Път до никъде: Магистралата за 1 млрд. долара на Черна гора

Колко струва той в действителност?
Обновена: 4 юни 2021 20:32 | 4 юни 2021 20:30, Нели Христова
69
Път до никъде: Магистралата за 1 млрд. долара на Черна гора
Снимка: Getty

В Черна гора една магистрала прорязва планината, пресича дефилета и проломи, но засега не води до никъде. И параноичният строеж за един милиард долара заплашва да извади от релси икономиката на малката балканска страна.

След строителни работи, продължили шест години, малкото спокойно селце Матешево представлява невероятната крайна точка на един път, който е сред най-скъпоструващите в света.

През 2014 г. страната-кандидат за членство в ЕС сключи договор за заем от 944 милиона долара с китайска банка за изграждане от китайската компания CRBC на първа отсечка от около четирийсет километра.

"Строежът е впечатляващ и не трябва да се спира дотам", казва пред АФП Драган, 67-годишен пенсионер от Матешево. "Това би било като да си купиш скъпа кола и да я оставиш в гаража".

Участъкът от магистралата, свързващ Матешево и предградието на Подгорица, трябва да бъде открит през ноември.

Но страната с 600 000 жители трябва да намери още над един милиард евро, за да построи 130-те километра, необходими за завършване на магистралата.

Противниците на проекта критикуват също щетите върху околната среда и възможна корупция около един проект, целящ да свърже на юг град Бар на Адриатическо море и на север сръбската граница, а накрая и Белград.

"Положителни страни"

Жителите на селото, разположено на брега на река Тара, включена в световното наследство на ЮНЕСКО с най-дълбокия каньон в Европа, се опитват да видят добрата страна на нещата.

"За нас има положителни страни. Някои успяха да продадат земята си и да заминат, което беше невъзможно по-рано" в един беден район, в който емиграцията е висока, както на други места на Балканите, казва жител на селото.

Гигантските стълбове на издигнатата нависоко магистрала вече се извисяват над къщата му и я правят да изглежда като къщичка за кукли.

"Успях да продам зеленчуци и пилета на работниците" китайци, казва той и изтъква също, че тоновете земна маса, изхвърлени от строежа, са укрепили бреговете на Тара срещу наводнения.

Никой не знае как да бъде изплатен китайският заем, който представлява една пета от черногорския външен дълг.

Първият падеж по кредита е през юли в една страна, в която БВП достигаше едва пет милиарда евро преди коронавируса.

В случай на неизпълнение на договорните задължения арбитражна комисия в Пекин би могла да принуди Черна гора да отстъпи управлението на големи инфраструктурни обекти, според копие от договора, получено от АФП.

SOS към ЕС

Пекин бе обвинен през последните години, че е хванал в "капана" на дълга страни, в които той осъществява гигантски инфраструктурни проекти в рамките на своите нови пътища на коприната.

Китай отрича, че се стреми към засилване на влиянието си на Балканите чрез своите инвестиции.

"Това сътрудничество е от полза и за двете страни, то е взаимно изгодно", уверява посланикът на Китай в Черна гора. "Като се поставят негативни знаци върху китайските инвестиции, това е не само несправедливо спрямо Китай, но е и липса на уважение към балканските страни".

В същото време Черна гора е обезпокоена.

"Ако не намерим източници на финансиране, на които да се опрем, ще имаме големи проблеми", заяви за АФП министърът на инвестициите Младен Боянич. "Ще трябва да поемем тежък товар".

Правителството отправи зов за помощ към Брюксел, който проучва "начините да помогне", но "няма право да връща заеми, сключени с трети страни", според еврокомисаря по разширяването Оливер Вархей.

Проектът бе лансиран от Демократичната партия на социалистите /ДПС/ на президента Мило Джуканович, която мина в опозиция в края на 2020 г., след като управляваше в продължение на три десетилетия.

Навремето Младен Боянич се обявяваше твърдо срещу магистралата, определяна като авантюристична.

Неправителствени организации говорят за корупция, като заявяват, че повече от една трета от участващите черногорски компании са били тясно свързани с ДПС.

Тайна

Нямаше обявяване на публичен търг, дейностите не са прозрачни, според Деян Миланович, ръководител на неправителствената организация MANS. "Решенията са били взети тайно и това е, което ние плащаме днес".

Правителството обеща да проведе разследване.

Еколозите категорично се обявяват срещу щетите, причинени на коритото на река Тара, въпреки че китайската компания CRBC пое ангажимент да го възстанови в участък от няколкостотин метра.

Намерението е с магистралата да се подпомогне туризмът и да се развият бедни райони, съкращавайки маршрутите, минаващи през великолепни, но пресечени местности.

Днес правителството признава, че очакваните приходи от пътните такси няма да са достатъчни дори за осигуряване на поддръжката, която се смята, че ще бъде в размер на 77 милиона евро годишно.

"Би трябвало да има поне 22 000 до 25 000 автомобила на ден, за да бъде направена магистралата рентабилна", което е много повече от очаквания трафик, обяснява Иван Кекович, инженер, който се е оттеглил от проекта.

Желко Райкович, 55-годишен учител в ски курорта Колашин, близо до Матешево, потвърждава това.

Да се използва магистралата, за да се отиде до столицата, би било по-сигурно и би намалило три пъти времето за пътуването. Но това би струвало скъпо с пътните такси.

"Аз ще тръгна по новата магистрала, само ако има силна буря или спешен случай", казва Райкович.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


69
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
четиридесет километра неграмотници!
25
0
 
0
 
! Отговори
Djo преди 2 години
около четирийсет километра
24
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
София - Подгорица е половин час и 50 евро със самолет. Магистралата е скъпа и ненужна.
23
1
 
6
 
! Отговори
Mimi преди 2 години
Тя по хубава от на Баце магистралите, че сигурно и по евтина и здрава. Тз, тз
22
5
 
11
 
! Отговори
ПЕНКО преди 2 години
СЕГА РАЗБИРАТЕ ЛИ КАК ДЕЙСТВА РУСИЯ В ЧЕРНА ГОРА -В КОМБИНА С КИТАЙ !!!!! ?? В ПОСЛЕДНИЯТ МОМЕНТ РУСИЯ ЩЕ ПЛАТИ / А КИТАЙ ЩЕ" ПЛАТИ "НА РУСИЯ- С" ШАКА РАКА" / !?!?!?!? ДЕЙ Е НАТЮ -ДЕЙ Е ЦРУ !?!?!?!?
21
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За младите родени след 90-та година ще кажа че Жълтата раса ще завладее света. Вие ще сте свидетелите на това.
20
8
 
20
 
! Отговори
Целият вой е преди 2 години
че магистралата е направена от китайците за 1 милиард $ , от който европейските чиновници не са могли да гепят нищо .. а иначе вижте в тубата - пътя е уникален и до Будва и Дубровник ще ходим от София за 2 часа
19
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Скоро гледах репортаж за предградията на Мадрид, провели конкурс за ЖП-връзка на Мадрид с един все още несъществуващ квартал, фирмата започва да полага релси и след 4-5 години става ясно , че за да е рентабилно , влакчето трябва да превозва 20-25 000пътника дневно, а в проектирания квартал са успели да настанят не повече от 5 000 жители. Обаче фирмата на "наши" хора е оползотворила стотици милиони, проектът не е завършен и съди общината ,за пропуснати ползи .
18
22
 
15
 
! Отговори
българин преди 2 години
Не бих казал че е "път до никъде". Това е само единият лот от цялата магистрала "Бар - Боляре", която трябва да прекоси малката, но с труден планински терен държава. Изобщо, заглавието звучи тенденциозно, сякаш написано от Бойко Борисов. Защото ако по равната тракийска низина трябва да идват от Нешънъл Джиографик да снимат, то от виадуктите високи стотици метри и дългите тунели през планините на Черна Гора не знам какво трябва... Швейцария ще умре от завист! Тенденциозна статия, в полза на ГЕРБ!
17
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Какъв дълг това е брутния вътрешен продукт е 5 милиарда
16
22
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
5 млрд външен дълг. Че ко е това. Бойко само за 10 години увеличи дълга ни с 11,5 млрд евро. И още можеше. Дано не му се отдаде пак възможност.
15
3
 
13
 
! Отговори
6557454 преди 2 години
Ниш - Калотина я правиха...GP group.
14
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
По пътя на Черна гора в момента са Сърбите и то с няколко проекта. Китайските кредите са с ипотечно обезпечаване и не могат да се престуктурират [по договор]. Практиката показва, че в тези случаи новите китайски собственици докарват за работна ръка изключително китайци. Дори 50 годишните арендни договори с Русия имат клауза, че на територията на тези предприятия не важи законодателството на РФ. Така, че черногорците са прави да врещят.
13
3
 
29
 
! Отговори
бай Миле преди 2 години
Ето по този начин Китай превзема целия свят - намира бедни държави с подкупно управление, с радост пълни чекмеджетата с комисионни и пари под масата, след това "отпуска" заем за строеж на голям инфр. проект (който е нужен точно толкова, колкото футболно игрище в село долно ***), след 5 години, когато стане ясно, че заемът няма как да бъде върнат, Китай си избира я някое пристанище, я някой завод или направо промишленост и честито на местните. Цяло чудо е, че това не се е случило в територията
12
9
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Разединението на Европа в последнитвв години доведо до вклиняване на китайците. Не ни стигаха руснаците а сега и жълтите. Единственият изход е консолидиране на ЕС с единствен партньор САЩ, при условие на отстояване на интересите на Европа. С всички на изток трябва да сме в изцяло прагматични отношения.
11
12
 
16
 
! Отговори
няАаа са плашите преди 2 години
БоКо ше им пусне топ оферта.... и първо техните пътища ще направи...ние ще поизчакаме...!!! Шегата настрана ама... туризма им върви с пълна сила..за разлика от нашият !!!Да благодарим на ГерП за това
10
12
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да викнат Толупа.Той има опит и ще им оправи нещата.
9
7
 
13
 
! Отговори
123 преди 2 години
Достатъчно ми е да погледна снимката и да знам, че това е в Черна гора, за да го определя като безумно. Но какво се притесняват - просто да спрат да плащат и толкова. Нито Китай ще ги превземе, нито ще ги изхръвлят от ЕС.
8
17
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Сърбите направиха такава магистрала Ниш-Калотина и то без европари,къде ние и след 20 години няма да имаме такава!!
7
14
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тоя филм сме го гледали вече. Всички помним какво направиха нашите комунисти през 90-те, и сега пак се опитват да фалират държавата.