Нашите и чужди ученици: Училището е "място за мъки"

Тийнейджърите-аутсайдери "давят" мъката си в интернет
19 апр 2017 19:00, Петя Славова
29
Нашите и чужди ученици: Училището е "място за мъки"
Снимка: Reuters

61 процента от българските ученици се притесняват да не получат ниски оценки. Същия страх изпитват две трети от техните връстници в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/.

Момичетата показват по-висока тревожност за постиженията си в училище, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката, цитирайки данни от поредното изследване на PISA за физическото и емоционално състояние на учениците.

ОИСР публикува днес доклад с данните от проучването, проведено през 2015 г. Информацията в него отразява самооценката на 15-годишните за тяхната удовлетвореност от живота, за очакванията за бъдещата им реализация и за техните притеснения.

Изследването също така показва, че за доста деца училището е: "Място за мъки". В изследваните 53 страни, повече от 10 процента от анкетираните деца казват, че съучениците им се подиграват няколко пъти месечно. Около 4 процента се оплакват, че ги блъскат или удрят многократно за един месец.

Според децата, физическият или вербалният тормоз е често явление, а кибертормозът е посочен като най-новата форма на агресия.

Според изследването 55 процента от българчетата споделят, че изпадат в състояние на безпокойство, когато предстои да бъдат изпитвани, дори и да са добре подготвени. Цели 62 процента от децата посочват, че стават нервни, когато не знаят как да се справят с конкретна задача.

Авторите на изследването са помолили учениците да оценят живота си по скала от нула до 10. Почти 43 на сто от българчетата са напълно удовлетворени от живота си. Само 14 процента са избрали стойности от 0 до 4, което означава, че не са удовлетворени.

Средната степен на удовлетвореност за децата от страните в ОИСР е 7,3. При българчетата показателят е сходен - 7,4. Има обаче съществена разлика в равнището на удовлетвореност на момчетата и момичетата. Момчетата са по-доволни от живота си, като това важи както за страните от ОИСР, така и за България. Образователните постижения на децата в училище оказват слабо влияние върху тяхната удовлетвореност от живота - показателите са еднакви при отличниците и при децата с ниски резултати.

Момичетата посочват по-често от момчетата, че се стремят към високи оценки в училище. Същевременно те по-рядко определят себе си като амбициозни. 59 на сто от българските момчета и 56 на сто от момичетата твърдят, че желаят да бъдат най-добри във всичко, което правят. Процентът на амбициозните момчета е 68, а на момичетата - 62.

От голямо значение за амбицията на детето да успее е неговият социален статус. В почти всички страни децата с по-нисък социален статус показват и по-малки амбиции за успех. Учениците с по-силна мотивация обикновено декларират, че са и по-удовлетворени от живота си.

68 на сто от българчетата споделят, че са част от живота на училищната общност. За страните от ОИСР този процент е 73. Цели 30 на сто от българските ученици обаче твърдят, че се чувстват аутсайдери в клас. За страните от ОИСР този дял е едва 17 на сто. Резултатите на тези деца по природни науки в PISA са с 22 точки по-ниски, отколкото на 15-годишните, които се чувстват част от училищния живот.

Изследването установява също, че почти 91 на сто от 15-годишните в ОИСР използват телефони с интернет. Около 61 на сто от тях са влезли в мрежата чрез смартфон, когато са били на възраст под 10 години. 18 на сто са го направили преди шестия си рожден ден. Учениците, които използват интернет повече от шест часа на ден, са по-неудовлетворени от живота си - закъсняват повече за училище и се чувстват по-самотни.

15-годишните са питани също как прекарват времето си извън училище. 66 на сто от българчетата посочват, че се занимават с някакъв спорт преди часовете, а 69 на сто - след това. За страните от ОИСР този процент е по-нисък - съответно 43 и 66 на сто. Момчетата проявяват по-голяма физическа активност от момичетата. Има пряка връзка между заниманията със спорт и резултатите в училище - колкото по-често спортуват децата, толкова по-високи оценки получават.


29
Още от
Напиши коментар Коментари
20
0
 
1
 
! Отговори
тя преди 1 година
Напълниха се училищата с роми и нивото много падна! Губят умните и ученолюбиви деца , което е много жалко!
19
0
 
5
 
! Отговори
55 преди 1 година
Оптималната тревожност е добър мотиватор за учене.Да не би някой от нас възрастните да ходи на работа всеки ден в състояние на възторг!
18
0
 
8
 
! Отговори
Пряка вина днес бг преди 1 година
Основната вина лежи върху родителите медиите като днес бг които сеят разврат и сексуални извращения. В основата и корена на проблема са сексуалните проблеми и развращаването на децата което унищожава душите и психиката им и не само
17
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Училището,както и парламентът,са отражение на цялото общество.
16
2
 
3
 
! Отговори
Правоверен преди 1 година
Ама така де, за какво ви е да учите! Научете добре Корана и това е всичко, което ви трябва да знаете!
15
2
 
2
 
! Отговори
MAKEDON преди 1 година
Do 20 ..... Tocno taka staroto-novoto ucilisteto i fakultetot e samo edna propusnica za pocetok a strukata se uci otposle so mnogu maki , propusi i nekvalitet taka e za inzenerite , doktorite, majstorite i dr.Ispaga deka univerzitetot e gubenje vreme, zatoa ima luge bez diploma a najuspesni vo svetot primer br: 1- Bil gejts i dr
14
3
 
12
 
! Отговори
Mdaaa преди 1 година
Било място за мъки, а после искате ай-фони и мерцедеси ... ама няма.
За това има и народна мъдрост "който учи ще сполучи", в България или не няма значение.
13
5
 
30
 
! Отговори
v преди 1 година
Завърших преди 10 години едно от хубавите училища във Варна и имам следните наблюдения: Който се правеше на пич и се фукаше с парите на тати, сега няма нищо и бачка я сервитьор, я продавач. Който изглеждаше добре и беше 'готин' сега прилича на г5з. Който се движеше в разни компании и бяха много вървежни, сега е продънена пиянка.
Който си седеше тихо на *** и учеше езици сега има образование, работа, че и имот и нова кола. Не е важно да си готин в даскало, живота едва започва след дипломирането
12
4
 
13
 
! Отговори
Мунчо преди 1 година
Е да де ама като ти е празен харда процесора какво ще обработва?А на тия хлапета харда им е двеста думички половината чуждици....
11
8
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Много ги затрупаха с глупости децата и те не могат да мислят.Колко милионери и милиардери има дето са едвам изкласили гимназия.Номерът е не да трупаш информация и да я възпроизвеждаш.Те точно това искат от учениците.Ми всеки хард диск го може тва.Номерът е да можеш да мислиш да разсъждаваш и да ползваш наличното за да постигнеш максималното.
10
2
 
0
 
! Отговори
квартал „Матилде” преди 1 година
Нека покажем класа пред поривите на двигателите
9
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
трудно в училище ? има леснотия. не учиш - ставаш шофьор,сервитьор,продавач на женски пазар,фризьор....може и на чист въздух да работиш - ако вашите не са си продали 5-6 те декара,отиваш на село и копаш каргофи....има и по-лесно - пропиваш се и ставаш клошар.
8
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А питате ли депутатите какви мъки ги чакат в новия парлама-ент.
7
4
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Мястото за мъки" те подготвя отрано и ти дава плавен преход към истинския живот след това. Всичко, което срещаш там, пренебрежение, ощетяване, тормоз, завист, заговор, злоба, делене на групи, го срещаш и след като завършиш. Страхът от ниските оценки ти дава стимул да постигаш по-високи. Напоследък чувам всякакви нелепи предложения от типа на "да направим ученето забава и игра", "да сложим графа похвали"... Забавата и играта ти създават нереалистични представи за света след училището.
6
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Учениците проявявали тревожност в училище....Ами пийте хапчета бе драги ученици! Нали в САЩ е така? Някой да ви пречи?

Или като алтернатива - ами спрете тия смартфони и таблети, седнате си на задниците и учете. Някой да ви пречи?
5
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ами спрете да ходите тогава на училище, - образовайте се сами.
Училището не е задължителна институция. На нито един новосъздаден индивид не може да му се вменява да учи, ако той самия не желае. След време няма да има нито инженери, нито лекари, нито композитори, нито циркови артисти. Повече горски ще има и пожарникари.
Едни общества имат перспективи, други - нямат. Това е.
4
7
 
24
 
! Отговори
Как да е преди 1 година
Системата създаде училища,които да правят от децата роботи,които да наизустяват вместо да творят.Системата не иска креативни млади с развито въображение,а послушни роби достатъчно интелигентни да работят с машини и документация и достатъчно тъпи да се примиряват с положението си.На капиталиста не му трябват индивиди способни да мислят критично,които сами да управлявят живота си,трябват му овце които да стриже,а днешното образование му ги осигурява в изобилие. Welcome to the Matrix Slaves!
3
5
 
15
 
! Отговори
Различните преди 1 година
Различните винаги са мразени и мачката от овцете, защото им се завижда на уникалността.
2
8
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Училище-мъчилище. Мразиш го докато си там, а после ти липсва.
1
17
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Губене на време и пари.