Д-р Сузане Пфаб: Задачата на медиите е да научат хората да работят с тях!

Интервю на Генералния секретар на ARD пред Bloomberg TV Bulgaria
Обновена: 21 дек 2018 12:48 | 21 дек 2018 12:48, Анисия Иванова
18
Д-р Сузане Пфаб: Задачата на медиите е да научат хората да работят с тях!
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria.

Генералният секретар на германската обществена телевизия в разговор за качествената журналистика, пропагандата и заплахата от фалшиви новини пред Bloomberg TV Bulgaria.

"Радвам се, че мога да опозная България и да се запозная с медийния ландшафт в страната. За мен, за Германия и за цяла Европа свободата на медиите е изключително важна тема". Това каза д-р Сузане Пфаб, Генерален секретар на германската обществена телевизия ARD, в специално интервю за предаването на Bloomberg TV Bulgaria "Светът е бизнес" с водещ Николай Кръстев.

Как гледате днес на ролята на обществените медии в Германия?

Наскоро направихме едно допитване до хората в Германия, като им поставихме въпроса каква е ролята на ARD и CDF за тях. 80% от хората казаха, че те са неотменна част от свободата и демокрацията. Неотдавна федералният конституционен съд излезе с едно решение по този въпрос, в него стана ясно, че този модел на Германия, с обществените радио и телевизии все още не е загубил своята важност в ерата на цифровите медии.

Стават ли днес медиите жертва на комерсиализма?

Решението на съда засяга точно въпроса за обществените медии. Защо е толкова важно една институция, която се финансира от хората, да е ориентирана към благосъстоянието на обществото? Първо, защото във времето на интернет, на пазара има нови играчи, които са от една страна силни, от друга страна прибират една част от приходите за реклама - например Google и Facebook вземат част от рекламните приходи за себе си. Това означава, че има огромен натиск върху комерсиалните медии, които зависят от своите приходи, за да имат печалба. Затова е много важно да има радио и телевизии, които да се финансират по друг начин и да изпълняват своята обществена политическа роля.

Защо медиите в Европа се поддават днес на пропагандата?

Все още медиите се учат. Пропаганда винаги е имало, особено по време на криза и през войните. Германия по времето на Третия райх има огромен опит с пропагандата. Точно затова свободата на медиите и на изразяването им е толкова важна. Но разликата в сравнение със ситуацията преди 50 и преди 100 г. е следната: днес благодарение на интернет пропагандата се разпространява много бързо и източниците на пропагандата са доста по-непрозрачни. Живеем във времена на дезинформация и на фалшиви новини, това е мотото на последните две години. Задачата на медиите е да предложат качествена журналистика, да научат хората да работят с медиите и да разпознават фалшивите новини и дезинформацията, на кой източник може да се има доверие и на кой - не.

Не Ви ли се струва, че в последните години все повече липсват качествена журналистика и подготвени журналисти?

Не бих казала, че има по-малко качествени журналисти. За медиите, които трябва да се финансират чрез пазарни приходи, положението става много тежко. Качествената журналистикa иска много задълбочено проучване на всички гледни точки, задаване на въпроси на хората, без да се предлага от началото някакво твърдо мнение - всичко това струва пари, изисква съответното обучение и да се отдели време, пространство. Журналистите се нуждаят от време, за да могат да свършат работата си. А това е много трудно да се направи от медиите, които трябва да се финансират чрез приходи на свободния пазар. Интернет засилва една основна човешка черта – да се възприема силният глас и той да се чува много повече от задълбоченото мнение, което отчита всички гледни точки. Лошите новини се разпространяват много по-бързо от добрите.

Как Вие и Вашата медия се борите с фалшивите новини?

С добра журналистика и със специални формати, които дават възможност на зрителите да съставят собствено мнение по фалшивите новини, които се разпространяват чрез Интернет. Ние показваме фактите, контекста и даваме възможност на публиката сама да си изгради мнение (…). Разполагаме с голяма мрежа от кореспонденти, които веднага могат да отидат на място и да кажат какво е вярно и какво – не.

В последно време ставаме свидетели на хибридните атаки, в които се използват много сериозни и влиятелни медии. Как може да се избегне това?

Германия, а и други държави, много късно забелязаха, че се води война чрез медиите. Толкова сме свикнали в Европа, толкова е силна нашата традиция за демократичен дебат, с високия стандарт в журналистиката, с автентичната и етичната журналистика, че наистина ни отне много време, за да забележим, че целенасочено има дезинформация и пропаганда. Германия е типичен пример за това. Една от големите трудности, се състои в следното: ARD и CDF като обществени телевизии не са инструменти на пропагандата. Ние отразяваме събитията колкото може по-достоверно и от повече различни ъгли. Така че можем да се разграничим от други медии, които целенасочено правят пропаганда. Но това не е лесно да се направи. Най-лошото, което можем да направим, е да отвърнем на пропагандата с пропаганда. Трябва да разясним и да покажем къде точно се крие истината. Затова не е толкова важно само да се посочват фалшивите новини, важно е да се заостри чувствителността на хората, да им се каже, че този инструмент съществува, че може целенасочено да се провежда дезинформация.

Гледайте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


18
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Германските феминистки поставиха в опасност германските жени и сега си плащат със загуба на популярност. Което е твърде малка разплата, като се има предвид униженията и страданията, които понесоха германските жени. Наистина, Меркел превърна немския доберман в пуделче.
14
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Германския мъж по природа мрази германските феминистки. Поради тази причина на германките им трябват мъже, които не са германци. Това е причината Меркел да извика "гостите". За да осигури на германките алтернатива на антифеминистите. Но се оказа, че "гостите" са брутални и безстрашни антифеминисти. И никой от тях не става за брак и семейство с германка. Тогава Меркел реши да ги пръсне из второстепенните европейски държави. Всички тези медии поддържат тази феминистка античовешка операция.
13
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Задачатра на основната част от медиите е да отдалечат хората от реалния, физическия свят. Защото ако са близко до него, мисленето им ще е твърде ефективно и ще могат ефективно да се противопоставят на хората, които ги тероризират, тоест на управляващите касти.
12
0
 
2
 
! Отговори
АзГ преди 5 години
Тези две телевизии имат за основна задача да оплюват и дескридитират Алтернатива за Германия. ARD и ZDF по нищо не се различават от телевизията на ГДР.
11
0
 
2
 
! Отговори
AfD Германия преди 5 години
Над 80% от журналистите в т.н. обществени медии в Германия, като ARD и ZDF са с ляво-зелена-социалистическа ориентация. След трагедията на НГ пред гарата в Кьолн чак след 4 дни тихичко споменаха за събитието. Никога не назовават произхода на престъпниците и терористите, а само казват "един млад мъж", "двама младежи..." Tази г-жа Пфаб олицетворява съвсем заслужено названието ЛЪЖЛИВА ПРЕСА.
10
0
 
1
 
! Отговори
AfD Германия преди 5 години
ARD и ZDF поддържат политиката на режима на Меркел. Нямаше почти никаква дискусия за Миграционния Пакт, докато AfD не наложи темата в Бундестага. Задължени сме да плащаме по 17,50 евро на месец на домакинство за да гледаме лъжливата ляво-зелена-*** пропаганда, 80% от вечерните предавания са *** евтини криминални филми, следващи един след друг: Tatort, Hafenkante, SOKO Leipzig и др. с цел ЗАТЪПЯВАНЕ на консуматора. Не сме задължени да гледаме, но да плащаме месечните вноски е задължителн
9
0
 
3
 
! Отговори
Ал Кохол преди 5 години
Тази сватя каза ли нещо по този скандал:"Репортерът на германското списание Der Spiegel Клаас Релоциус призна, че в продължение на 7 години е изопачавал фактите и измислял историите за своите статии."Явно пропагандата никога не е спирала, тя е елемент от управлението на държавите.
8
0
 
1
 
! Отговори
V преди 5 години
Обществени медии е възможно да има само в интернет .А разследваща журналистика ще става все по трудно да се прави.Явно обществото трябва да си бъде само медия в интернет ;) ЩОТО ПРИ ТАКА НАРЕЧЕНИТЕ ОБЩЕСТВЕНИ МЕДИИ СЕ СТИГА ДО ,,ИЗНЕНАДАТА,, БРЕГЗИТ .Аз наблягам на интернет и затова не бях изненадан ;) По наща обществена медия обществото някак си го няма ,а само хора не обличали работни дрехи ми обясняват колко е добър живота у четвъртия райх и как той бил хилядолетен ;)
7
0
 
5
 
! Отговори
V преди 5 години
Тая говори за пропагандата на третия райх ,а не казва за пропагандата на четвъртия защото е част от него. Не виждам някой от тия ,,журналисти,, да е казал колко вреден за Европа е ЕС ,който е един германски съюз ,в който източно европейците нямаха право на труд ,а не европейски нации имаха. Какво разследване по въпроса с четвъртия райх ще направи ,,журналистката,, щото ако третия райх е антиеврейски то четвъртия е антиевропейски.И след като Англия напуска излиза логичния въпрос на кого служи ЕС?
6
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 1, 2. Тя не обикаля с пари на парти която и да е. По простата причина, че парите са им от печата. И това е условие да пишат верно. В Германия също се интересуват какво е в България има финансова, културна и политическа обвързаност и то голяма както с ЕС така и с Германия. Свери си времето. Не сме в СССР.
5
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Едноличното шоу на Путин вчера е нагледен пример за медийно шоу на което Медиите стават съучастници в разпространяването на брадатите лъжи на един международен престъпник !
4
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Приятелска забележкаZDF, a нe CDF !
3
1
 
5
 
! Отговори
Щерю преди 5 години
т.е. да лъжат хората с майсторлък!
2
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И таз намерила мекото на хляба, да обикаля по държавите и да дава акъл.
1
2
 
6
 
! Отговори
Saki преди 5 години
Айде още една уредена за директор на държавна служба. И германците са същите шуробаджанаци и държавни търтеи.