всеки с доход около 2 000 лева за месец, вече кара нова кола на изплащане. Животът е твърде кратък за да се пестят пари...
18
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
чипове се произвеждат от силиций , основната суровина е пясък . т.е когато се изчерпа пустинята Сахара тогава ще настъпи криза .
17
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Сега и цели проводници вече не произвеждаме.
16
1
 
7
 
! Отговори
Германец преди 2 години
Може и да не чакаш. Ако не са ти останали грам претенции към качеството на живот и си вземеш нещо, което някой *** е конфигурирал за себе си, но не е събрал парите. В бегето на това май му викате "да си вземеш кола от магазина". Аз знам какво искам, конфигурирам си го и нямам проблеми да почакам да ми го направят.
15
10
 
1
 
! Отговори
Истукан преди 2 години
Колите втора ръка дето ги внасят от чужбина са бракувани. Затова ремонта ще ти излезе двойно повече отколкото си закупил колата. Ако купиш кола за 2000 лева, ремонтът ще ти струва 4000 лева. За тези пари по-добре си купи нова кола или от човек, който е карал кола и знаеш, че е здрава и няма нужда от основен ремонт.
14
1
 
1
 
! Отговори
ИСТИНАТА преди 2 години
УРСУЛА Е КОМУНИСКА!
13
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В членката на ЕС и НАТО България днес при капа никой не чака за кола, всеки кара 15 годишни западни таралясници които може веднага да купиш.
12
2
 
4
 
! Отговори
Эврапэйскый Союз преди 2 години
Че Кой Ви Излъга, че не сте в Соц-а, този на Брюксел е НеНадминат!
11
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
По времето на соца България беше голям производител на полупроводници. Ако демокрацията не беше съсипала всичко сега можехме да печелим милиарди от тази продукция, не само заради тази криза, полупроводниците сега са навсякъде.
10
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кола на 2-3 години за някои модели вече струва повече от нова ако можеш да я купиш веднага.
9
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аз към се записал и чакам и за панелна квартира от стиропор в Манастирски ливади. Ще е готова 2029
8
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И сега като го няма соца, защо при капа живеете по-зле от соца?
7
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Наистина като в соц-а. Петилетката я работихме за 4-ри години, като работата за трима се вършеше от 2-***, а им плащаха заплатата на един, за да могат СЕГА социалистите-комунисти да ни управляват вече като капиталисти и да ни наричат "бивши" хора.