"Автомобилен европакет": Винетките – на километри, а не на време!

Гласуват промените до средата на годината
12 фев 2018 09:10, Петя Славова
82
"Автомобилен европакет": Винетките – на километри, а не на време!
Снимка: архив, Булфото

При пътуване в страните от Европейския съюз водещо да бъде изминатото разстояние вместо таксата време. Промени, наречени "автомобилен пакет", предвиждат изменения при таксуването при пътуване на територията на Съюза. С гласуването им от евродепутатите до средата на годината може да се наложи нов принцип на плащане - замърсителят и ползвателят плащат.

"Нека уточним, че когато става дума за "евровинетка", която ще гласуваме през пролетта в Европейския парламент, не става въпрос за винетка, която ще важи за Европейския съюз. Това ще остане в прерогативите на отделните държави-членки сами да избира колко да струва пътната такса. Така ще се постигне уеднаквяване, хармонизация на методологията, по която се ценообразуват", коментира въвеждането на новите правила евродепутатът от ГЕРБ/Европейска народна партия Андрей Новаков.

Още по темата

Идеята е от 2026 г. винетките в целия Евросъюз да се образуват в зависимост от това колко разстояние е изминало превозното средство и колко е замърсявало околната среда, а не за време, уточни евродепутатът. По думите му цените ще се определят от всяка една страна, но методологията ще бъде една и съща, пише "Монитор".

Новаков ще настоява мотоциклетите и градския транспорт да не бъдат включени в промените на директивата.

"Има колеги, които смятат, че всички трябва да плащат солидарно. Това се отнася и за хората с мотоциклети, но аз смятам, че основната тежест трябва да пада върху хората, които най-много замърсяват околната среда и най-много рушат пътищата. Как един мотоциклет руши пътя или колко замърсява околната среда?", коментира още той.

През декември м.г. министрите на транспорта в държавите от ЕС дебатираха проектите за директиви "евровинетка" и за оперативна съвместимост на електронните систем за пътно таксуване и улесняване на трансграничния обмен на информация относно наплащането на пътни такси в Съюза.

Предложенията вече са обект на дебати и от европейските избраници в регионалната комисия, на която член е Новаков. Предвижда се до 21 февруари да могат да се правят изменения и допълнения, след което предложенията се гласуват през март в комисията. Очаква се разискването и гласуването на промените в пленарна зала да бъде през първата половина на годината.

Дали старите автомобили у нас ще трябва да плащат по-скъпи винетки още не е ясно. Има държави-членки в съюза, които в зависимост от категорията, определят цената на винетката.

"Преди да кажем, че старите коли трябва да плащат повече, трябва да отчетем и социалният фактор. Има много хора, за които това означава, че ще трябва да се разделят с колите си", смята Новаков.

Последните промени в директивата за "евровинетката" депутатите на Съюза приеха през 2011 г. Тогава те решиха тежките превозни средства да плащат освен инфраструктурна такса за ползване на пътя и допълнителна такса за покриване на разходите, породени от замърсяването на въздуха и шума. ЕС одобри новите екотакси след две години тежки преговори заради гнева на транспортния сектор.

В момента автомобили, които покриват високи екологични стандарти, Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия", ползват преференции – за тях таксата за замърсяване е по-малка. За да регулират задръстванията страните-членки имат възможност да променят тарифите на таксуване, като ги увеличават до 175% в пиковите часове спрямо по-ненатовареното движение.


82
Още от ЕС
Воаяжът на евроделегат у нас – 560 лв., дневно. 25 хиляди идват!
Напиши коментар Коментари
78
0
 
2
 
! Отговори
Убил маикя си с кол преди 1 седмица
Тоз евродупетат да покаже с парите от винетки как ще пречиства въздуха ама искам конкретна схема как от едната страна влаза мръсния автомобилен въздух и от другата излаза чист планински въздух кристално чист или само ше рекетираме колите пък то въздуха е божа работа
77
1
 
0
 
! Отговори
Смешник преди 1 седмица
Да ама ЕС незнам дали се сещат че между източно и западно европейските държави в Ес има бав разлика... И аз искам в западна европа да мога плюя хвърлям боклуци както в източна и да няма дерт айде да го гласуват тва че е расизъм за източно европейските чираци.
76
0
 
6
 
! Отговори
До 71 младен преди 1 седмица
Какво е "вродено изконно право"?
75
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Чудесна идея, как не са се сетили в НАП - плащаш си тол-таксите и винетката се запазва, само че вече я наричаш еко-винетка и твърдиш, че парите от нея отиват за екология.
74
0
 
0
 
! Отговори
Киро кардана преди 1 седмица
До Анонимен 76
То и твоя дедо нема. .
73
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Киро кардана

Асфалт-паша има лоби в парламента, а дедо ти няма.
72
0
 
16
 
! Отговори
Киро кардана преди 1 седмица
До Анонимен73
Най -добре ще е работим от сутрин до вечер и цялата заплата да я даваме на държавата!
Нема да ползваме ток,вода,телефон,лекарства,дрехи ще ни пращат от ЕС,ще се движим с велосипеди, а за да не умрем от глад държавата ще отвори социални кухни и ще ни дава БЕЗПЛАТНО купичка ориз за да можем утре пак да сме на работа !Тогава миже и да мирясат ...
71
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Киро кардана

Как така всичко да влезе в цената на горивото, когато нашите хора имат нужда от обществена поръчка за изграждане на ТОЛ-системи? Нема как да стане.
70
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Киро кардана

Най-справедливо е всичко да се сложи в цената на горивото. Някой с годишна винетка пътува десетина пъти в годината, друг с годишна винетка не се спира и пътува всеки ден - плащат еднакво. Един с 3,5 тона автомобил и друг три пъти по-лек плащат едно и също. Само че ако трябва да се сложи поддръжката на пътищата в цената на горивото ще възникне проблем, защото вече е сложена в цената на горивото. Въпросът е как да те накарат да платиш още веднъж, акциза да го прибират за друго.
69
1
 
9
 
! Отговори
Киро кардана преди 1 седмица
Крайно време е да се сложи всичко в цената на горивото..
Дедо кара корса на газ и минава 5к километра годишно значи замърсява малко ....Асвалт паша кара тойота секвоя бензин 500коня и не слиза от нея значи замърсява многоо...и трябва да плаща много (то ние му плащаме ,но това е друг въпрос)...елементарно е!
68
6
 
2
 
! Отговори
младен преди 1 седмица
"Има много хора, за които това означава, че ще трябва да се разделят с колите си", смята Новаков."

А стига с това бе. Това притежанието на кола не е вродено изконно право. Мене па ми се кара самолет. Ей са отивам да купя за 10000-15000лв., щото нямам повече, някоя скрап и да си фъркам докато не се разбияа това ще стане веднага щото е скрап, някъде.
67
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До 67 И като сипваш в гаража си олио в дизеловото гориво пак не плащаш акциз. Това не променя факта, че горивата са с акциз. Всичко, което вършиш в гаража, не променя законите. В момента има акциз върху алкохола и има хора, които варят ракия в гаража си. Това, което вършиш в гаража си, не може да бъде аргумент за каквото и да било. Винаги могат да те накарат да представиш документи за зареждане от зарядна станция съответстващи на изминатите километри. Просто не знаеш колко изобретателни са в НАП
66
0
 
5
 
! Отговори
До 67 преди 1 седмица
Казваш ми, че като си включа електрическият автомобил да се зарежда в гаража ми, ще плащам акциз, а ако включа нещо друго няма да плащам акциз, като всичко е на един електромер....
65
0
 
3
 
! Отговори
До 63 преди 1 седмица
Според официални данни на КАТ от 15.07.2016 година (има ги на сайта им), автомобилите на газ в България, вкл. и смесените (бензин + газ или дизел + газ) са около 216 хиляди, а бензиновите автомобили са 1,851 милиона. Може да има доста, които са си сложили газова уредба и не са я регистрирали, но ако ще искат данъчни облекчения ще трябва да я регистрират, да си платят за това и да минават всяка година на ГТП на газовата уредба.
64
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До 65.
Не си в час - акциз върху тока има. Отвори ЗАДС и направи справка преди да пишеш глупости. Нулева е ставката само за тока за битови нужди. За всяка друга употреба на ток се плаща акциз.
63
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Сега остана някой да ни обясни защо плащаме акциз - горивото струва около половината от цената на бензиностанцията, другото е акциз.
62
2
 
3
 
! Отговори
До 64 преди 1 седмица
Няма акциз върху тока, а щом има някакъв данък или такса, каквато е винетката, то трябва да е за всички, вкл. и за електрическите автомобили, които ще станат доста, докато въведат тази нова винетка. Оказва се, че сега би трябвало да махнат акциза за горивата, тъй като не всички МПС са на горива, а има и на ток.
61
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Има акциз върху горивата - колкото повече километри минаваш, толкова повече гориво изразходваш и плащаш повече данък. Т. е. веднъж вече си плащаме на километри, втори път си плащаме пътен данък и трети път плащаме винетка. Да има как по няколко кожи да свали държавата от човек, ще го направи без да й мигне окото. Важното е ония във властта да са добре и да има откъде да си вземат субсидиите и пълната издръжка на всичките си капризи. Докато не разкараме тая п.асмина, политиците, няма оправяне.
60
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
ABE DRASKA4I KOI KARA NA BENZIN V BALGARIA, VSEKI KARA NA GAZ, INE ZAMARSIAVAT TOLKOVA VAZDUHA.
59
1
 
5
 
! Отговори
Аrmagedon преди 1 седмица
Защо според мен винетката трябва да бъде поименна и електронна. Пояснявам. Защото през годината човек може да смени три автомобила.А ако, не дай си боже му бъде спрян автомобила от движение,парите дадени за целогодишната винетка никой няма да му ги възстанови или пък му се наложи да смени предно стъкло например.А колкото до замърсяването в градовете,мога с чиста съвест да кажа,че се търси начин да ни накарат да плащаме и заради този дето ***.Ама нейсе, знаем, че всякои начало има и край.