Бизнесът и предизвикателствата на Зелената сделка

Коментари на участници във форума Investor 20
2 ное 2021 20:40,
15
Бизнесът и предизвикателствата на Зелената сделка
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

 

Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Бизнесът няма друг избор и трябва да бъде "Винаги готов" за предизвикателствата на Зелената сделка, коментираха експерти по време на форум Investor 20, организиран от Investor.bg, който се провежда в хотел "Хаят" в София. Но противно на очакванията ни, не трябва да се фокусираме само в зеленото производство и технологии, а като цяло - в подобряването на ефективността.

Иван Градинаров, ръководител "Инженеринг" в Aurubis България, даде интересен пример от практиката на компанията. Тя изгражда соларен парк с мощност от 10 мегавата на площ от 100 декара. Производството му може да задоволи годишните нужди от електроенергия на Златица и Пирдоп, но покрива едва 2% от потреблението на металодобивния комбинат.

В същото време подмяната на част от оборудването, което дори не е с изтекъл срок на експлоатация, е довело до намаляване на потреблението на енергия със 7 на сто.

Енергийната ефективност е в основата на изпълнението на зелените цели, съгласи се и Мария Трифонова от СУ "Св. Климент Охридски". Тя коментира намаляването на емисиите въглероден диоксид от страните в ЕС.

Последните данни са, че общността преизпълнява сочената като прекалено амбициозна цел за емисиите през 2020 година - по план те трябваше да бъдат с 20% спрямо нивата от 1990 година, но ЕС постигна намаление с над 30%. Голяма част от това понижение обаче е ефект от свитото потребление през пандемията от коронавируса, каза Трифонова.

Въпросът за изпълнението на зелените цели минава през отговор дали сме готови да променим съществено своето потребление. Според нейните изчисления, за да бъдат постигнати зелените цели в сектора "Транспорт" например, автомобилите почти трябва да изчезнат.

Три четвърти от емисиите в този сектор у нас идват от личните автомобили и ванове. Това означава, че до 2050 година автомобилите в България трябва от около 4 млн. да бъдат намалени до едва 0,5 млн. електромобили. Хората, които нямат собствени превозни средства ще трябва да ползват обществен транспорт - електрически или с ниски емисии.

"Няма лесни решения, няма панацея или фиксирани цели", коментира от своя страна Калоян Стайков, главен икономист в Института за енергиен мениджмънт (EMI). Той беше категоричен, че плановете могат да бъдат променяни, но трябва да бъдат зададени цели, за да не се "лутаме" в търсене на решения. Според него страната трябва да подбере точния момент за "голямата стъпка" за изпълнение на зелените цели, а преди това да прави "малки стъпки" с възможност за корекция и да се опита да се възползва от ползите от зеления преход.

Икономистът отбеляза първите опити за навлизане на зелената енергия у нас и изграждането на фотоволтаичните паркове. България изгради близо 1 гигават слънчеви централи при най-високите възможни цени. Само две години по-късно цената на панелите се срина, припомни Стайков.

Трябва да се търси баланс между икономиката и зелените цели, а и да бъде отчетено, че няма еднакво решение за всички. "Това, което работи за Aurubis, може би няма да работи за КЦМ, още по-малко за един фризьорски салон или ресторант", категоричен беше още Стайков.

"Бизнесът е много по-подготвен за Зелената сделка от държавата", смята икономистът Димитър Събев. Според него обаче много бизнеси няма да успеят да се приспособят или ще загубят от промяната. Според него пазарните стимули могат да ускорят или да забавят изпълнението на целите за намаляване на емисиите с поне 55% до 2030 година.

В България по традиция цената на електроенергията е ниска и за бита, и за бизнеса, уточни Калоян Стайков. За него това е било пречка за навлизането на новите технологии - ВЕИ, съхранение на енергия и т.н., защото бизнесът и домакинствата не са имали стимул да бъдат по-ефективни.

Но сега това се променя - ако не сме екологични, към 2035-2040 година няма да има кой да купи нашите продукти, категоричен е Иван Градинаров. Светът вече следи за намаляването на своя въглероден отпечатък навсякъде по веригата.

Великобритания съобщава за значително намаление на емисиите си, но в същото време внася стоки с висок въглероден отпечатък, отчете и Димитър Събев. Според него се върви към забрана за внос на подобни стоки, защото за емисиите в атмосферата няма граници, дори и "за остров като Великобритания".

За да бъде реализирана Зелената сделка се изисква още и предвидимост на средата, коментира още Иван Градинаров. Реализирането на една мащабна сделка отнема около 5 години, затова и бизнесът трябва да знае какво точно да очаква. Мария Трифонова добави още и че трябва да се открие скрития потенциал на икономиката ни.

Опазването на природата да залегне в учебната програма, предложи от своя страна Димитър Събев и допълни, че екосистемите трябва да бъдат съхранени.

Енергийната система днес е коренно различна - в началото на 20 век се търсеше начин за електрификация на населението, днес битът произвежда сам енергията си, добави в заключение Калоян Стайков. Той беше категоричен, че през последните години има същинска революция по отношение на новите технологии в енергетиката и затова трябва да имаме гъвкави цели, за да посрещнем новите предизвикателства.

Основни партньори на Investor 20 на Investor.bg са Bosh и eMAG. Събитието се провежда с подкрепата на А1, Финансов холдинг „Елана“, Proxiad Bulgaria и Aurubis Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


15
Още по темата: Investorбизнес
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
1
 
6
 
! Отговори
nekoj преди 2 години
Важное да е гадно на хората и да не мислят за далаверите и кражбите на политиците! И коли искате да карате, а? - "до 2050 година автомобилите в България трябва от около 4 млн. да бъдат намалени до едва 0,5 млн. електромобили" Та накой точно ще са тези електромобили, а познайте??? Хората на село - да си копуват каруци...
8
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Китай рязко увеличи вноса на въглища за ТЕЦовете за да произвежда соларни панели за ЕС! Цената на поликристалния силиций от който се правят панелите скочи 5 пъти, и Китай прави добри пари от ЕС доставякки соларни панели, а България плаща СО2 квоти на ЕС заради ТЕЦовете, ЕК финансира с нашите пари производствити на скъпи и неефективни соларни панели, и парите отиват в Китай който гори въглища да ги произвежда.
7
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кварц, стомана и много горене на въглища - така се получава поликристален силиций и много СО2 емисии, и всичко това за производството на соларни панели. Които не дават достатъчно енергия, скъпи, кратък живот, сами по себе си са химическа бомба ако после не се преработят, а преработката е скъпа.
6
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Енергийната система днес е коренно различна - в началото на 20 век се търсеше начин за електрификация на населението, днес битът произвежда сам енергията си, добави в заключение Калоян Стайков" - зелените фашисти живеят в някакъв собсвен измислен свят. Никога домакинствата няма да произвеждат сами електроенергия, тези соларни панели са измама, не могат и 10% от необходимата енергия да доставят.
5
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
При Зелената сделка няма да има бизнес. Просто соларките и вятърните перки не могат да поизведат енергия за домакинствата, какво остава за бизнес. Освен това трябва да се изкоренят посевите и да се изсекат горите и всичко да се залее с бетон за да се покрие със соларни панели и вятърни перки.
4
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Радев не и като Борисов да подарява на така наречения бизнес тире нашите хора 5 милиарда )
3
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В първата половина на 2021г вятърните мелници в Германия са работили на 20.9% заради липса на вятър. Със соларните панели ситуацията е още по-зле - само 10.5% са използвани. Урсула и комисарите от Европейслата комисия подготвят европейска директива към вятъра и слънцето с които ги задъжава да дyxaт и да греят 24 часа в денонощието за да се реализира Зелената сделка и да спасим планетата.
2
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Тя изгражда соларен парк с мощност от 10 мегавата на площ от 100 декара. Производството му може да задоволи годишните нужди от електроенергия на Златица и Пирдоп" - само ако грее постянно слънце и само през деня. Вечер не може, защото енергията от соларните панели няма как да се съхранява.
1
7
 
0
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 2 години
УМНИТЕ БЪЛГАРИ ПРИ ЗЕЛЕНАТА СДЕЛКА, А ТЪПИТЕ ПРИ ЗЕЛЕНИТЕ ЧОРАПИ.