Въпреки прогнозите: Бързият преход от изкопаеми горива се оказва мираж

Абсолютният брой на автомобилите с бензинови двигатели се е увеличил
29 дек 2023 20:45, Анисия Иванова
58
Въпреки прогнозите: Бързият преход от изкопаеми горива се оказва мираж
Снимка: БГНЕС

След като през 20-и век бензинът даде тласък на автомобилната култура, която промени облика на градовете и определи съвременното пътуване, тази година се очакваше да започне дългото сбогуване с него. Това не се случи.

Разбира се, през 2023 г. Tesla Inc. и нейните конкуренти продадоха повече електромобили от когато и да било преди, намалявайки търсенето на изкопаеми горива. В богатите предградия на Лондон, Ню Йорк и Пекин електромобилите са обичайна гледка. От тази ограничена гледна точка изглежда, че светът вече е започнал "преход от изкопаеми горива", както беше договорено на неотдавнашната климатична среща на върха COP28. Но това е мираж.

Независимо че продажбите на електрически превозни средства се увеличават, световната петролна индустрия продаде повече бензин от всякога през тази година, надминавайки предишния връх за 2019 г., който според очакванията на Международната агенция по енергетика ще остане непоклатим за всички времена. Извън богатите квартали двигателят с вътрешно горене все още властва; в районите на средната и работническата класа енергийният преход остава далечна перспектива.

От 50-те години на миналия век, когато мечтата на Хенри Форд за автомобил във всяка американска алея за средната класа става реалност, бензиностанциите се появяват в близост до ресторантите "drive-in" и търговските центрове, променяйки пейзажа на САЩ и икономиките по целия свят. Бензинът, използван за задвижване на автомобилите, съставлява приблизително един от всеки четири барела петролни продукти, потребявани в света.

Тъй като кризата с климата привлича все повече внимание, това гориво е предопределено да играе изключителна роля в енергийния преход - ранен показател за това дали се осъществява преходът от изкопаеми горива и с каква скорост. Теорията е, че с нарастването на популярността на електромобилите търсенето на бензин ще бъде "непропорционално" засегнато, прогнозира Международната агенция по енергетика (МАЕ) в последната си петгодишна прогноза за петрола, публикувана през юни. "Това означава, че горивото вероятно ще покаже най-ранния и най-изразения пик в търсенето" от всички фракции на петролния барел, допълва тя.

Макар че потреблението ще се възстанови през тази година, то няма да достигне нивата отпреди пандемията; прогнозите са за плавна, но постоянна тенденция към намаляване. В средата на годината МАЕ прогнозира, че потреблението на бензин "никога няма да се върне към нивата от 2019 г.", когато търсенето достигна 26,7 млн. барела дневно. Вместо това през тази година потреблението нарасна до около 26,9 млн. барела дневно, според последните данни на МАЕ. А през 2024 г. се очертава ново, макар и малко увеличение до малко над 27 млн. барела дневно. В момента пикът на търсенето на бензин е отложен с пет години - от 2019 г. до 2024 г. И няма да се учудя, ако след като бъдат получени повече данни и се актуализират прогнозите, пикът се отложи още повече.

Скокът след пика от 2019 г. е особено значим, тъй като се случва на фона на три забележителни насрещни вятъра: цените на бензина са високи, особено в местни валути извън света на щатския долар; работата от дома остава много по-разпространена, отколкото преди пандемията, а икономическият растеж в Китай се забавя.

Тенденцията е, че отказът от изкопаеми горива ще отнеме повече време, отколкото мнозина очакваха.

Не всичко е лошо. Светът приема автомобилите с електрически двигатели и с течение на времето техният пазарен дял ще продължи да се увеличава, особено в Китай, Северна Америка и Западна Европа - благодарение на щедрите субсидии в много страни. Дори и търсенето на бензин да продължава да се увеличава, темпът на растеж се забавя. Може би не сме достигнали пика, но вероятно не ни очаква и голям ръст.

Все пак търсенето на бензин се влияе от една силна сила: светът става все по-богат. През 2023 г. ще се използват около 1,1 милиарда леки автомобила, в сравнение с около 850 милиона десет години по-рано. Дори и все по-голям процент от тези автомобили да се задвижват от батерии, абсолютният брой на автомобилите с бензинови двигатели се е увеличил. Това е тенденция, която ще отнеме по-скоро десетилетия, отколкото години, за да се обърне.

Дотогава бензинът ще остане крал - каквото и да гласят прогнозите.

Анализът на Хавиер Блас е публикуван в
Bloomberg TV Bulgaria. Той е колумнист в Bloomberg, който се занимава с енергетика и суровини. Съавтор е на книгата "Светът за продан: Парите, властта и търговците, които разменят ресурсите на Земята."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


58
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"а електричарите ги виждам само на магистралата с 90 в лявата лента, неграмотни случайно забогатели ИТ ***!" - Забогатели? Не миказвай, че 5000 лева доход на месец те прави богат ... Забогатяло ИТ ще призная, когато ми дойде с новото Бентли и ми говир, как има 100 служителя и 300 бизнес клиента ;)
47
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Prishuleca - Ще можем ли, обаче? АЕЦ-а ни е 40-50% от мощностите. Тука имаше разни, деот пишат фнатсмаории, как за 3000 лева сложил панели, избил ги, даже на комшията продавал (КАК! КАК СЕ ПРОДАВА ТОК ДИРЕКТНО! ХА АХ АХА! Вързал му се за жицата и смуче, а?), колата 50 000 км минала, само на тоя ток...
46
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ахаха! А какви псувни бяха из сайтове. На живо не им се получавайше толкова. Все пак, неможеше да копи-пейстнат нечий "умен отговор".
45
0
 
0
 
! Отговори
Prishuleca преди 3 месеца
Нефта трябва да си го внасяме, а тока можем да си го произведем сами!И тока не можеш да го разредиш с вода.
44
0
 
1
 
! Отговори
Владимир преди 3 месеца
Нали знаете кой има най много изгода продажбите на бензин и дизел?Петролните магнати, после рафинерийте. Колкото повече коли с ДВГ, толкова повече бензин ще се продава.
43
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
кои ще ни вьрне загубите от тия налагани от посолстжото решения
42
0
 
4
 
! Отговори
Зелен Огън преди 4 месеца
Вятърните турбини обаче са в топла (пироманска) компания. Както всички знаем, електромобилите обичат да избухват в пламъци, даже без да се нуждаят от бурен вятър за това.
41
0
 
3
 
! Отговори
Хиена Огнена преди 4 месеца
Ако вятърните турбини, струващи по 3 милиона паунда всяка, ще се разпадат на парчета и ще се превръщат в горящи отпадъци при всеки бурен вятър, това няма ли да се отрази на глобалното затопляне? Но всеки облак си има и полезна страна, защото дори ако вятърните турбини наистина са толкова уязвими от - еее - вятъра, те все пак дори успяват да разпалят буен огън и да стоплят съседите. С изключение на онези (включително местните птици), които са били скалпирани от перките на турбините, които свистят в самотната местност като бумеранги, хвърлени от титани. Вятърните турбини обаче са в добра (пирома
40
0
 
3
 
! Отговори
Дон Кикот срещу..... преди 4 месеца
Шокиращите кадри показват как енергийният генератор в Айршир, Шотландия, набира скорост, преди лопатките внезапно да се откъснат и да се разлетят в противоположни посоки през привидно безлюдното поле. https://dailysceptic.org/2023/12/29/the-strange-case-of-the-exploding-wind-turbines/ Чуват се силни трясъци, когато отломките се приземяват на земята, а голите дървета около самотната турбина се разлюляват напред-назад. След това за финал обезглавената вятърна турбина избухва и в пламъците на пожар
39
0
 
2
 
! Отговори
И аз преди 4 месеца
Съм навит на електричка ама много скъпи ще изчакам като станат 1000/1500 лв. Тогава0800
38
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Тези заклинания и мантри за преминаване от лошия бензин към електрички затънаха безнадеждно в калта. Светът все-още се върти от изкопаеми горива и ще се върти поне докато свършат.
37
8
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
В статията си го пише. Богатите караме електрички, панелкаджиите наливат нафта и разливат мозъци.
36
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Всички , всички експертизи на запада са мираж. практиката го показва ежедневно. Те съзнателно не живечт в реален свят. Съъзнателно ограничават себе си и съзнателно обучават населението си в изгодна за тях за момента информация. Това няма как да е продуктивно, а е на практика маскировка. Западът обединява конформисти, т.е. хора, които заради удобства и слава предават майчиното си мляко, Те нямат нужния характер за истината.
35
1
 
3
 
! Отговори
Христо Христов преди 4 месеца
До 40 "трябва да се направят повече заводи за синтетични горива" - абе про'с'так неграмотен, да се захранят самолетите на летището в Амстердам със синтетичен керосин са нужни 13.5 атомни централи като Козлодуй!
34
3
 
9
 
! Отговори
Христо Христов преди 4 месеца
Нормално - глупост като ВСИЧКО идващо от ЕС и некадърните европеидни про'с'таци в Брюксел.
33
0
 
7
 
! Отговори
преди 4 месеца
В тубата има репортаж на канадска медия, където показват как човек с нов Хюндай чуква камък на магистралата и одира батерията. В Хюндай му казват че свалят гаранцията, и нова батерия + смяна общо 60 бона, а нова кола струва 55 бона. При което застрахователя обявява тотал щета и 10 години наказателна цена на застраховката. След репортажа още хора се свързаха с медията в същата ситуация и заснеха още репортажи. По3драви отСидней
32
0
 
2
 
! Отговори
До долния преди 4 месеца
Въглероден двуокис от въздуха никой не взима взимат от производство при което се отделя въглероден двуокис.Безсмислена работа защо да го правя на бензин с водород и ел енергия като мога с тая ел енергия да си заредя колата или с водорода водороден автомобил
31
6
 
3
 
! Отговори
Случаен минувач преди 4 месеца
Освен това трябва да се направят повече заводи за синтетични горива. Един такъв вече работи в Чили. Те вземат СО2 от въздуха и го преработват с водород до бензин. Скъпо е, но ако се пуснат в действие повече такива заводи, процесът ще поевтинее.
30
1
 
14
 
! Отговори
Случаен минувач преди 4 месеца
Спасението за климата не са електроколите, спасението е да се засаждат повече фиданки и да се спре с безразборната сеч, особено в Амазонка. Бразилското правителство трябва да вземе сериозни мерки. Ето, в Китай вече са засадили 1 милиард дръвчета и качеството на въздуха се е подобрило. Това е начинът да се регулира СО2 във въздуха.
29
1
 
5
 
! Отговори
Случаен минувач преди 4 месеца
Едно време имаше списание "Наука и техника за младежта". Още пазя брой от 1983, където има статия за електроавтомобили. Там пише дословно: "За да конкурират бензиновите коли, електроавтомобилите трябва да имат батерии от 150 кВч. Такива батерии все още никой не мисли за създава и най-вероятно е те никога да не бъдат създадени." Ето че след 40 години те бяха създадени. Но проблемите на такива батерии са оказват много: тежина, време за зареждане, екологични проблеми с отработените батерии.