Венеция победи: Край на круизните кораби в Лагуната

Ще бъде изградено ново пристанище
3 апр 2021 20:23, Нели Христова
21
Венеция победи: Край на круизните кораби в Лагуната
Снимка: БГНЕС

За онези, които са пътували със средиземноморски круиз, това е една от най-запомнящите се забележителности: градът Венеция се открива пред кораба - вековните сгради и камбанариите изглеждат миниатюрни, давайки на зрителите гледка птичи поглед.

Още по темата

Но за мнозина на брега круизните кораби във Венеция са символизирали ексцесиите на съвременния туризъм - типът, който може да отприщи хиляди посетители в град, който не е в състояние да се справи с тях. Тези туристи често искат само да разгледат забележителностите за няколко часа, но не харчат пари в местната икономика.

Години наред кампаниите за изтласкване на круизните кораби извън лагуната придобиват все по-голяма сила, като местните жители твърдят, че масивните плавателни съдове разрушават морското дъно, като на практика превръщат лагуната в издънка на Адриатическо море. А сега, най-накрая италианското правителство се съгласи с тях, като прие указ за забрана на круизни кораби и други големи кораби от лагуната.

В изявление, публикувано до Ройтерс, правителството заяви, че иска да "съчетае потребностите за защита на художественото, културното и екологичното наследство на Венеция и нейната лагуна с тези, свързани с круизна дейност и стоков трафик."

Дарио Франческини, министър на културата на Италия, написа в Twitter, че това е "правилното решение и това, което се чака от години". Той добави, че ЮНЕСКО многократно е призовавал за това в миналото. "Всеки, който е посетил Венеция през последните години, е шокиран да види тези кораби, дълги стотици метри и високи като жилищни сгради, да минават през такива крехки места", каза той след гласуването.

Ново пристанище в Адриатическо море

Сега правителството ще проведе обществени консултации относно възможността за изграждане на терминали извън лагуната. Това означава, че предишните планове за маршрутизиране на кораби до пристанищата Маргера и Фузина - и двете на континента, но във венецианската лагуна - няма да бъдат възможни.

Преди това властите се бяха съгласили да пренасочат големи кораби далеч от басейна на Сан Марко и канала Джудека - където корабите са само на метри от центъра на града - но да ги пратят в Маргера. Това обаче не беше достатъчно за участниците в кампанията, които казват, че самото присъствие на големи кораби в лагуната разрушава околната среда.

Големите наводнения през последните години се дължат отчасти на глобалното затопляне, но отчасти и на ерозията на лагуната.

А през последните седмици, напрежението между противниците и защитниците на круизните кораби нараства. Над 4000 местни жители работят на пристанището и са сред венецианците, загубили поминъка си по време на пандемията COVID-19. Но други, подкрепени от ЮНЕСКО, казват, че екологичните щети, причинени от круизните кораби - и свръхтуризмът, за който те допринасят - трябва да имат по-голяма тежест.

Само през миналия месец групата за натиск No Grandi Navi беше глобена с 20 000 евро за блокиране на изхода на три круизни кораба от пристанището през 2017 г. Сумата бе събрана чрез краундфъндинг, в който участва и актриса Ема Томпсън, която има дом във Венеция.

Синция Зинконе, извънреден комисар на Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Settentrionale, която управлява пристанището на Венеция, заяви в изявление пред CNN, че ще гарантира "сътрудничество" при търсене на нови решения, но предупреди, че всички предложения "трябва да се спазват критерии за безопасност, екологична съвместимост и защита на същността на пристанището във Венеция в круизния сектор."

Миналия месец пристанището вече беше отворено за търгове за проектиране на нов круизен терминал в Маргера, след като през декември правителствен комитет постанови, че големи кораби трябва да се пристават там, но по-малките могат да продължат да използват сегашното градско пристанище.

"Столица на устойчивостта"

Повечето венецианци се надяваха именно на този развой на събитията. Валерия Дюфлот, основател на социалното предприятие Venezia Autentica, го нарече "положителна новина", но добави, че "това не трябва да бъде екологично измиване, а реална стъпка в правилната посока".

Тя призовава градската и пристанищната власт да забранят изкопаването на нови канали в лагуната и да създадат инфраструктура, която да позволи на корабите да се свързват към електрическа енергия, когато са скачени, вместо да поддържат двигателите си работещи. Дюфлот иска и  круизните компании да допринесат финансово за новото пристанище и да бъде въведена "совалкова система с ниско въздействие" за търгове, отвеждащи пътниците в лагуната.

"Венеция твърди, че иска да се превърне в столица на устойчивостта", добавя тя. "Регулирането на круизната индустрия е решаваща стъпка за това. Като едно от основните пристанища на Средиземно море, Венеция има силата да движи играта. Молим града да бъде смел и да дава пример."

Не за първи път властите се опитват да забранят круизни кораби.

Ход на италианското правителство през 2019 г. за пренасочване на големи кораби се провали, когато правителството падна малко след това.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
0
 
7
 
! Отговори
Striker преди 3 години
Браво на венецианците! Това се чакаше отдавна. Лагуната наистина не е място за тези мастодонти. Ето, по време на памдемията, живота там започна да се завръща, имаше делфини, медузи, които не са се появявали десетилетия. Браво!
14
11
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
аз ще отговоря как ще се справят и без туристите ми като премахнат туризма като основно перо от бюджета си.Ще направят една атомна централа с 4-5 1500 мегаватови реактора ще направят цех за металолеене и металургичен комбинат завод за полупроводници и чипове и тн.Свикнали са лесната рагази дай тука кафенце снимай се ау колко хубаво ама не става така.
13
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Вай, аллах, вай...
12
12
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Либерастката секта простотия, носи след себе си само разруха и мизерия. Някакви си там хиляди жители на Венеция щели да останат без работа, но нищо важното е да се провеждат устойчиви либерастки политики. Устойчиво да се унищожава местната икономика, за да може зелените хипи талибани да са доволни.
11
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Значиии ако са харчат кинти дъното на лагунатра нема са разруши от круизърите?! Бем ти алчната логикса. Да потънет по-скоро на дъното.
10
8
 
10
 
! Отговори
Handel преди 3 години
Абе теьи са си добре - като спре туризма ще си ловят риба, салата от водорасли ще папкат. Не знам само вода за пиене откъде ще вземат.
9
6
 
9
 
! Отговори
Край преди 3 години
Почти всеки китаец и индиец мечтае да се снима под айфеловата кула или във Венеция или ... И лошото е че вече може и да си го позволи.Света обаче не може да го понесе. За това измислихме Ковит 19 ако трябва и ковит 29 и 39 ще ни направят.
8
8
 
30
 
! Отговори
У преди 3 години
Имал съм късмета, да бъда там няколко пъти. Не знам какво му е романтично или уникалното да ти мирише на блато и мух ъл и на всяко кьоше да ти просят разни наши и румънски клошове? Мръднеш някъде край града-хоп пак нашите каки-ръкомахат. И за капак бяха тези пасажерски кораби. Изтърват се хиляди, купуват по един магнит, снимат се и чао. Това е град пример, че масовият туризъм разваля града и атмосферата му. Като гледам стари филми е било различно, то всъщност тогава са почнали да искат туристи
7
8
 
26
 
! Отговори
Свръхтуризъм преди 3 години
Прави са италианците и в частност венецианците. Огромните круизни кораби само замърсяват лагуната. Идва кораб, изсипват се 3-4000 души, които имат не повече от 5-6 часа да разгледат всичко. Минават на турбо през забележителностите, снимат се тук-там, пият едно кафе и се връщат обратно на кораба, където ги чака вечеря и всички екстри. Колко пари в действителност оставя един турист за краткия си престой в града? Най-много 5-10 евро. Но в същото време огромният кораб нанася страхотни поразии.
6
3
 
1
 
! Отговори
Любо преди 3 години
МИ ПОБЕДИ,ЩОТ Е УМНА,ПЪК ТИ КАТ СИ ПРОСТА И ЗЛОБНА,МОЖЕШ САМО ДА СИ ИЗЛИВАШ ЯДА В ТЕКСТОВЕ
5
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 5Мина една година и почти никой не пътува с тея кораби. Ще се справят и без тях. А и не, че много сериозна пара вадиха. Освен това, не са ти някакво бългаско село със старинни и средновековниои сдания до морето, дето да не може да се оправи по друг начин.
4
7
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абе като огладнеят как ще махат пак с кърпички на лайнерите
3
5
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Преди две години ревяха, че туристите били много. Сега, като ги няма изобщо, ще ядят обувките си, като Чаплин през голямата депресия!
2
7
 
9
 
! Отговори
от СТАРИЯ НЕСЕБЪР преди 3 години
до А КОГА БГ ЩЕ ПОБЕДИОбзор победи на законен референдум.Ще се присъединят към Варна.Несебърските общински хрантутници лaпaчи газ пикат.Още чакаме обещаните преди години фериботи от Русия до Бургас,Несебър.Да, ама на приказки всеки е силен...
1
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Няма да е скоро.Почти никой не се бори със застрояването и бетона!А и много българи отсядат в тези хотели-градове. Докато не се откажат да ги пълнят, все такъв ужас ще е.