Как "отвличането" на самолета от Беларус преначерта европейската полетна карта?

Много авиокомпании са притеснени какво значат ограниченията за бъдещето
31 май 2021 20:43, Нели Христова
92
Как "отвличането" на самолета от Беларус преначерта европейската полетна карта?
Снимка: БГНЕС

В седмицата след като полетът на Ryanair FR4978 от Атина до Вилнюс беше принудително пренасочен към Минск, пътуването в Европа вече изглежда съвсем различно.

Три дни след инцидента, при който беларуски изтребители придружиха самолета, за да кацне в столицата, позовавайки се на сигнал за бомба, преди да арестуват опозиционния активист Роман Протасевич  - европейските авиокомпании официално спряха да летят над беларуското въздушно пространство.

Директивата, издадена в сряда от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) под формата на Информационен бюлетин за безопасност (SIB), призовава всички авиокомпании "с основното си място на дейност в една от държавите-членки на EASA" да избягват въздушното пространство на Беларус .Те посъветваха всички останали авиокомпании да направят същото, независимо къде се намират.

Директивата дойде ден след като председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви, че блокът "затваря въздушното си пространство за самолети от Беларус", призовавайки авиокомпаниите от ЕС да не летят над страната след демонстративното поведение в неделя

Но не само ЕС предприема мерки. Други големи превозвачи, включително Singapore Airlines, също обещаха да заобиколят въздушното пространство на Беларус.

Имаше и други последици, тъй като на Русия, която е съюзник на Беларус, и отне няколко дни, за да предостави на Air France и Austrian Airlines разрешение за използване на руското въздушно пространство за полети, които избягваха Беларус, което предизвика отмяна на няколко полети.

Какви са последиците от това? Огромни, твърдят вътрешни лица в индустрията - достатъчно големи, че вече са разклатили авиационната карта на Европа, и достатъчно големи, за да имат въздействащи ефекти извън континента - особено ако ситуацията ескалира допълнително.

Ако това се случи, продължителността на полетите ще започне да се увеличава, тарифите също ще скочат и дори директните полети на дълги разстояния може да се нуждаят от спиране за зареждането по пътя.

Разбира се, това е най-лошият сценарий. Но след катастрофалните 15 месеца за авиацията, тъй като туристическата индустрия в Европа се готви за натоварения летен сезон на фона на непрекъснато променящите се ограничения за пътуване и опасенията на пътниците относно пандемията, не може да има по-лошо време за добавяне на още един слой несигурност .

"Това ще разтревожи пътниците в момент, когато те вече са нервни заради COVID", казва Пол Чарлз, бивш директор на Virgin Atlantic, който сега предоставя консултации при кризи на авиокомпаниите като изпълнителен директор на PC Agency

"Мисля, че това влияе на доверието на потребителите - особено ако летите в регион близо до Беларус. Сега, когато самолетите не летят над въздушното му пространство, има известно доверение - правителствата действаха бързо, за да го възстановят. Но мисля, че това ще повдигне въпроси на потребителите за това с кого летят, кои точки се намират по пътя на полета им и как те летят между тях. Ако летяхте от Атина до Литва или в региона около Русия, може би ще се замислите. Именно фактът, че се е случило нещо такова, ще накара хората да започнат да поставят някои неща под въпрос."

"Значително въздействие"

Събитията, описани от някои правителства като държавно финансирано отвличане, "неизбежно прекроиха авиационната карта на Европа", казва един вътрешен човек от авиокомпания, който иска да остане анонимен поради риска да бъде идентифициран. (За тези, които в момента работят в авиацията, темата е гореща)

"Но проблемите не свършват само дотук", казват те.

"Проблемът, който имаме, е предизвикателството около това къде да начертаете новата карта - в целият регион има ограничения. Вече има ограничения за полети, прелитащи над Украйна,  след инцидента през 2014 г., при който беше свален полет MH17 на Malaysian Airlines", обясняват те. "Въздействието от избягване на беларуското въздушно пространство е доста значително - нито един британски оператор, включително Ryanair, не лети над Крим от известно време и тази ситуация може да отнеме десетилетия, за да се реши". Така че Беларус бе забелязал огромен ръст на трафика, защото хората заобикаляха Украйна."

И въздействието на тези заобикалящи мерки не е само въпрос на логистика - пренасочването около дадена страна може да означава по-дълги полети, повече изгорено гориво, импровизирани междинни кацания за зареждане с гориво и по-високи експлоатационни разходи - включително допълнителен екипаж.

Вътрешният човек посочва полет на British Airways от Лондон Хийтроу до Исламабад, ден след първоначалния инцидент. Забраната за прелитането във въздушното пространство на Беларус бе приета след като той вече беше във въздуха и трябваше да се отклони към Москва, за да зареди гориво, преди да продължи към Хийтроу.

"Бяха хванати неподготвени, защото вече бяха във въздуха, но предизвикателството е, че сега изглежда, че Русия може да откаже достъп и на някои полети, които искат да преминат през тяхното въздушно пространство. Ако това се случи ще имаме ново предизвикателство", казват те.

"Авиокомпаниите или ще трябва да отидат много далеч на север в полярния регион, или да слязат в държавите от Персийския залив - но тогава повечето европейски превозвачи биха избягвали да летят над Ирак и Иран, както и в цяла Индия. Тази голяма част от въздушно пространство е стратегически важна за авиокомпаниите, а сега им се отказва  и това ще има въздействащ ефект върху полетното време, разходите и въздействието върху околната среда."

Така например, ако полетът ви е между 9 -10 часа, като цяло самолетът ще се нуждае от трима пилоти вместо от двама. Още по-дългите полети може да изискват още повече пилоти.

"Има огромни последици за разходите", казва вътрешният човек пред CNN. Според него, макар да е малко вероятно да видите повишение на цената на билета по засегнатите маршрути, ако ограниченията продължат (и се увеличат), може да има общо повишаване на тарифите в мрежите, за да се вземат предвид по-високите оперативни разходи.

Потенциалните последици

Всички в бранша са съгласни, че ако отклоненията се превърнат в дългосрочно нещо, това ще причини голямо главоболие на авиокомпаниите.

Като главен изпълнителен директор на Osprey Flight Solutions, Андрю Никълсън съветва авиокомпаниите за рисковите полети по целия свят. Той се съгласява, че ефектите на отклоненията могат да бъдат големи.

Освен по-голямата нужда от гориво и по-дългите полети, казва той, всяко непланирано спиране може да увеличи часовете за работа на екипажите отвъд позволеното. "Може да се наложи да бъдат заменени, като бъде вкаран нов екипаж. Има значителни последици от този вид смущения", обяснява той.

Има обаче и добра новина - Никълсън не смята, че ситуацията в настоящия й вид ще доведе до огромни смущения в междуконтиненталния трафик.

"При полетите в Европа прекъсването ще бъде относително по-голямо, но при полетите на дълги разстояния има малък риск от прекъсване", казва той, тъй като графиците на полетите вече са подплатени, за да се позволи допълнително време.

Той отбелязва обаче, че всякакъв вид "непланирано прекъсване е по-рисковано, отколкото да се придържаме към графика" - независимо дали това е установяване дали самолетът има достатъчно гориво, като отбелязва дипломатическата ситуация в държавата, към която самолетът може да се отклони за зареждане с гориво. Да не говорим за COVID-19 - никой не знае какво би се случило, ако полет между две държави, които са в "безопасните списъци" трябва да направи спирка в такава, която още не е напълно безопасна.

Нарушение на "свещенните" правила

Основната грижа на Никълсън е по-малко за добавеното време към летния ви полет, а повече за причината зад него, който има потенциал да има огромни последици за всички нас в бъдеще.

Правилата и разпоредбите относно безопасността на авиокомпаниите са "свещени", казва той и са залегнали в международното право от 1944 г. в Чикагската конвенция, която установява свободата на небето след Втората световна война. (В момента Съветът на ИКАО разследва дали Беларус е нарушил Чикагската конвенция)

"Това е първият път, когато се твърди, че механизъм, предназначен да гарантира безопасността и сигурността на въздушните пътувания, се използва за политически цели и това, което също е тревожно, е, че политическият отговор на това е използването на друг механизъм, предназначен да гарантира сигурността на полетите за политически цели. Това е по-тревожният аспект",  обяснява той.

Ако започнете да правите политика с безопасността на полетите, тръгвате по хлъзгав склон, твърди той. Освен всичко друго, действията на Русия - не позволявайки на някои европейски превозвачи да кацнат тази седмица - са "проява на същия проблем". "Мисля, че затвърдяването на използването на управлението на въздушното пространство за политически цели е доста опасно нещо за страните - не непременно сега, но създава прецедент хората да могат да правят това“, казва той.

Съветът към превозвачите да не оперират в определено въздушно пространство, в този случай е политически, смята той. И ако го направите веднъж, "по всяко време, което се случва в световен мащаб, винаги, когато има съвети или забрани по отношение на въздушното пространство, хората ще започнат да се чудят дали това всъщност е от съображения за безопасност, а това подкопава достоверността на цялата система. Разбира се, ако се докаже или има силно подозрение, че Беларус е фалшифицирал заплаха за сигурността, за да приземи самолета, трябва да има политически отговор. Но има санкции, които могат да бъдат въведени - може би отнемането на лиценза за експлоатация на беларуската авиокомпания на Белавия в Обединеното кралство е икономическа санкция. Бихте могли да твърдите, че в известен смисъл е по-подходяща санкция, тъй като явно е икономическа санкция, така че няма грешка в използването на безопасността и сигурността като политически инструмент. Могат да бъдат въведени други санкции, които не създават същото объркване между политическите цели и поддържането на безопасността и сигурността. Трябва да бъдем много внимателни при използването на инструмент, предназначен да осигури безопасност за постигане на по-нататъшни политически цели - което е направено на първо място от Беларус, ако се докаже, че твърденията са верни."

Разбира се, някои биха казали, че всъщност съществува заплаха за сигурността на въздушното пространство на Беларус. Никълс казва, че ако това, което се предполага, че се е случило, е вярно, възможно е държавата да инициира допълнителни заплахи за сигурността, за да отклони други самолети.

Но той настоява, че правенето на политика с меркиге за безопасност е опасен път за бъдещата авиация.
Всъщност той казва, че несъответствието е един от основните проблеми, пред които е изправена авиацията в момента.

Авиокомпаниите са склонни да получават съвети за сигурност от собствените си правителства, което означава, че например превозвач от Персийския залив ще лети над Ирак, където британски превозвач няма - но знанията за сигурност на първия може да са по-подробни от тези на втория.

Но това създава непоследователност, казва той. Например британски превозвач може да лети над Иран, стига полетът да е на повече от 25 000 фута. Но сега не може над Беларус.

"Като се има предвид, че самолет бе свален над Украйна, очевидно има физическа заплаха за сигурността в това въздушно пространство. При беларуско въздушно пространство няма такова нещо", казва той.

"Да гледаш с ужас"

И така, какво мислят авиокомпаниите за текущата ситуация?

Един старши лидер на глобална авиокомпания, който говори при условие за анонимност, казва, че те наблюдават всичко внимателно. Първата им реакция? Ужас.

"Това символизира нещо наистина голямо - в Чикагската конвенция е заложена свободата на небето. Предполага се, че авиокомпаниите имат право да прелитат над чужда държава, без да бъдат принуждавани да кацат", казва той. "Очевидно това е било нарушено. Това, за което се твърди, че е направило Беларус, е наистина ужасно - и ако се окаже прецедент, това е още по-лошо. Това е ужасен индикатор за това, което може да се случи."

Те наричат ​​пренасочването на европейската авиация "управляемо - досадно, но не и фатално".

"Определено ще има маршрути, където би могло да се добави разумен период от време - Париж до Хонконг минава точно над Беларус, както и полетът от Хелзинки до Анталия. Но това е нормална част от бизнеса - това просто означава увеличен разход на гориво, емисии на въглерод и време. Винаги можете да намерите заобиколно решение."

Експертите посочват дипломатическия инцидент през 2017 г., при който нации, включително Саудитска Арабия, ОАЕ, Бахрейн и Египет, прекъснаха отношенията и с Катар и забраниха на съседите си да използват въздушното им пространство. "Това беше сериозна забрана, особено когато идва от запад или югозапад - добавя около час за полет", казват те.

Те са по-загрижени за ескалиране на напрежението с Русия поради нейното изключително важно въздушно пространство. Полетите между Азия и Европа и дори Азия и Източното крайбрежие на Съединените щати преминават през руското въздушно пространство.

"Беларус е голяма страна, но не е наистина централна за важните въздушни коридори - руското пространство обаче е наистина, наистина важно", казват те. "Ако нещо се случи, ще има огромно въздействие върху полетите от Европа до Азия, а за онези, които идват от САЩ, не мисля, че бихте могли да летите без прекъсване - ще се добавят много допълнителни часове и най-вероятно спиране за зареждане."

Те подчертават, че не смятат, че това все пак ще се случи, тъй като е най-лошият сценарий.

"Не мога да си представя Русия да прави това, но не можех да си представя и Беларус", казват те.

Накратко? Всички се притесняват какво означава този инцидент за бъдещето.

Гледката от крилото

Не всичко е обречено и мрачно. Това, че европейската вътрешна индустрия борави със списък с полетни ограничения за около дузина държави, показва, че отклоненията се случват непрекъснато и че повечето пътници не забелязват странно отклонение на полетната карта или малко по-дълъг полет.

И всички вътрешни хора подчертават, че пилотите на Ryanair са постъпили правилно при кацането, когато са били ескортирани от военни самолети.

Но в ситуация, която се променя с часове, само едно е сигурно. Изглежда, че авиокомпаниите ще имат още повече проблеми, с които да се справят това лято.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
23
 
6
 
! Отговори
До 34 преди 2 години
Абсолютно си прав.Тази статия е класически пример за дезинформация и насаждане на идеи,че видиш ли по добре би било светът да си трае и диктатори от Беларус и Русия да правят каквото си искат.
34
10
 
31
 
! Отговори
Двойни стандарти преди 2 години
И в Берлин принуди ха да кацне самолет но няма толкова шум и санкции?!
33
22
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И всичко това заради ... едно уплашено, ботоксово джудже в един бункер
32
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Вярно е че има коридори , където летят самолетите,но Беларус не е толкова голяма и стратегически разположена за тези небивалици написани по -горе.
31
9
 
4
 
! Отговори
До 17 европейски цен преди 2 години
Честно казано предпочитам подобни перформънси пред "перформънса" да ми свалят самолета под заплахата на изтребител. Пътниците сигурно са напълнили гащите. Ай мерси от изверги
30
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
малък пример, със сина отивам на ученическа екскурзия до Лондон с автобус. 40 деца и 19 родители придружители и 3 учителя. Минаваме лЛаманш с ферито и ни стоварва в Дувър. Пред нас автобус от Белорус пуснаха го като удома грам проверка, нашия пизнай, хем с ученици виждат екскурзия и напук в един хангар 3 часа ни разкостиха, йок вода йок кенеффф. А честито Европа.
29
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Какво сега искат да ни обеснят как не може да не се лети над Беларус. Пълни глупости .Всеки си плаща за да лети над определена страна . Това е загуба за беларус .
28
9
 
20
 
! Отговори
до пичагата преди 2 години
ти кога беше там в Беларус.Аз щото всеки месец карам тенекии нашенско сирене от Кърджалийско за Минск. Чудесна държава, чисто подредено, за разлика от Украина имат магистрали даже за разлика и от нас. Усеща се че има ред в тая държава. За всички има работа, Русия им е необятен пазар, китай здраво настъпват. Ти си вярвай на идеологемите.
27
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
България - нация от пенсионери! Работещите българи се свиват до 34%
26
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Турция е страна с младо и образовано население.
25
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Турската икономиката бележи сериозен възход - 6% е ръстът през първото тримесечие на годината.
24
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Европа е с празни газохранилища, газта поскъпва.
23
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Москва и Исламабад подписаха договор за изгражdане на Пакистански поток.
22
8
 
5
 
! Отговори
До 21 преди 2 години
Добре тавариш, веднага стягам багажа и бягам към Беларус на хубавото.
21
9
 
4
 
! Отговори
мазепа преди 2 години
До Интересно ми еБеларус е на първо място по самоубийства. Факт. А при 250лв минималка, каква безработица чакаш. Ако някой посмее да рови в кофите, му дават една лопата да рови градинките.
20
12
 
3
 
! Отговори
Лукашенко унизен! преди 2 години
Има една наистина ефективна стъпка срешу Белорусия, и САЩ трябва да я предприемат. С едно движение на крака САЩ могат не само да унижат Лукашенко, но и да впечатлят Путин - ето това е, което целият цивилизован демократичен свят очаква от САЩ! А именно - президентът на Съединените американски щати мистър Джоузеф Байдън трябва да обуе червено-бяло-червени чорапи на предстоящата среща с диктатора Путин, и само с едно движеине на крака да заголи чорап и да му покаже на чия страна стои САЩ.
19
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не разбирам защо отвличането в заглавието е в кавички. Беше си точно отвличане.
18
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кремълските ботове колко са изтрещели. Статията е за Беларус, тия няма какво да кажат и за български *** пишат. Ех другари другари, с толкова акъл не е изненада че СССР рухна и всичко избяга при ЕС и НАТО
17
3
 
7
 
! Отговори
до 15 преди 2 години
Направих си труда и погледнах статистиките. България е първа в Европа по смъртност, дори Беларус които не въведоха грам ограничения за вируса са много по добре от нас на 11 място. Що ли...или ще е от водката или от медицината....нали се сещаш че колкото и да са се самоубили уж в Беларус не са нашите 36000 в ПОВЕЧЕ сравнение с 2019 та.
16
9
 
5
 
! Отговори
Пичага преди 2 години
Пичаги, в Белорусия при Лукашенко е голяма мизерия, много е зле, но вие сте прости и не можете да го разберете това нещо.