Молекула била отговорна за депресията

Невропептид Y регулира апетита и се бори със стреса
Обновена: 8 фев 2011 12:44 | 8 фев 2011 12:43,
Молекула била отговорна за депресията
Снимка: Булфото

Хората, които са генетично предразположени да произвеждат малки количества молекула с важна роля за регулиране на апетита и с антистресов ефект, са с повишен риск от сериозна форма на депресия, сочат резултатите от американско изследване, цитирани от АФП.

Молекулата, кръстена невропептид Y, може да бъде ползвана за изследвания с цел да се разработят нови антидепресанти.

"Идентифицирахме биомаркер, който в дадения случай е генна вариация, свързана с увеличаване на риска от сериозна форма на депресия", заяви съавторът на изследването д-р Джон Кар Субиета от Института по молекулярни и поведенчески невронауки към университета на Мичиган.

Вероятно става дума за различен от откритите досега механизми, които са мишена на изследвания върху депресията и са свързани с производството на серотонин, допамин и норепинефрин.

Серотонинът е невротрансмитер с важна роля за редица физиологични механизми като регулиране на съня, настроението, либидото и телесната температура.

Допаминът е важен регулатор на централната нервна система и е от съществено значение за поведението, когнитивните и двигателните способности, мотивацията, съня и запаметяването.

Норепинефринът улеснява предаването на сигнали от един неврон на друг.

Учените установили, че мозъкът на хора, които са генетично предразположени да произвеждат по-малки количества невропептид Y, ги кара да реагират по-отчетливо на физическа болка. Освен това сред тези хора са диагностицирани повече случаи на сериознаформа на депресия.

Резултатите от изследването са публикувани в Archives of General Psychiatry.

are be,nqma li da ni slagt tiq chipove veche,,,pisna mi da pravq kakvoto si iskam