Липсва яснота какво е зелен преход, спедиторите не са готови

България не се възползва от бизнес възможностите, наблюдатели сме
20 дек 2022 23:00, Анисия Иванова
17
Липсва яснота какво е зелен преход, спедиторите не са готови
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Кризата във веригата на доставки по време на пандемията даде старт на много проекти и ускори други, най-вече в дигитализацията на транспорта. Войната в Украйна нямаше подобен глобален ефект, макар да пренасочи голяма част от транспортния поток през България, от което страната ни не успява да се възползва. Секторът продължава да реорганизира вътршените си бизнес процеси, за да бъде по-гъвкав, но не трябва да има "розови" очаквания за 2023 г., особено що се отнася до промените покрай зелената сделка. Това каза доц. Момчил Антов, директор на Националното сдружение на българските спедитори, в ефира на предаването "В развитие" с водеща Вероника Денизова.

Спедиторските компании "категорично" не са готови за зеления преход, каза Антов. "Разясненията на държавата какво е зелен преход, зелена икономика, зелен транспорт липсват. В България като че ли няма достатъчно квалифициран експерт, който да излезе и да обясни на потребителите и бизнеса какво представлява този зелен пакет. Всички знаем основната концепция, но кое как ще бъде имплементирано, какви ще са задълженията и отговорностите на всяка една от страните е оставено всеки да гадае и интерпретира сам. От разговори с колеги съм напълно убеден, че ние тотално не знаем за какво става дума", каза той.

Бизнесът не рискува да прави инвестиции, само за да се окаже по-късно, че те са били насочени в грешна посока, добави Антов. Има добри европейски практики, но те не могат да бъдат директно имплементирани в България, а липсата на законодателство прави процеса още по-труден.

По думите му бизнесът е в етап на изчакване или на някаква самоинициатива с риск това нещо да се окаже, че е направено по неправилния начин или по по-скъпия.

Промяната в потребителските навици оказа влияние върху всички транспортни сектори, като на места имаше и специфични проблеми, каза Антов. Авиосекторът преустанови много полети по време на пандемията, но започва да се възстановява, като много компании потърсиха спасение в транспорта на товари. В речния и морски транспорт имаше недостиг на капацитет, а в момента има свръхпредлагане, но няма товари; опашките от кораби са почти изчезнали от пристанищата, които сега са задръстени с празни контейнери, които едва ли ще бъдат напълнени със стоки с оглед на приближаващата рецесия.

За да можем да се възползваме от широко рекламираното ни хубаво и уникално географско положение, трябва да имаме съответната инфраструктура - не е необходимо да преповтарям какво е състоянието на пътищата, жп инфраструктурата. България не разполага със съответните мултимодални терминали, където да се случват претоварванията на стоките. Като бизнес ние трябва да бъдем много по-критични към ролята на държавата в тези процеси и да изискаме тя да създаде онези условия, които ще позволят да се възползваме от това географско положение, защото иначе само ще го отчитаме като факт, обясни експертът.

Гърция, Сърбия и Румъния развиват и регионално сътрудничество в сектора, но и там България остава настрани, добави той.

"Въпреки че сме по средата, ние не се възползваме, а просто сме един наблюдатели какво правят другите", оцени гостът.

Цените на горивата са оскъпили транспорта, а на 1 януари 2023 г. предстои ново увеличение на тол таксите - всички тези увеличения ще се калкулират в крайната цена и ще бъдат прехвърлени на потребителите, а голяма част от спедиторите и превозвачите вече предоговарят сключени преди време договори за увеличение на цените. Спорд анализ на НСБС, транспортът допринася между 1% и 2% от общата инфлация за годината, каза Антов, и предупреди, че увеличението на цените няма да бъде преустановено скоро.

"Сериозният бизнес е обърнал значително внимание на собствените си проблеми и след това се опитва да предоговаря условията с клиентите... На ниво бизнес, спедиторски компании, дигитализацията е много високо - когато обаче трябва да стигнем до бизнес-държава, нещата приключват, защото просто държавата не е готова и не може да върви паралелно с бизнеса, което създава доста големи проблеми."

Компаниите, които са успели да се адаптират към кризите, отчитат добри финанансови резултати, но е имало и фалити, а като тревожна тенденция гостът отчете увеличаващите се случаи на проблеми със събирането на вземания.

Подобно на други сектори, спедиторските компании също страдат от липса на кадри. Центърът на НСБС за подготовка на кадри се оказва недостатъчен за нуждите на компаниите, като особен проблем е недостигът на шофьори за автомобилния транспорт.  

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


17
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Споко, скоро модата на зелените ще отмине. Първо се изчаква да се види какво става с другите, после се решава. Който бърза далече не стига!
7
0
 
3
 
! Отговори
Не е ли ясно? преди 1 година
Зелен преход означава доларът да поскъпва, а еврото да поевтинява. Което и става.
6
1
 
5
 
! Отговори
Зелен преход преди 1 година
Всички товарни камиони превозващи стоки из ЕС да се замемня със жп транспорт, който е в пъти по евтин и пъти по зелен. Зелен преход е въвеждане на още 4 атомни реактора за производство на електроенергие. Зелен преход е всички изсечени гори в които няма възобновяване до 1, 2 години да се залесяват. Зелен преход е хората да започнат да ходят пеш или да се движат с колелета а не да карат безумно старите пушещи коли. Зелен преход е да има зелени пространства между блоковете а не 15 ет. сгради и т.н.
5
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Империализмът дойде! А пък приказките за зеления преход са като някогашните приказки за Априлската линия на партията /БКП/. Докато зяпаме за "зелен преход", измъкват България под краката ни.
4
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Да ви имплементирам плоските, обли и *** журналистически мозъци да ви имплементирам, чуждопоклонници и майкопродавци! Имплементиране на български език се превежда като "прилагане" или "въвеждане" толкова ли е трудно да пишете на български език???!!!
3
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Относно зеления преход липсва яснота: Има ли сиво вещество в кратуните на акушерските функционери в ЕК?
2
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Зелен преход а кога садиш гора а не да, я унищожават 30 години само това правят едно дърво не са засадили
1
1
 
11
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 година
Зелен преход е да не гориш газ, а дървета... може би и гуми. Факт.