¬ойната между правителството на »тали€ и Fiat: ≈пизод пореден

≈мблематични€ статус на Fiat 500 е под въпрос
23 юни 2024 14:22, Ќели ’ристова
8
¬ойната между правителството на »тали€ и Fiat: ≈пизод пореден
—нимка: Ѕ√Ќ≈—

ѕродължаващи€т спор между втори€ по големина производител на автомобили в ≈вропа и италианското правителство продължава - този път с емблематични€ статут на Fiat 500 е на дневен ред.

ќдри ’епбърн и √регъри ѕек се разхождаха из –им с него. ѕапа ‘ранциск го избра пред бронирана лимузина. ћиналата седмица италиански€т премиер ƒжорджи€ ћелони се вози с него на G7 в ѕули€.

—ега емблематични€т Fiat 500 се използва, за да се заеме позици€.

¬ последната си видеореклама Stellantis - базирана в ’оланди€ френско-италианска мултинационална компани€, ко€то проектира и произвежда автомобили под 14 марки, включително всички модели на Fiat - показа все по-попул€рни€ Cinquecento, лишен от всички лога.

"јко тази кола н€маше лого, ако н€маше име, ако н€маше знаме, ако н€маше нищо, което да казва какво представл€ва или откъде идва, всеки пак щеше да € разпознае", казва разказвачът във видето. "ћоже да е само италиански и може да е само Fiat", заключава рекламата.

«а мнозина кратката реклама не направи нищо повече от това да подчертае незабавното разпознаване на Fiat 500
. ¬ кра€ на краищата, малката, но много практична градска кола – от 50-те години на минали€ век и рестартирана през 2007 г. – се превърна в синоним на романтика и la dolce vita.

«а други обаче това беше не толкова фин удар срещу правителството в –им след н€колко скорошни решени€ срещу превозните средства на компани€та и предполагаемата им неиталианска принадлежност.

ƒа печелиш от доброто име на »тали€

Stellantis за първи път влоши отношени€та си с властите в средата на април, когато об€ви нов модел Alfa Romeo – друга историческа италианска марка, ко€то притежава. “ой тр€бваше да бъде наречен "ћилано" в чест на втори€ по големина град в »тали€, световноизвестен център на дизайна и мода.

ћинистерството на предпри€ти€та и производството в »тали€ отговори, като се позова на така наречени€ "италиански звучащ закон", който забран€ва на чуждестранни субекти да използват имена, напомн€щи за »тали€, нейните топоними или нейното трицветно знаме, за да рекламират продукти, произведени другаде.

«аконът, иронично наречен legge на италиански, беше въведен през 2019 г., след като национални€т съюз на малки€ и среден бизнес твърди, че тези продукти са причинили значителни щети на икономиката на страната, в размер на 55 милиарда евро годишно .

Ќ€кои вид€ха хода на министъра јдолфо ”рсо като нищо повече от евтина тактика - или по-скоро "прекалено прагматична", обикновено запазена за хранителни продукти, както каза журналистката от италианската информационна агенци€ ANSA јмали€ јнготи пред Euronews - за оказване на натиск върху автомобилни€т производител да произвежда повече превозни средства в страната.

"»талианското правителство иска Stellantis да произведе 1 милион превозни средства в »тали€, в противен случай се стреми да привлече други производители на автомобили, включително азиатски", казва јнготи.

» все пак, далеч не е в€рно, че италиански марки като Fiat, Alfa Romeo или Lamborghini - друго известно име в производството на автомобили, което сега е в ръцете на Stellantis - н€мат връзки с »тали€. јко не друго, те все още вливат значително в бюджета на страната, об€сн€ва т€.

"Ќад 63% от превозните средства, произведени в италианските фабрики на Stellantis през 2023 г., са били изнесени в чужбина, допринас€йки за италиански€ търговски баланс", казва јнготи, ко€то от десетилети€ докладва за Fiat и италианската автомобилна индустри€.

ѕо-важното е, че нито една фабрика не е преместена в чужбина. јко не друго, всичко все още е там, където беше в началото - и след това.

Stellantis, част от по-гол€м холдинг Exor, контролиран от семейството на един от основателите на Fiat, ƒжовани јниели, има 12 фабрики и 10 изследователски центъра в »тали€ и дава работа на 43 000 работници в страната. —амо през последните пет години компани€та е инвестирала 5 милиарда евро в различни предпри€ти€ в ц€лата страна, посочи т€.

"“ака че не е правилно да се каже, че Fiat е продаден", об€сн€ва јнготи, илюстрирайки международни€ характер на компани€, ко€то все още е дълбоко вкоренена в »тали€. "¬ топ мениджмънта има много националности: главни€т изпълнителен директор е португалец, ръководител€т на финансите е американец, а ръководител€т на технологиите е хърватин."

"—ъщото важи и за марките: изпълнителни€т директор на Jeep е американец, този на Peugeot е англичанин, а шефът на Alfa Romeo е французин", допълва т€.

Ќов ден, Ќов закон

Stellantis отговори на искани€та на ћинистерството на производството в »тали€, като бързо ребрандира сво€ субкомпактен SUV — който ще се произвежда в —ловаки€ — като "Junior". »зпълнителни€т директор на Alfa Romeo, ∆ан-‘илип Ћеарато, каза пред местната преса, че компани€та иска "да насърчи климат на спокойствие и релаксаци€".

"¬се едно да пуснеш два модела за н€колко дни, първо Milano и след това Junior", иронизира Ћеарато. "Ќие наистина сме уникалниV"

» все пак въпреки уверени€та на Ћеарато, че поне два модела Alfa Romeo ще бъдат произведени в италианските фабрики през следващите н€колко години, италианското правителство отново удари Stellantis.

¬ средата на май финансовата полици€ и митническите власти конфискуваха пратка от 134 електрически микроавтомобила Fiat Topolino – превозни средства, които могат да се управл€ват от 14-годишни с временно свидетелство – тъй като б€ха брандирани с малки стикери с италиански флаг, въпреки че са произведени в ћароко, този път срещу н€колко разпоредби на италианското законодателство.

ќсновната спорна точка, според италианските власти, е правилото за "съществена трансформаци€", регламент на ≈—, който гласи, че всеки производствен процес, който значително промен€ крайни€ продукт, означава, че каквото и да е направено (в този случай малки€ “ополино) законно произхожда от страната, ко€то всъщност завива винтовете.

—тикерът на флага на Topolino противоречи на друга поредица от наскоро затегнати закони, произхождащи от старата ћадридска конвенци€ от 1891 г., ко€то гласи, че дори непр€кото погрешно посочване на произхода може да се разглежда като опит за измама на купувача. —ъс сигурност италианските власти конфискуваха пратка от превозните средства при пристигането й в пристанището на Ћиворно.

Fiat отговори, че все още в€рва, че италиански€т трикольор е честна игра, тъй като Topolino е проектиран в “орино и просто се сглоб€ва другаде, но в крайна сметка се съгласи с заповедите на –им.

ƒокато напрежението намал€, след като Stellantis об€ви, че ще продължи да произвежда Fiat Panda в италианската си фабрика в ѕомил€но поне до 2030 г. и ще произвежда нов хибрид 500 в “орино, изглежда, че въпросът кой прави типичните италиански автомобили е само най-публичната част на много по-дълбок въпрос: дали италианското правителство наистина играе честно, като принуждава Stellantis да прескочи обръчите?

"—игурни ли сме в тази политика?"

"ћакар че е в€рно, че Alfa Romeo Junior не се произвежда в »тали€, има много автомобили, особено €понски, които използват имена на италиански градове или са свързани с »тали€", казма  лаудио ƒорди, професор по право в университета "Ѕокони" в ћилано, пред Euronews. "»зглежда, че в този случай италианските власти прилагат различни стандарти към Stellantis в сравнение с други производители на автомобили."

«апитан дали »тали€ постъпва правилно, като прилага толкова стриктно своите закони, ƒорди казва, че не е убеден.

"ƒори прилагайки правилото за "съществена трансформаци€", бихме могли да квалифицираме продукти с доста високо чуждо съдържание – в н€кои случаи дори повече от 50% – като италиански. ќбратно, има продукти, които не могат да се считат за италиански, но включват висока стойност на италиански€ произход. «ащитата само на онези продукти, считани за "италиански", може да има контрапродуктивно въздействие", об€сни той.

“ази практика има още по-малко смисъл в глобализирани€ св€т на 21-ви век, където страните - особено тези в ≈— - тр€бва да държат всички врати отворени за потенциално сътрудничество, ако искат да укреп€т своите икономики.

" ато се има предвид, че производствените вериги на почти всички продукти са разпръснати в различни страни, сигурни ли сме, че тази политика ефективно насърчава италианските интереси? Ќапример, в световен мащаб се произвеждат н€колко автомобила по италиански дизайн", посочи ƒорди. "Ќе тр€бва ли »тали€ да се фокусира повече върху привличането на чуждестранни инвестиции или убеждаването на бивши италиански компании да реинвестират в »тали€ чрез подобр€ване на местната бизнес, правна и административна среда?"

“ова се случи Dnes, за важното през ден€ ни последвайте и в Google News Showcase


8
ќще от  оли
Tesla получи одобрение да изпитва системите си за безопасност в Ўанхай
—понсорирано съдържание
Ќапиши коментар  оментари
7
1
 
1
 
! ќтговори
јнонимен преди 3 седмици
“ова не е кола. “ова моден аксесоар.
6
2
 
2
 
! ќтговори
јнонимен преди 3 седмици
я √» ƒќ ј–ј…“≈ ѕ–» Ќј—  ј“ќ —ќ‘»…— » ѕ–ј…ƒ ƒј –ј«–≈Ўј“ ƒ»Ћ≈ћј“ј...
5
5
 
3
 
! ќтговори
јнонимен преди 3 седмици
∆абодрама.
4
12
 
3
 
! ќтговори
—мех преди 3 седмици
»тали€ е една изчезваща държава със старо население китайци и безводие в много райони те за н€каква консерва на колела се зачудили
3
10
 
6
 
! ќтговори
Forza Italia преди 3 седмици
Ѕългари€ е позор!
2
4
 
8
 
! ќтговори
√анчо преди 3 седмици
»тали€,държавата в ко€то се смен€т, обслужват масла и консумативи само лизингови автомобили . ƒругото е доливаме и ...форца!
1
4
 
14
 
! ќтговори
Alex преди 3 седмици
Ќищо не разбрах.