КЗП забрани нелоялни практики срещу възрастни хора

Служители на телеком ги съветвали да подписват контракти набързо
Обновена: 24 юни 2014 11:35 | 24 юни 2014 11:30, Веселина Йорданова
25
КЗП забрани нелоялни практики срещу възрастни хора
Снимка: архив, БулФото

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на телеком да се възползва от уязвимостта на възрастни хора, като ги подтиква да сключват неизгодни за тях договори, с чиито условия нямат възможност да се запознаят и не разбират, но ги обвързват дългосрочно.

Търговецът не е използвал индивидуален подход, който да улесни възрастните хора в ориентацията им, нещо повече – умишлено се е възползвал от тяхната уязвимост, установили проверки на контролния орган.

Проверките са извършени по повод множество жалби на потребители, които се оплакват срещу практиката да ги принуждават да сключват договори за нови телекомуникационни услуги, които не са им необходими, информира КЗП.

78-годишен потребител твърди в жалба, че е подведен. Той подчертава, че не е имал информиран избор и е действал под давление на служителя на мобилния оператор. Доказателство за това е установеното от КЗП обстоятелство, че потребителят е положил подписа си под договор с клауза за незабавно активиране на нова услуга, за което разбира едва когато получава касова бележка със съответната сума за ползването й.

Установено е още наличие на два неидентични екземпляра на договора с потребителя – единият за предоставяне на телефонен апарат, а другият - за незабавно активиране на услуга.

Обстойната проверка на практиката на телекома констатира още, че договорите се подписват набързо и на крак, тъй като липсват места за сядане на възрастни хора и няма възможност и условия те да се запознаят детайлно със задълженията, с които се обвързват. Те обикновено са по пет-шест страници с дребен шрифт, с много информация и изискват внимателен прочит.

След настойчиво увещаване по-възрастните хора подписват договорите, без да са запознати с условията в тях, а само с „разясненията” на консултантите, чиято единствена цел е сключване на договора. Действително потребителите удостоверяват волята си с подпис и е трудно да се докаже с какъв точно разговор или стимул са подведени, подтикнати или излъгани.

Факт е, че след допълнителен поглед и прочит със съдействие и разясняване вкъщи, например, едва след сключване на договора възрастните хора се чувстват обвързани дългосрочно, без това да им е нужно.

КЗП установи още, че консултантите са длъжни да предлагат продуктите на телекома на всички клиенти в офисите. При заплащане на сметката си потребителите получават и примамлива оферта, за която някои от тях не са готови. Особено уязвими са възрастните хора, които поради характерна за тях слабост и неразбиране, е възможно да влязат в договорни отношения, които са в ущърб на икономическите им интереси.

Хората от т. нар. „трета възраст” са по-беззащитни, тъй като може да имат здравословни проблеми, доверчиви са предвид факта, че са живели във времена с различен начин на организация на икономиката и им е много трудно да се адаптират към настоящите пазарни условия, допълват от КЗП.

Друг 73-годишен потребител твърди, че след посещението си в магазин на визирания телеком по повод проблем с мобилния си апарат получил предложение за нов и така се оказал с още два договора. Проверка установила, че потребителят не е прочел изобщо или обстойно договора си, защото в него е отбелязано, че е семеен и на трудов договор на пълно работно време, което не е истина. В действителност потребителят е вдовец и пенсионер.

На практика жалбоподателите още същия ден се връщат в офисите на търговеца, за да пуснат жалби и да изразят несъгласие с договора или договорите, които са подписали. Оттук следва изводът, че са взели решение необмислено, набързо и винаги със съдействието на служител в офиса и в този смисъл е несериозно това поведение да се приписва на отделния служител на фирмата. Очевидно тя е наложила горе описаната практика, като е поставила необходими за осъществяването й условия, установяват от КЗП.

Комисията съветва потребителите да се запознават предварително със съдържанието на договора и едва тогава да го подписват. Те следва да обърнат специално внимание на месечната такса за услугата и срока на договора.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още по темата: телекомКЗП
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
3
 
! Отговори
Още един потърпевш преди 9 години
Моята 72-годишна майка бяха абонирали за спортни новини, без, разбира се да е пращала смс за това. Тъй като тя не си чете смс-ите, се усетих чак по средата на другия месец като видях сметката. Първо помислих, че е пратила случайно, без да разбере, заявката, но случаят се повтори след 2 месеца в мое присъствие и здравата се накарах на дежурния оператор.Спряха услугата, но после видях, че са удържали 60ст. за абониране, а такова изобщо няма!!!
16
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Значи всички останали двойно ... Така ли ?
15
0
 
6
 
! Отговори
Потребител преди 9 години
До МениджърКрайно време е "Бизнеса" да спре да мародерства и да прави бизнес (и то както трябва - коректно), а не пладнешки обири!!!
14
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Решението е просто-контролирайте възрастните си роднини да не ходят сами при операторите, а вие си четете подробно какво подписвате, ако ще да отнеме и половин час. Защото служителите може и да лъжат, но на хартията всичко е изложено черно на бяло.
13
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Аз затова вече си плащам сметката по банков път, иначе всяко посещение в магазин на оператори (или не дай си боже Германос) е свързано със множество отчаяни опити на служителите да ме накарат да подпиша нещо "много изгодно". Офертата разбира се е налична само веднага, не искат и да чуят, че трябва да си помислиш хаха.
12
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Операторите стават все по-нагли- онзи ден преподписвах договор за да взема телефон на лизинг и служителя почти насилствено се опита да ми пробута някакъв смотан интернет пакет уж безплатен, ама само за 30 дни. Внимателно прочетох какво пише, и ако до 30 дни не изпратиш смс да спреш услугата, започват да ти се начисляват по 5 лв месечно. Казах, че не го искам това, но приятелчето се оплака, че щяли да му пишат минус от заплатата... Е, взех го и го спрях със смс точно след 30 минути.
11
0
 
7
 
! Отговори
nzim преди 9 години
Аз съм към червения оператор и каквито и да са нахалници няма да се махна от тях. Всеки път като отида да си плащам сметката ми правят "лична оферта" за таблет или телефон, като ще получа отстъпка срещу "изтичащите" ми клубни точки.Правя се на заинтересован и питам дали имат 4-5 модела в наличност. Обстойно разглеждам телефоните, дори ми отварят нови кутии, преглеждам ако има и различните цветови версии. Питам ги това-онова за цените и им казвам, че ще си помисля. Винаги се хващат :)
10
7
 
1
 
! Отговори
Мениджър преди 9 години
Крайно време е държавата да спре да задушава Бизнеса.
9
0
 
14
 
! Отговори
анонимен преди 9 години
Омръзна ми почти през 2 месеца да ми звънят на GSM-а с предложение за нов, "по-изгоден" договор. Прекъсвам ги още на втората минута.Но се питам - защо ми звънят? Ако искам да променя договора си, ще вляза в сайта им и ще се информирам.Мисля, че това тяхно нахалство също трябва да се преустанови.Имат си достатъчно офиси, сайтове и който го интересува, сам ще ги потърси.По тяхната логика може би трябва да ми звънят и за нови телевизори, печки, колбаси и т.н.Тъпо е.
8
0
 
23
 
! Отговори
предложение преди 9 години
Трябва нов закон. И мен се опита съответната служителка да ме набута. Закона трябва да допуска отказ от подписаният договор едностранно от клиента в рамките на 48 часа.
7
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
И атомна бомба е малко за мошениците от Виваком. Баси долната фирма!
6
0
 
40
 
! Отговори
Бирено шкембе преди 9 години
Тези трябва да бъдат приравнени на телефонните измамници.Няма нужда да се назовава име на оператор, всички го правят.
5
1
 
15
 
! Отговори
корекция преди 9 години
До Анонименбонуса не е 5стотинки,а при изпълнен план по 50лв за всеки нов договор дават някои от операторите ;)
4
1
 
26
 
! Отговори
Анинимен преди 9 години
Има практика в малките градове служителите при преподписване ако не отидете да преподпишете плана ви отмятат някакъв телефон.Парите за телефона ги внасят за да не узнаете за играта,спират ви хартиената фактура и после си продават телефона на друг клиент,като разликата си я прибират.Всичко това без да подозирате нищо
3
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
И в трите оператора само дето не те изнасилват да подпишеш нещо. Аз вече всеки път като правят така ще дигам скандали. А иначе най-брутално е в отдела за *** на клиенти на М-тел - Хенди. Там дори да искаш да подпишеш договор те ще ти напишат друг план за да получат 5 стотинки повече бонус, а това че ти ще плащаш 4 пъти по-голяма такса тях не ги бърка и после отказват да си коригират грешките. Не подписвайте нищо преди вие и още поне 1 приятел да е прегледал договора обстойно.
2
0
 
35
 
! Отговори
gost преди 9 години
Лоша практика на всички медии е, че не назовават имената на телекомите. Ясно ни е,че всички са един дол дренки, но вие журналята бихте били полезни до една степен като казвате точно и ясно кой - какво е направил. Така самите те ще си позволяват по-малко волности. М-тел, Виваком, и Глобул - това са търговските имена на компаниите. Плзвайте ги!
1
1
 
31
 
! Отговори
Ментел преди 9 години
Майка ми възрастна жена беше подведена от гадния от Ментел (в Добрич )да подпише по-неизгоден договор. Подарил и един *** на Самсунг, който и дете от първи клас няма да хареса. Е сега смятам скоро заради тази случка да си прехвърля семейството си на друг оператор. Знам я че другия ще е същия, но само така мога да си го върна на МенТЕЛ. И тъщата така бяха подвели преди две години. За тях възрастните са плячка.

Спонсорирани публикации