Бум в производството на авточасти носи надежда за България

Ройтерс: Евтиният труд и ниските данъци в страната привличат инвеститорите
102
Бум в производството на авточасти носи надежда за България
Служители на Witte Automotive в Русе. Снимка: Ройтерс

 В славното си минало крайдунавският град Русе беше процъфтяващ икономически център, дом на първата търговска камара в България и наричан „малката Виена“ заради сградите си в австрийски стил.

Сто години по-късно и след десетилетия икономически упадък по времето на комунизма, разположението на града на югоизточния край на Европа му помага да привлече инвеститори като германския производител на автомобилни части Witte Automotive, който е доставчик на големи компании като Ford, пише Ройтерс в анализ на сектора у нас.

Witte е една от десетина чуждестранни компании, от Япония до Южна Африка, създали бум в производството на автомобилни части, който може да подобри състоянието на най-бедната членка на Европейския съюз. България е гладна за нови, устойчиви чуждестранни инвестиции след пръсването на балона на пазара на имоти по време на финансовата криза през 2009 г.

„Индустрията расте и интересът расте също“, коментира Тил Трукенмюлер, председател на "Аутомотив Клъстер България", в интервю за агенцията. „Има решения на големите играчи през последните няколко години да изградят нови заводи тук“.

„Работим по въпроса да привлечем производител на автомобили тук“, казва още той. „Бъдете сигурни, че ако убедим един, автомобилната индустрия тук ще се развие бурно“.

Може би обаче България все още я делят години от привличането на голям автомобилен производител, защото структурни проблеми като бюрокрация, лоша инфраструктура и слабо образование, спъват бизнеса.

Тези проблеми може да попречат на сектора да преобрази икономиката на страната. Те са също и причината България да остане встрани от бума в производството на автомобили, който започна през 90-тe години на миналия век в страни като Полша, Чехия и Словакия.

Това обаче бавно се променя, след като все повече производители на авточасти са привлечени от локацията на страната, ниските данъци и разходи за труд, както и от обвързаната с курса на еврото валута.

Правителството на страната се надява да се конкурира с по-богатите страни от Централна и Източна Европа по същия начин, по който те по-рано се надпреварваха със Запада.

В знак на промяната българското подразделение на Witte ще се мести в много по-голяма фабрика тази година. Компанията планира да удвои наличната си работна сила от около 260 работници и очаква продажбите да се увеличат до над 25 млн. евро през 2014 г. спрямо скромното начало от по-малко от 1 млн. евро през 2010 г.

„Групата ще расте, определено значително, и основният ръст ще бъде тук, в България“, споделя Томаш Индра, главен изпълнителен директор на Witte за България, във фабриката на компанията в Русе.

Показателно е, че износът в сектора като цяло е нараснал двойно до близо 1 млрд. евро през последните пет години, казват представители на индустрията в България, която формира около 4,5% от общия износ и 2,5 от брутния вътрешен продукт на страната.

Други фирми също планират да разширят дейността или да навлязат на пазара за първи път.

Френската Montupet наскоро построи втора производствена база, докато Johnson Controls има над 500 програмисти в София, които проектират информационно-развлекателни системи за автомобили. Глобални доставчици на части като американската Sensata, канадската Magna International и японските Yazaki и Sumitomo Electric също са започнали дейности.

Евтин труд

Пренасочването на производството на автомобили от Западна към Източна Европа подкрепи икономиките на страни като Словакия и Румъния, където колите Dacia на Renault се превърнаха в основен износ.

България, която за разлика от другите няма дълга история в производството на автомобили, успя да привлече само китайския производител на коли Great Wall Motor Co Ltd, който изгради завод със скромни размери с местен партньор край Ловеч през 2012 г.

Разликата в производствените разходи все още е твърде малка, за да изкуши производители на коли да закрият фабрики например в Чехия и да ги преместят в България, обяснява Йенс Вийзе от глобалната консултантска компания AlixPartners.

Удобната ѝ локация и евтиният труд обаче означават, че производителите на авточасти вече разглеждат България като опция за нови проекти, допълва Вийзе. Така страната може да привлече нови инвестиции вместо по-наложени дестинации за производство на коли.

Средната цена на труда за един работник в България е 3,70 евро на час, спрямо 7,20 евро за Полша, 7,90 евро за Унгария и 8,60 евро за Словакия, посочва Вийзе, цитирайки данни на германската държавна статистика.

„В това отношение България има известна привлекателност като ниски производствени разходи, особено за трудово интензивни дейности“, допълва Вийзе.

„При това мнозина от първата вълна източноевропейски дестинации като Чехия, Унгария или Словения вече поскъпнаха. При търсенето на допълнителни локации компаниите винаги ще търсят начини да оптимизират разходите си за труд наред с други критерии“.

Друго предимство за инвеститорите е, че България има дълга история в електрониката, още от времето на комунизма. Това помага на някои компании като белгийската EPIQ – придобита от филипинската IMI преди три години, която създаде фабрика за производство на авточасти с фокус върху електрониката през 1997 г. Нейните продажби са нараснали с 30% само през 2013 г.

При пристигането на компанията в страната EPIQ е открила готов екип от талантливи програмисти в Ботевград след фалита на местна държавна фабрика за електроника през 1995 г., казва управляващият директор на IMI за България Ерик де Кандидо пред Ройтерс.

Бюрокрация и инфраструктура

България работи усилено за разрешаването на проблемите пред бизнеса при навлизането на пазара, обяснява пред Ройтерс Костадин Джатев, заместник изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции.

Така например според Закона за насърчаване на инвестициите България предлага различни стимули за големите компании, като възстановяване на осигурителните вноски на работниците за срок от три години.

Въпреки това страната е изправена и пред други предизвикателства при привличането на нови инвеститори, включително производители на авточасти.

Witte има фабрика в Русе - университетски град, което на теория би дало на компанията избор от програмисти, счетоводители и мениджъри при разширяването й. Много от завършилите образованието си обаче са толкова зле обучени, че само малка част от тях си струва да бъдат наети, казва Индра.

Справянето с бюрокрацията е друго затруднение. Сегашният завод на Witte е под наем и компанията е закупила земя за много по-голям обект в очакване на бъдещ растеж. Получаването на разрешително за смяна на предназначението на земята от земеделска на производствен терен обаче е отнело месеци чакане.

Инвеститорите се оплакват и от неразвитата пътна инфраструктура на страната. Основният път към Румъния и Централна Европа е през тесен, задръстен мост над Дунав при Русе, където камионите могат да чакат с часове, отбелязва агенцията.

„Когато влизам в България по моста, си мисля „В Ирак ли съм? Да не съм някъде в Азия?“ Това е толкова ужасно“, споделя Индра.

Преди всичко играчите в сектора се оплакват от липсата на широка стратегия в подкрепа на автомобилната индустрия, независимо дали чрез данъчни облекчения или субсидии, което би позволило на България да застигне конкурентите си.

Същевременно от правителството казват, че правят каквото могат.

„Наистина се опитваме да помогнем на всеки инвеститор, който идва при нас, да помогнем при някои от бюрократичните процедури и проблеми, пред които може да се изправят“, казва Джатев. „Трудно е да настъпи бърза промяна, но правителството работи много“.

Още икономически новини може да прочетете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


102
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
3
 
7
 
! Отговори
айде на терминала преди 9 години
Евтиният труд и ниските данъци в страната привличат инвеститорите
56
3
 
3
 
! Отговори
гай баньо преди 9 години
До Кой от вас е луд?Луд ли си да знаеш какво караш?Не си щото не знаеш.Ами ако караш кола с турски или македонски авточасти?
55
2
 
16
 
! Отговори
ss преди 9 години
Средната цена на труда за един работник в България е 3,70 евро на час ??? Къде МАААА? тва са 7лв на час или около 70лв на ден !!!
54
1
 
6
 
! Отговори
гай баньо преди 9 години
До маймун дереУважаеми маймуне!Сигурен съм че маймуните в зоопарка никога не са били в комунизма но някои хора са били.Както и да е...Разликата между метача тук и метача там е че тамошния метач не е метач-не мете улиците с метла.Схавана ли??А иначе по темата-причината поради която днес България е колонизирана икономически е че онези които така и не построиха светлото комунистическо бъдеще не създадоха нищо в настоящето.Те предадоха националната икономика а с нея и държавата.
53
15
 
4
 
! Отговори
Кой от вас е луд? преди 9 години
Кой от вас е луд, да кара кола, произведена с български авточасти? Без мен!
52
5
 
4
 
! Отговори
маймун дере преди 9 години
до 69: Съгласен съм с теб,но това е обяснение,но не може да бъде оправдание,за нас самите.Естествено,не може от евреите да се очаква друго - за тях просто сме "гои"(***) и толкова.И въобще да не си мислят някои,че ще минат между капките,"защото сме спасили нашите евреи".Дрън,та пляс.Точно техните потомци,останали у нас,реват най-гръмогласно срещу българите.Така,че,или ще се вземем в ръце,ще прогледнем и разгоним цялата ***,или си отиваме.Изчезваме като народ,а след това и като индивиди.
51
5
 
6
 
! Отговори
маймун дере преди 9 години
до 67: "излизането от комунизма"(в който никога не сме били),е дежурното оправдание на нашите и чужди грабители,за да ни изкарват вечно виновни,за всичко и да ни грабят до дупка.Блъскането на тази мантра в нашите чутури по всевъзможни начини,вече дава резултати - ние повсеместно я повтаряме и се примиряваме.Същото,както и "ниската производителност на труда".Сякаш един уличен метач,с метла в ръката,тук и там е с колосална разлика в производителността.Докато мислим така,ще ни го зачукват така.
50
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Защо никой не инвестира има много причини ,но най голямата е да не се инвестира в България е да намалее българското населението да ни завладеят без военна намеса-това са нарежданията на еврейските олигарси който владеят света Българин да се нарича от друга етност ,и това вече се осъществява Много ни мразят ,защото сме били велики и се опитват по всякакъв начин да ни мачкат за да не се възвърне някогашния велик дух и нация .
49
6
 
10
 
! Отговори
маймун дере преди 9 години
Разбрахте ли ,какво означава "свободно движение на капитали".Ще разберете и какво означава,"свободно движение на хора"(по-точно,работен ***).Докато им запълвате дупките,незаети от техни хора,ще ви дават по нещо.В момента,когато техните хора изреват за работни места,шут и бегом в аборигенските страни.Приеха страните от Източна Европа,за да бъдат буфера,който да поема ударите върху тях.Ето така ще ви блъскат,като мачка у дирек,а вие вийте от възторг,че сте "европейци".
48
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До маймун дереЗа съжаление, излизането от комунизъм никога не е лесно, и за никого.От война една държава се възстановява за 5-6 години.От комунизъм - за 10-15.Това нашето стана 25 години и още няма оправия, освен такива малки признаци.
47
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Боя се, че това е единствената ни искрица надежда за спасение - лудо бачкане за жълти стотинки. Ако погледнем Китай, те точно така станаха световна сила от изостанала държава.Явно ще трябва да минем по този път, друг начин няма.Но се боя, че нямаме и една хилядна от човешкия им потенциал. Българите сме малко, необразовани, ненаучени на работа, застаряващи...
46
8
 
16
 
! Отговори
маймун дере преди 9 години
Видяхте ли,*** поклонници на запада,за какво ви натириха в ЕврЕйския съюз.Казват ви го в прав текст - за да ви ползват за евтин работен ***.Толкова.Докато ви плащат жълти стотинки,ще прехвърлят някакво мижаво производство тук и ако по някаква случайност,заплащането се повиши,бият ви шута и беж да ги няма.Това правят така лелеяните чужди "инвеститори".А вие блейте като овце,нагъзвайте им се по всевъзможен начин,за да ги "привлечете".Е,"привличате" ги,изстискват ви и ви бият шута.Ама че говед
45
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До 62 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@По смисъла на Лисабонският договор ратифициран в България по времето на тройната със Станишев:Трябва да има максимални облекчения на бизнеса за свободен пазар,свободно движение на пари и капитали!!!!!ЗА РАБОТЕЩИ И ПЕНСИОНЕРИ,СОЦИАЛНИ ПРИДОБИВКИ,ПЛАЩАНИЯ, В НЕГО НЯМА НИТО РЕД!!!!При ратифицирането ЕДВА ЛИ НЯКОЙ Е ЧЕЛ,КАКВО ПРИЕМА,защото самият договор е ЦЕЛИ 2800 СТРАНИЦИ!!!!!!
44
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Когато влизам в България по моста, си мисля В Ирак ли съм? Да не съм някъде в Азия? Това е толкова ужасно, споделя Индра............................................................България няма нито една магистрална връзка със съседна държава и след това се чудим защо сме били бедни! Някой и да иска да инвестира в България няка как да изнесе от тук произведената стока! В Словакия, Унгария, Чехих, произвеждат над 10 милиона автомобила годишно! Толко автомобили физически не могат от България
43
2
 
14
 
! Отговори
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ преди 9 години
Би било добре за бизнеса и икономиката , заплатите да се задържат ниски, така ще расте икономиката и бизнеса ще е добре.....Ами хората?!За тях някой мисли ли?!То по-добре за бизнеса , хората да работят и без пари, ама не става така!Превърнахме се в роби!Работи по цял ден и пак не можеш да си платиш сметките! За удоволствия и развлечение дума да не става....АЙде моля ви се господа бизнесмени , то на всеки му се кара Бентли + да има спестени милиони в банката, ама и хората трябва да ядат....
42
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До 55 АнонименКакви данъци бре????ДАНЪЦИТЕ ТИ ОТИВАТ ИЗЦЯЛО ЗА ПОГАСЯНЕ НА ВЪНШЕН ДЪЛГ,ВНОСКА КЪМ ЕС И НАТО!!!С приходите от данъците КРЪПКИТЕ НА ДУПКИТЕ ПО СТАРАТА МАГИСТРАЛА НЕ МОЖЕХА ДА НАПРАВЯТ!!!!!АКО НЕ БЯХА ПАРИТЕ НА ГОСПОДАРИТЕ ОТ ЕС,ЩЕШЕ ДА ВИДИШ ГОТОВА МАГИСТРАЛА"ТРАКИЯ" в проект към 2080-2100 година!!!!!
41
2
 
10
 
! Отговори
Маймуняка преди 9 години
Абе то се видело, че у България нема да стане кат' у Швейцария, затва' Швейцария требе да напраим като България, барем да ни е яд.
40
1
 
4
 
! Отговори
анонимен преди 9 години
до 56 - ти стой тогава в панелката пред компа и пиши коментари ...има хора за всичко .
39
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
до 49 ти ще иска и швейцария да сме ама само с искане не става Този който ходи в Монако в България няма да дойде
38
2
 
13
 
! Отговори
Хахо Хихи преди 9 години
Само робския труд е евтин. Като казват "Елате в България, тук бачкат евтино." все едно казват "Елате в България и правете, каквото искате с хората, ние няма да ви пречим.".